دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین مزیت ها و خواص بادمجان را اینجا بخوانید!

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

بادمجان یکی از مواد غذایی شناخته شده است که خانواده های ایرانی به شکل های مختلفی از آن استفاده می کنند. خواص بادمجان به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان, بسیار است.

بادمجان جدا از اینکه در نام ها و شکل ها و رنگ های مختلفی وجود دارد, سرشار از مواد مغذی و ترکیبات فوتوشیمیایی است که برای بدن بسیار مفید هستند. بادمجان مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی در میان مردم محبوب نیست اما این ماده غذایی یکی از مغذی ترین مواد غذایی به شمار می آید. در این مطلب با مهمترین مزیت ها و خواص بادمجان آشنا می شویم بنابراین، اگر شما نیز از فواید بادمجان اطلاعی ندارید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطب همراه ما باشید.

خواص بادمجانموثرترین مزایا و خواص بادمجان

مواد مغذی موجود در بادمجان نه تنها موجود سلامتی و ارتقای بدن می شود بلکه مصرف آن, از بیماری های مزمنی از جمله سرطان ها پیشگیری می کند. بادمجان سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی موثری است که فواید درمانی زیادی دارند, از جمله این مواد می توان به ناسونین, اسید کلروژنیک و فیبرها اشاره کرد.

ناسونین نام یکی از انتی اکسیدان های قوی می باشد که در پوست بادمجان یافت می شود. این آنتی اکسیدان قوی دارای خواصی است که در رشد و توسعه تومورهای بدخیم در بدن ممانعت می کند. بنابراین از ابتلا به سرطان ها جلوگیری می کند.

بادمجان حاوی سطح بالایی از اسید کلروژنیک می باشد. این ماده ترکیبی گیاهی است که به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی قوی, شناخته شده می باشد. اسید کلروژنیک سطح چربی بد در خون (LDL) را کاهش می دهد و از طرف دیگر با رادیکال های آزاد که موجب تشکیل سرطان ها می شوند, مبارزه می کند. بعلاوه این ماده خاصیت ضد جهش دارد به این معنا که از سلول ها در مقابل جهش به سلول های سرطانی محافظت و جلوگیری می کند. همچنین متخصصان بر این باور هستند که اسید کلروژنیک دارای خواص ضد ویروسی است به همین دلیل می تواند به درمان و پیشگیری از بیماری های ویروسی کمک کند.

بادمجان غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبرها است. بیشترین ویتامین های موجود در این ماده غذایی, ویتامین C, فولات, ویتامین B و A است. این ویتامین ها موجب بهبود سلامت کلی بدن می شوند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند که موجب مقاومت بدن در برابر بیماری های مختلف می شود. علاوه بر این بادمجان شامل مواد معدنی مختلفی مانند فسفر, کلسیم, منیزیم, پتاسیم است که این مواد معدنی در درمان و پیشگیری از پوکی استخوان, آرتروز و بیماری های قلبی موثر است.

بسیاری از فواید بادمجان به دلیل فیبر موجود در آن است. فیبر موجود این ماده غذایی موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. به علاوه مصرف مواد غذایی حاوی فیبر باعث می شود سیستم گوارشی عملکرد مناسبی داشته باشد.

  •  آرون گروپس

مصرف بادمجان و فواید آن

دیگر مزایای بادمجان

علاوه بر موارد بیان شده, خواص بادمجان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

  • پاکسازی پوست :

بادمجان دارای مقادیر فراوانی فیبر غذایی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید است و کمک زیادی به پاکسازی خون و روده ها می کند و در نتیجه پاکسازی و سم زدایی خون باعث پاکسازی پوست و درخشان تر شدن پوست می شود از این رو، به منظور داشتن پوستی درخشان می توانید از بادمجان استفاده کنید.

  • درمان کبد چرب :

طبق تحقیقات انجام داده شده بادمجان دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد و به منظور پاکسازی کبد گزینه بسیار مناسبی است و همچنین کمک زیادی به درمان بیماری های شایع کبدی مانند کبد چرب می کند.

  • درمان یبوست :

یبوست یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که با کمک بادمجان می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، بادمجان دارای مقادیر فراوانی فیبر است و کمک زیادی به بهبود روند حرکات روده ای می کند و باعث درمان و پیشگیری از یبوست می شود و همچنین برای درمان بواسیر نیز گزینه بسیار مناسبی است.

  • جوانسازی پوست :

از دیگر خواص بادمجان جوسازی پوست می باشد که به منظور درمان چین و چروک پوست می توانید از پوست بادمجان کمک بگیرید زیرا، پوست بادمجان دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان های قوی است و علاوه بر پیشگیری از پیری از زودرس باعث از بین رفتن چین و چروک های روی پوست نیز می شود.

  • سلامتی قلب:

فیبر, پتاسیم, ویتامین C, ویتامین B6 جزء مواد مغذی گیاهی موجود در بادمجان هستند که سلامتی قلب را ارتقا می دهند. همچنین فلاونوئیدهای موجود در بادمجان, خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

  • کاهش کلسترول خون:

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف بادمجان سبب می شود میزان کلسترول خون به طور قابل ملاحظه کاهش یابد.

  • ضد سرطان:

بادمجان به دلیل وجود ماده ایی به نام پلی فنول, دارای خاصیت ضد سرطانی است. به علاوه آنتوسیانین ها و اسید کلروژنیک در بادمجان, خاصیت ضد التهابی دارند و از سلول ها در برایر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و به نوبه ی خود مانع رشد و تهاجم تومورها و گسترش سلول های سرطانی می شوند.

خواص بادمجان

  • عملکرد شناختی/ ادراکی:

یافته های حاصل از مطالعات حیوانی نشان داده است که ناسونین موجود در پوست بادمجان, از سلول های مغز در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند.

  • کنترل وزن:

فیبرهای غذایی بادمجان معمولا به عنوان عامل مهم در کنترل وزن شناخته شده اند. مصرف این ماده غذایی موجب افزایش سیری و کاهش اشتها می شود, در نتیجه بدن کالری کمتری دریافت می کند و از آن جا که خود بادمجان کم کالری است, یکی از مفید ترین مواد غذایی کم کالری در رژیم غذایی محسوب می شود.

  • جلوگیری از کم خونی:

بادمجان سرشار از مواد معدنی به ویژه مس و آهن می باشد که این دو ماده از مواد ضروری و مهم برای سلول های قرمز خون محسوب می شوند. فقر آهن سبب کم خونی می گردد و با علائمی نظیر ضعف عضلانی، سردرد و ضعف عمومی بدن همراه است. مصرف بادمجان و قرار دادن آن در رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از کم خونی و نشانه های این بیماری کمک نماید.

معرفی انواع خواص بادمجان

  • کنترل قند خون:

یکی دیگر از خواص مصرف بادمجان کمک به کنترل قد خون می باشد چرا که حاوی فیبر زیادی است و این ماده با کاهش سرعت هضم سبب کاهش جذب قند خون می گردد و در نهایت منجر به کنترل قند خون بدن می شود. علاوه بر فیبر، بادمجان دارای ترکیبات گیاهی یا پلی فنول ها می باشد که با کاستن جذب قند خون موجب افزایش انسولین در بدن می گردد. بنابراین در یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و غلات و فیبر زیاد، بادمجان نیز مورد استفاده قرار می گیرد که به درمان دیابت و کنترل آن بسیار کمک می کند.

  • حفظ سلامت استخوان ها:

افراد که دچار مشکلات استخوان و پوکی استخوان هستند و در معرض این بیماری قرار دارند با استفاده از بادمجان در رژیم غذایشان می توانند به استخوان سازی و استحکام استخوان ها کمک نمایند. ترکیبات گیاهی بادمجان علاوه بر  تقویت استخوان ها و افزایش تراکم مواد معدنی به سلامت و زیبایی پوست نیز کمک می کند. بادمجان منبع غنی از کلسیم و آهن می باشد بنابراین مصرف آن ها می توانند در حفظ سلامت استخوان ها موثر باشند.

ارزش غذایی بادمجان

یک فنجان بادمجان خام, حاوی ۲۰ کالری, ۰.۸ گرم پروتئین, ۴.۸۲ گرم کربوهیدرات, ۰.۱۵ گرم چربی و ۲.۵ گرم فیبر غذایی است. همین مقدار بادمجان, ۱۰ درصد از نیاز روزانه به فیبر, ۵ درصد پتاسیم, ۳ درصد ویتامین C, ویتامین B6 پنج درصد, ۱ درصد آهن و ۲ درصد منیزیم را تامین می کند.

ارزش غذایی بادمجان با توجه به خواص بادمجان, وجود این ماده غذایی در رژیم غذایی سبب می شود تا بدن از فواید آن بهره مند شده و از سلامتی بدن ارتقا یابد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *