دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونه به راه رفتن کودک کمک کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

به طور میانگین راه رفتن کودک از ۱۰ تا ۱۸ ماهگی شروع می شود این راه رفتن با چهار دست و پا رفتن کودک و حرکات ناپخته راه رفتن در کودکان دیده می شود کودکان در برخی ویژگی ها نظیر راه رفتن ا یکدیگر متفاوت می باشند و در برخی از آنان در انجام حرکاتی نیاز به تمرین دارند.

برای کودکانی که دیرتر از میانگین رشدی راه رفتن راه می روند تمرین هایی وجود دارد که به یادگیری این مهارت در کودکان کمک می کند این تمرین ها نیاز به کمک و صبر والدین دارد و باید به طور مداوم این تمرین ها صورت بگیرند در این مقاله راهکارها و تمرین های مناسبی برای راه رفتن کودک را مطالعه خواهید کرد که در این زمینه به شما کمک فراوانی می کند.

  یادگیری مهرات راه رفتن در کودک

راهکارهای مناسب برای راه رفتن کودک:

کودکان به کمک والدین می توانند مهارت راه رفتن را بیاموزند و با به کار بردن راهکارهای ساده و ابتدایی می توانید فرزندتان را در این زمینه کمک کنید و او را برای راه رفتن ترغیب و تشویق کنید این حرکات و راهکارها موجب تقویت عضلات فرزند شما می شود و او را برای ایستادن کمک می کند.

۱- تمرین ایستادن کودک:

برای انجام حرکات ابتدایی راه رفتن کودکان، آنها را به فعالیت کردن و دست و پا زدن ترغیب کنید این عمل موجب تقویت عضلات نوزاد می شود و را رفتن را برای او راحت تر می کند همچنین آموزش خم کردن زانو در کودک، باید با تمرین های مکرر صورت گیرد تا وی مهارت ابتدایی خم شدن زانو را برای شروع راه رفتن بیاموزد.

چرا برخی کودکان دیر راه می روند؟

۲- استفاده از صندلی مناسب برای کودک:

استفاده کردن از واکرها برای کودک توصیه نمی شود واکر کودک را تنبل می کند و مانع رشد مهارت های حرکتی در کودک می شود به همین جهت استفاده از صندلی های فنری مناسب موجب تقویت و رشد عضلات حرکتی کودک می شود.

۳- استفاده کردن از اسباب بازی برای حرکت کودک:

برای کودکانی که چهار دست و پا می روند استفاده کردن از اسباب بازی های جذب کننده و جالب توجه که در یک نقطه قرار گرفته باشد می تواند یک تمرین مناسب برای راه رفتن کودکان و تقویت عضلات حرکتی آنها باشد این کار کودکان را وادار به حرکت می کند و علاوه بر آن به رشد ذهنی نوزادان نیز کمک می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴- تغییر دادن محیط:

ایجاد محیط مناسب برای حفظ امنیت کودکان، یکی از نکات مهم در راه رفتن کودکان و کسب این مهارت می باشد به عنوان مثال: در محیط خانه مبلمان و وسایلی که بچه ها برای ایستادن و راه رفتن از آن استفاده می کند را طوری قرار دهید که به سلامت جسمی آنها آسیبی وارد نکند و بتوانند به راحتی از این وسایل کمک بگیرند.

تمرین راه رفتن کودک

۵- چند قدمی کودک را ایستاده راه ببرید:

با گرفتن دستان کودکان به او کمک کنید تا چند قدمی راه برود انجام این تمرین به طور روزانه به آموزش مهارت راه رفتن کودکان کمک می کند با این کار کودکتان می آموزد که چگونه تعادل خود را حفظ نماید و وزن خود را روی پاها تقسیم کند.

۶- تشویق کردن کودک:

زمانی که کودکان برای ایستادن و راه رفتن تلاش می کند آنها را تشویق کنید تا بیشتر برای این کار ترغیب شوند همچنین زمانی که در حال آموزش دادن به فرزندتان می باشید با تشویق کردن اشتیاق او را برای این کار بیشتر می کنید.

بستر مناسب برای راه رفتن کودکان

۷- از افتادن کودک نترسید:

برای تقویت مهارت راه رفتن در کودکان اجازه دهید تا زمانی که خطری فرزند شما را تهدید نمی کند به زمین بخورد و خود برای بلند شدن تلاش کند این کار، فرزندتان را به این درک می رساند که خودش برای ایستادن باید تلاش کند والدینی که این اجازه را به کودکانشان نمی دهند فرزند آنان دیرتر راه رفتن را شروع می کند.

نکاتی دیگر درباره کمک به راه افتادن کودک

همانطور که نوزاد شما یاد می گیرد که خودش را بالا گرفته و به حالت ایستاده قرار گیرد، امکان دارد دوباره نتواند به حالت نشسته برگردد، حال در صورتی که فرزند شما در چنین شرایطی قرار گرفت و شروع به گریه کردن کرد، نباید سریعا او را برداشته و بنشانید، بلکه لازم است به وی نشان دهید که چطور زانو هایش را خم کرده تا بدون اینکه روی زمین بیفتد، بنشیند، حال بهتر است خودش این کار را انجام دهد.

راه رفتن کودکان

می توانید جلوی فرزند خردسال تان بایستید و با زانو زدن و باز کردن دست هایتان وی را تشویق به حرکت به سمت تان نمایید، همچنین می توانید هر دو دست فرزند خود را گرفته و به سمت خودتان راه ببرید، اسباب بازی هایی همچون کامیون که هل دادنی هستند و به هنگام راه رفتن کودکان می توانند به عنوان تکیه گاه استفاده شوند، می توانند مورد استفاده قرار گیرند، البته به هنگام تهیه این وسایل حتما از استاندارد بودن و ایمنی آنها اطمینان حاصل کنید.

همواره مطمئن شوید، کودکان از فضای ایمن و نرم برخوردار می باشند که می توانند در آن مهارت های جدید را تمرین کنند، دستورالعمل های ایمن سازی استاندارد برای حضور کودکانتان را پیش گرفته و هیچگاه او را بدون مراقبت و نظارت رها نکنید.

روروئک و کفش کودک

به هنگام استفاده از وسایلی همچون روروئک، واکر و یا کفش برای نوزاد باید نکاتی مورد توجه قرار گیرد که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم :

راه رفتن نوزاد

کارشناسان با خرید وسایلی همچون روروئک و واکر برای کودک مخالف هستند، زیرا این وسایل حرکت و جابجایی کودک را آسانتر کرده و نیز از شکل گیری صحیح عضلات فوقانی پای نوزاد جلوگیری خواهند کرد، برای آشنایی با مهمترین خطرات و عوارض روروئک برای کودک می توانید در اینجا کلیک کنید.

همچنین استفاده از واکر و روروئک دسترسی کودک به وسایل خطرناک همچون سموم و وسایل داغ که اصلا برای کوک ایمن نیستند را راحت و ممکن می کنند.

استفاده از کفش نیز تا وقتی که کودکان به طور منظم در محیط خارج از خانه و یا بر روی سطح سفت راه رفتن را شروع نکرده اند، نیازی به استفاده از آن نمی باشد، زیرا پابرهنه بودن کودکان در این زمان به حفظ تعادل و هماهنگی بدن آنها کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی از بین بردن ترس کودک از راه رفتن می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *