دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین خطرات و عوارض روروک (روروئک) برای کودک

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که روروک اگرچه مورد پسند بسیاری از خانواده ها می باشد اما نباید از خطرات آن چشم پوشی کرد و به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با عوارض روروک به صورت کامل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی برخی از افراد بر این باور هستند که روروئک برای کودکانشان مفید است، آن ها را سرگرم می کند و به آموزش راه رفتن کودک کمک زیادی خواهد کرد اما بایستی بدانید که این فرضیه کاملا اشتباه است زیرا روروئک می تواند خطرناک باشد و به عبارتی می تواند پیشرفت راه رفتن کودک شما را به تاخیر بیندازد.

آشنایی با عوارض روروک

اگر شما نیز اصرار داشته اید تا برای راه رفتن کودکتان از روروئک استفاده کنید بایستی کمی در رابطه با راه افتادن فرزندتان نگران شوید زیرا بر اساس مطالعه بسیاری از متخصصان استفاده از وسیله روروک برای زمان راه رفتن کودک در هیچ دوره از رشد آن ها توصیه نمی شود زیرا علاوه بر خطراتی که دارد موجب می شود کودک دیرتر راه بیافتد. بهتر است بدانید که روروک در واقع یکی از وسایلی است که نقش عمده ای در بسیاری از حوادث مرتبط با کودکان داشته و از دیرباز مورد اختلاف نظر صاحب نظران بوده است. در واقع در قرون حاضر فروش سالیانه ۳ میلیون روروک در آمریکا بیانگر این است که این وسیله یکی از محبوب ترین وسایل مورد استفاده برای کودکان در این کشور است. همچنین در کشور ما نیز مورد علاقه بسیاری از خانواده ها قرار گرفته به خصوص انواع آن در سیسمونی نوزاد خریدار شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید که برخی اقراد بر این باور هستند که استفاده از روروک می تواند روند رشد کودک را سریع تر کند اما بایستی بدانند که این تفکر کاملا اشتباه است زیرا مغز کودک به گونه ای فعالیت می کند که کنترل دست و پای سمت راست بدنش بر عهده نیمکره چپ مغز و کنترل دست و پای سمت چپ بدنش بر عهده نیمکره سمت راست است. به همین خاطر از طریق چهار دست و پا راه رفتن و بر روی زمین سینه خیز رفتن است که کودک می تواند فعالیت این دو نیمکره از مغزش را تقویت نماید و به رشد الگوهای حرکتی خود کمک کند. در نهایت استفاده مداوم از روروک می تواند باعث شود تا رشد طبیعی مغز و مهارت های آن هم به شکلی عادی و سالم پیش نرود. توجه داشته باشید زمانی که شما کودکتان را مادام در روروک قرار می دهید امکان یادگیری و کسب مهارت های حرکتی و ادراکی را به نحوی از وی سلب خواهید کرد. در واقع شناسایی مهارت هایی مانند شناخت فاصله ها، عمق و یادگیری مهارت هایی مانند بالا، پایین، درون و بیرون برای کودک به درستی انجام نخواهد شد. پس به خاطر داشته باشید که روروک وسیله ای نیست که به کمک آن کارهای خود را راحت تر انجام بدهید. روروک وسیله ای است که کودک را مدتی با آن سرگرم کند و به وی این اجازه را بدهد که محیط پیرامونش را کشف کند.

یافتن عوارض روروک

مضرات استفاده از روروک:

توجه داشته باشید که استفاده از روروک به دلیل عوارض هایی که دارد برای کودکان در هیچ دوره سنی توصیه نمی شود زیرا وقتی که کودک از روروک استفاده می کند به دلیل اینکه قادر نیست پاهایش را نگاه کند دیرتر به راه می افتد و روند تکامل حرکتی کودک به تاخیر خواهد افتاد. در واقع شما نباید در روند تکامل طبیعی کودک هیچ دخالتی داشته باشید مگر در مواردی مانند بیماری کودک تا زمانی که ستون مهره هایش تکامل پیدا نکرده و نمی تواند بایستد.

در واقع زمانی که ستون مهره های کودک تکامل پیدا کند کودک خودش سعی در ایستادن خواهد داشت و اگر با استفاده از روروک کودکتان را زودتر از تکامل یافتن تون مهره هایش مجبور به ایستادن کنیم این کار سبب کمردرد های زودرس در میانسالی او خواهد شد و همینطور که این کار در مورد نشسته نگه داشتن کودک پیش از موعد هم صدق می کند.

بهتر است بدانید که اگر کودکتان پیش از اینکه روند چهار دست و پا خود را کامل کند روروک را در اختیارش قرار بدهید او در هر روز برای مدتی از این وسیله استفاده می کند و در نتیجه شما در یکی از مراحل رشد او و سازمانبندی عصبی وی دخالت کرده اید و آن را سرعت بخشیده اید. توجه داشته باشید که این سرعت نقش جهش را ایفا خواهد کرد و در دوران مدرسه ۷ الی ۸ سالگی او را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

معایب استفاده از روروک

  •  آرون گروپس

از آنجایی که استفاده از این وسیله تنها باعث افزایش قدرت ساق پاها شده هیچ نقشی بر روی توان حرکتی لگن و ران ها ندارد و به همین خاطر باعث می شود شیرخوار برای ایستادن به تنهایی هیچ تلاشی نکند. در واقع روروک یکی از وسایلی است که نقش عمده ای در بسیاری از حوادث مرتبط با کودکان داشته است.

جالب است بدانید که تمامی متخصصان کودک استفاده از روروک را تایید نمی کنند زیرا ممکن است باعث خطرات احتمالی مانند پرت شدن یا سقوط از بلندی و گیر کردن به فرش و افتادن روروک شود و همچنین باعث می شود شیرخوار به آن وابسته شده و از کارایی خود استفاده نکند.

دقت داشته باشید که ممکن است کودکتان از روروک بیافتد یا از جایی مانند پله ها با روروک سقوط کند. بر اساس تحقیقاتی که در کشور کانادا انجام شده بیشترین صدمات ناشی از روروک در اثر افتادن از پله ها بوده است.

همچنین یکی دیگر از عوارض استفاده از روروک این است که به کودک اجازه می دهد سریع تر از میزان طبیعی در همین سن حرکت کرده و خودش را به وسایل و مکان های خطرناک مانند اتاق های دیگر، بخاری، پریز برق، آشپزخانه، شومینه و اجاق های خوراک پزی برساند و از آنجایی که کودک شیرخوار ۶ الی ۱۵ ماهه از خطرات هیچ آگاهی ندارد به وسیله روروک در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

عدم استفاده از روروک برای کودکان

یکی دیگر از عوارض روروک این است که ممکن است کودکتان با استفاده از این وسیله به آشپزخانه، بخاری و شومینه به راحتی دسترسی پیدا کند و موجب سوختگی در او شود.

توجه داشته باشید که کودک ممکن است با روروک دسترسی سریع تر به مواد شوینده و خطرناک مانند حشره کش ها و سموم گیاهی داشته باشد و از این طریق مسموم گردد.

بهتر است بدانید کودکانی که از روروک استفاده می کنند کمتر از سایر کودکان قادر هستند به صورت طبیعی بر روی زمین تجسس کنند و به همین خاطر قوه و میدان بینایی شان گسترش کمتری پیدا خواهد کرد.

جالب است بدانید که استفاده از روروک می تواند موجب برخی اختلالات در تکامل حرکتی کودک شود و به همین دلیل تمایل استفاده از آن در چندین سال اخیر کمتر شده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *