دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های درمان درد پاشنه پا در منزل

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

درد پاشنه پا یکی از دردهایی است که شما را در انجام فعالیت های روزمره از جمله راه رفتن دچار مشکل می سازد. ازاین رو بهتر است ریشه این دردها را در آغاز شناسایی و سپس به درمان آن بپردازیم. لطفاً با روش های درمان درد پاشنه پا در منزل ما را دنبال بفرمایید.

درد پاشنه پا می تواند علل متفاوتی داشته باشد. یکی از دلایل آن چاقی، بد راه رفتن و پوشیدن کفش نامناسب است. البته عوامل دیگری نیز مانند رماتیسم، نقرس و آرتروز سبب درد پاشنه می شوند.  که بسیاری از این دردها در روش های طب سنتی و حتی در منزل قابل بهبود می باشند. در ادامه با روشهای درمان درد پاشنه پا آشنا می شوید.

روش های خانگی درمان درد پاشنه پا

جهت بهبود درد پاشنه پا را باید پیش از اینکه همیشگی شود، شروع کرد.

علل درد پاشنه پا

کفش مناسب بپوشید

همیشه کفش هایی بپوشید که در آن راحت هستید. با این کار کمترین فشار به پا وارد خواهد شد. برای پیاده روی یا آهسته قدم زدن از کفش های اسپرت استفاده کنید. کفش پاشنه بلند نیز کمتر استفاده کنید. چون این کفش ها باعث کشیدگی ساق پا و درد می شوند.

کفش مناسب برای درمان درد پاشنه پا

یخ گذاشتن روی پاشنه

برای درمان درد پاشنه پا می توانید یخ بر روی آن قرار دهید. گذاشتن یخ بر روی پاشنه، باعث کاهش درد و تورم می شود. چون که ماهیچه ها را منقبض می کند. مقداری یخ خرد شده داخل پلاستیک یا کیسه بریزید. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پاشنه بمالید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه دیگر ماساژ ندهید و بعد از اینکه پاشنه شما گرم شد، دوباره ۱۰ دقیقه دیگر ماساژ دهید. این کار را دو تا ۳ بار در روز انجام دهید.

یخ و درد پاشنه پا

  •  آرون گروپس

ماساژ پاشنه پا

برای از بین بردن درد پاشنه, ماساژ دادن را امتحان کنید. این کار باعث تحریک جریان خون می شود و کشیدگی ماهیچه را در ناحیه پا تسکین می دهد. ماساژ منظم می تواند درد پاشنه پا را به طور دائم برطرف سازد.

ماساژ پاشنه پا

تمرین های کششی

تمرینات کششی نیز گزینه مناسبی برای از بین بردن درد پاشنه پا می باشد. برای این کار روی یک صندلی با پشت صاف یا یک تشک سفت بنشینید. یک پا را از زانو خم کنید و آن را روی پای دیگرتان بگذارید. آن گاه انگشت شصت تان را با دست نگه دارید و پای خود را تا آن جایی که می توانید به جلو و عقب خم کنید. برای هر پا ۲۰ مرتبه این کار را انجام دهید.

تمرینات کششی برای درد پاشنه پا

تنظیم وزن

همان طورر که می دانید ریشه بسیاری از دردها در چاقی است. این مسئله حتی اگر منجر به بیماری نشود، همیشه از عوامل تشدید کننده آن محسوب می شود. برای کاهش درد پاشنه پا, وزن خود را تا حد ممکن پایین بیاورید. برای این کار بهتر است از رژیم غذایی مناسب کمک بگیرید. این مسئله فشار روی پاشنه پا را کاهش می دهد.

طب سوزنی

برای درمان درد پاشنه می توانید از طب سوزنی نیز استفاه کنید. با این کار رکود خون از بین می رود و خون رسانی به منطقه درد افزایش می یابد.

درمان درد پاشنه پا با طب سوزنی

کفی کفش مناسب

کفی کفش که دارای قوس است و با قرار گرفتن در داخل کفش می تواند از پاها حمایت کرده و موجب بهبود درد پاشنه شود، حال می توان این کفی ها را به صورت جداگانه از کفش تهیه کرد، البته در مورد نوع مناسب کفی می توانید از متخصص پا مشورت بگیرید.

در صورتی که درد پاشنه پا دوباره عود کرده به طوری که با درمانهای ساده بهبود پیدا نکند و یا اینکه شکل پا به صورت غیر طبیعی باشد، استفاده از کفی های سفارشی برای این منظور مناسب است، این کفی ها به گونه ای ساخته شده اند که مناسب حالت کف پای فرد باشند، با این حال هنوز شواهدی مبنی بر تاثیر بیشتر کفی های سفارشی نسبت به کفی های آماده وجود ندارد.

درمانهای درد پاشنه پا

استفاده از چسب و اسپلینت

استفاده از چسب یا اسپلینت ورزشی می تواند به عنوان روش جایگزین مناسب برای کفی مورد استفاده قرار گیرد به طوری که استفاده از آنها موجب کاهش فشار روی پاشنه خواهند شد، برای استفاده از این چسب ها لازم است از پزشک کمک بگیرید.

اسپلینت های شبانه نیز در برخی مواقع سودمند هستند، ممکن است برخی افراد در خواب انگشتان شان را به سمت پایین قرار دهند و در این حالت بافت داخل پاشنه به هم فشرده می شود، این اسپیلنت های شبانه مشابه چکمه بوده و به منظور نگه داشتن انگشت ها و پا در جهت بالا به هنگام خواب، طراحی شده اند.

بهبود درد پاشنه پا

از طریق این چسب، تاندول های آشیل و پلانتر فاشیا در طول خواب فرد، در حالت کشیده حفظ خواهد شد و در نتیجه روند درمان سریع تر می شود. لازم است برای انتخاب بهتر این چسب ها نیز از نظر یک متخصص بهره ببرید.

تزریقات کورتیکو استروئید

در صورتی که هیچ یک از درمان های توصیه شده، موثر واقع نشود، پزشک می تواند تجویز دارای کورتیکو استروئید را نماید.

این دارو دارای خواص ضد التهابی قوی است و باید به صورت محدود استفاده شود، چون مصرف زیاد آن با عوارضی همچون فشار خون بالا و افزایش وزن همراه خواهد بود.

حال به طور معمول بیش از سه تزریق این دارو در طول سال و در هر قسمت از بدن تجویز نخواهد شد، همچنین پیش از تزریق برای کمتر شدن درد از بی حسی موضعی برای پا استفاده می شود.

چند نکته لازم برای درمان بهتر درد پاشنه

توجه داشته باشید بسیاری از بیماری ها می توانند منجر به درد پاشنه شوند. به عنوان مثال کمر درد و مشکلات مربوط به آن، ضعف کلیه ها و … می تواند منجر به درد پاشنه پا شود.

درمان درد پاشنه پا موثر

  • اگر شما فعالیت زیادی دارید، بهتر است میزان  فعالیت خود را کاهش دهید.
  • از ایستادن طولانی اجتناب کنید.
  • کفش های راحت و مناسب بپوشید.
  • از انجام کارهای سنگین خودداری کنید و فشار اضافی بر پا وارد نکنید.
  • از کارهایی که درد شما را در ناحیه پا افزایش می دهند، بپرهیزید.
  • تا زمانی که درد دارید هر روز پاهایتان را به مدت ۲۰ دقیقه در آب گرم قرار دهید و با فوت بس(پودر حمام پا) به همراه آب داغ ماساژ و شست و شو دهید. این کار نیز برای تسکین درد پاشنه پا بسیار موثر است.

از اینکه با روش های درمانی درد پاشنه پا به روش خانگی همراه ما بودید، سپاس گذاریم و امیدواریم این روش ها برای شما عزیزان مفید و موثر واقع شده باشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با روشهای درمان پا درد می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *