دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نوزاد ۵ ماهه, تغذیه، مراقبت ها و نگه داری نوزاد در پنج ماهگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۵ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

نوزاد با ورود به ۵ ماهگی چیزهای زیادی یاد می گیرد. نوزاد ۵ ماهه برای چهار دست و پا رفتن آماده می شود و حالا او قادر است اشیاء را به سمت خود بکشد. با توجه به تغییرات این ماه, نوزاد به مراقبت های جدیدی نیاز دارد.

نوزادان با ورود به سن پنج ماهگی تغییرات مهمی دارند. والدین از نوزاد پنج ماهه خود می توانند انتظار داشته باشند که تلاش هایی برای حرف زدن واقعی داشته باشد. به علاوه در این ماه, کودک برای چهار دست و پا رفتن, آماده شده است که والدین باید مراقبت های ویژه ایی جهت حرکت های جدید کودک خود داشته باشند.

همه چیز درباره نوزاد ۵ ماهه

نوزاد 5 ماهه

مهارت های حرکتی نوزادان در ۵ ماهگی

نوزاد پنج ماهه قادر است به مدت طولانی تری به حالت نشسته بنشیند. در این حالت ممکن است کودک برای نشستن به یک بالشت و یا وسیله ی که کودک را در نشستن کمک کند, نیاز داشته باشد. برخی از کودکان در این سن, می توانند برای چند ثانیه بدون کمکی بنشینند. از دیگر تغییراتی که ممکن است در نوزاد ۵ ماهه مشاهده شود, غلت زدن از پشت به شکم است که در این حالت کودک پاهای خود را حرکت می دهد که از نشانه های آمادگی برای چهار دست و پا و سینه خیز رفتن در ماه های آینده است. به والدینی که نوزاد آن ها در پنج ماهگی قادر به غلت زدن می باشد توصیه می شود کودک را روی تخت و یا هر سطحی که از زمین ارتفاع دارد, قرار ندهند چرا که ممکن است کودک غلت زده و به زمین افتاده و آسیب ببیند. همچنین نوزادان در این ماه, قادرند اشیاء را به چنگ بگیرند و به سمت خود بکشند. همچنین آن ها می توانند اشیاء را از یک دست به دست دیگر جابه جا کنند که همه ی این کارها را نوزاد ممکن است به تنهایی انجام دهد.

خواب نوزاد ۵ ماهه

اغلب نوزادان پنج ماهه, کل شب را نه به صورت کامل, می خوابند. به والدین توصیه می شود به منظور ایجاد روال زمان خواب برای کودک, ابتدا آن ها را به اتاق خواب منتقل کرده و فضای خواب را برای او فراهم کنید. سپس با خواندن داستان یا آواز به همراه تکان دادن آرام کودک, سعی کنید او را بخوابانید. به علاوه توصیه می شود زمانی که کودک خواب آلود است, او را درون گهواره قرار دهید تا کودک به جای اینکه به شما تکیه کند, یاد بگیرد چطور خود را درون گهواره آرام کرده و به خواب رود.

نوزادان در این ماه نیاز به دو بار چرت زدن در طول روز دارند که غالبا زمان آن صبح و بعد ناهار است. زمانی که نوزاد خواب آلود به نظر می رسد بهتر است فضای خواب را برای او فراهم کرد و منتظر خسته شدن نوزاد نشد.

دقت و حواس نوزاد در پنج ماهگی

نوزاد پنج ماهه قادر است چشمان خود را بدون چپ شدن روی چیزی متمرکز کند. همچنین درک رنگ ها برای کودک در این پنج ماهگی قوی تر از نوزاد چهار ماهه شده است و حالا او قادر است تفاوت بین دو نوع از رنگ های مشابه را تشخیص دهد. بررسی ها نشان داده است کودکان در این سن هنوز هم دیدن رنگ های قرمز, آبی و زرد را ترجیح می دهند. به طور کلی دید نوزادان در این ماه بهتر از ماه های قبل است اما به طور کامل تکمیل نشده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ارتباطات نوزاد پنج ماهه

نوزاد 5 ماهه

یکی از راه های ارتباطی نوزادان در این ماه, با صداسازی اتفاق می افتد. این صداسازی ها ممکن است شبیه به کلمات واقعی به نظر برسند اما این کودکان هنوز معنی برای این کلمات اختصاص نداده اند. صداسازی به این صورت اتفاق می افتد که کودک ۵ ماهه قادر است حروف صامت و صدا دار را کنار هم قرار دهد مثل ما- ما و با- با. با این حال نوزادان در این ماه, شروع به درک آنچه می شنوند می کنند مثل صدای روشن شدن ماشین. همچنین آن ها ممکن است فرمان ساده ای مثل “نه” را درک کنند.

تغذیه در پنج ماهگی

برخی پزشکان از ۴ ماهگی به والدین توصیه می کنند رژیم غذایی کودک را تغییر دهند با این حال اکثر پزشکان بر این باورند که سن مناسب برای شروع غذای کمکی به نوزادان, شش ماهگی است. در اولین تغییرات در رژیم غذایی کودک, به والدین توصیه می شود از سوپ پایه شروع کنید. سیب زمینی و هویج دو نوع ماده غذایی بسیار مغذی است که کارشناسان مصرف این گونه سبزی ها را در غذای کمکی نوزادان پیشنهاد می کنند.

با توجه به اینکه وزن و نیاز نوزادان با یکدیگر متفاوت می باشد, توصیه می شود به منظور تغذیه نوزاد ۵ ماهه خود, با پزشک مشورت و راهنمایی بگیرید. همچنین نوزادان در این ماه, حرکات بیشتری دارند و والدین باید مراقبت های لازم را از نوزاد خود به عمل آورند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *