دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل تشکیل فسیل و آنچه باید درباره فسیل ها بدانید

  • نرگس کوهستانیان
  • ۶ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

تشکیل فسیل بصورت های مختلف انجام می گیرد. بقایای موجودات در ادوار قدیم و دور و دراز که طی سالیان بسیار در زیر خاکستر ها و شن و ماسه و گل ولای و و رسوبات باقی مانده اند طی فرایندی و بعد از تجزیه و تحلیل تبدیل به فسیل شده اند. نام دیگر فسیل سنگواره است. فسیل ها به دو نوع اندامی و اثری تقسیم می شوند. فسیل ها اطلاعات متعددی درباره گذشته زمین و سطح آب و هوایی به دانشمندان می دهند.

در این مقاله سعی به ارائه مطالبی مفید درباره فسیل و چگونگی به وجود آمدن فسیل بپردازیم و اطلاعات گسترده ای از انواع سنگواره ها را در اختیارتان قرار می دهیم. به شما پیشنهاد می کنم اطلاعات نوشته در پایین را حتما مطالعه کنید چرا که به آگاهی تان درباره فسیل می افزاید و از دانستن آن ها لذت خواهید برد.

فسیل ها چگونه تشکیل می شوند؟

ابتدا به تعریف مفهوم فسیل می پردازیم.

فسیل اجساد و بقایای موجوداتی  مثل حیوانات، گیاهان، تنه درختان و ساختمان بدن و استخوان آنان و هر شی ای که مربوط به ادوار قدیم باشد و در طی سالیان دور و دراز یعنی میلیون ها سال بعد از مرگ زیر خاک دفن شده اند و در حفاری ها پیدا می شوند. نام دیگر فسیل سنگواره است.

بقایای جانوران

عکس از استخوان های یک دایناسور

انواع فسیل ها

فسیل ها بر دو نوع اند: فسیل‌ اندامی و فسیل‌ اثری

  •  آرون گروپس

فسیل اندامی به آن دسته از سنگواره ها می گویند که طی سالیان سال هنوز شکل و شمایل موجودات به راحتی در آن ها یافت می شود و آنچنان تغییری نکرده اند. اما سنگواره های اثری فقط رد و پا و نشانه هایی بطور غیر مستقیم از موجودات ادوار دور و دراز گذشته هستند مانند رد و پای دایناسورها یا رد خزیدن خزندگان و نیز شواهد دیگری که نشان از حیات یک موجود در گذشته باشد حتی فضولات آنان.

تشکیل فسیل

عکس از پیکره ی ماهی

مراحل و چگونگی ایجاد فسیل ها (سنگواره ها)

در رابطه با نحوه به وجود آمدن فسیل می توان گفت: بقایا و پیکره ی در بعضی از جانوران مدفون شده در زیر خاک و گل و شن تبدیل به فسیل می شود. در بعضی جانداران فسیل ها با جای ماندن و پوشانده شدن آنان در رسوبات اتفاق می افتد. دندان ها و استخوان ها که قسمت های سخت پیکره ی یک جانور هستند معمولا به طریق گفته شده شکل می گیرند.

اگر شرایط مساعد و معمولی باشد یعنی آب و هوا تغییر آنچنانی نداشته باشد و لاشخوری وجود نداشته باشد در این صورت بدن و پیکرخ جانوران تبدیل به سنگواره ها خواهد شد.

عکس از فسیل

شاید در رابطه با نحوه تشکیل فسیل برایتان سئوال باشد که این فسیل ها بیشتر در چه مکان هایی شکل می گرفته اند. طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان بهترین مکان ها برای شکل گرفتن فسیل ها و سنگواره ها حواشی دلتا ها بوده است که رطوبت در آن آنجا وجود داشته است و نیز در اطراف آتشفشان ها در لا به لای خاکستر ها و رسوبات و تحت تاثیر حرارت و گرمای زیاد تشکیل می شده اند.

مکان مناسب ایجاد فسیل

اثرات به جا مانده از لاشه جانوران

چه اطلاعاتی می توانیم بواسطه فسیل ها بدست آوریم؟

اطلاعاتی درباره ساختمان و ساختار جانوران در گذشته بدست می آوریم جانورانی که هم اکنون در و در این عصر وجود ندارند.

اطلاعاتی درباره ی سطح کره ی زمین و تغییرات آب و هوا کسب به دانشمندان می دهند.

دیگر آنکه در مورد موارد مختلفی از جمله محیط زیست در ادوار دور به ما می دهند.

عکسی جالب از سنگواره ها

نمایی از یک سنگواره

سعی مان بر این بود که توضیحات کامل و جامعی در مورد نحوه به وجود آمدن فسیل را به شما خوانندگان عزیز ارائه بدهیم. امیدواریم با مطالعه این نوشته ها به دانش شما افزوده باشیم و توانسته باشیم اطلاعات دقیقی ارائه کرده باشیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *