دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

لیست غذاهای کودک یک ساله که برای دلبند شما مفید هستند

  • مهلا بستگان
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰

از شش ماهگی که کودک غذاخور می شود، مادر باید کم کم با غذاهای سبک معده کودک را برای فراگیری حجم بیشتری از غذا در کنار شیر مادر آماده کند و در پایان یک سالگی بر طبق چارت غذایی کودک بر انوع خوراک او بیفزاید. لیست غذاهای کودک یک ساله تنوع غذایی بیشتر نسبت به چند ماه قبل کودک دارد و از این سن به بعد کودک کم کم می تواند از غذای اهل خانه تغذیه کند.

لیست غذا های کودک یک ساله باید به شکلی باشد که تمام مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن کودک را به او برساند و ما به شما پیشنهاد می کنیم جهت آگاهی از این چارت غذایی تا پایان این مقاله همراه ما در مجله آرگا باشید.

لیست غذاهای کودک یک ساله:

این ده ماده غذایی پر خاصیت را به برنامه غذایی کودک یک ساله خود بیفزایید:

  • عدس: عدس جز مواد غذایی ارزان قیمت اما پر خاصیت محسوب می شود که می توانید در لیست غذاهای کودک یک ساله خود قرار دهید و برای اینکه کودک این ماده غنی از فایده را دوست داشته باشد، می توانید آن را به همراه برنج و یا سبزیجات طبخ کنید و به آن ادویه بزنید تا خوش عطر و رنگ و طعم شود و مورد پسند کودک قرار بگیرد.
  • موز: خواص موز برای کودک نوپای شما یک ماده انرژی زا و مقوی محسوب می شود که شما می توانید این میوه خوشمزه را له کنید و یا حلقه ای ببرید و در میان وعده های کودک از آن بهره مند شوید.

لیست غذایی کودک یک ساله

  • آووکادو: این میوه سرشار از پروتئین و چربی اشباع می باشد که برای رشد مغز کودک بسیار مفید است. اما اگر کودک شما مزه آووکادو را نمی پسندد، پوست این میوه را بگیرید و با سیب یا پنیر مخلوطش کنید تا خمیری شکل شود و بعد از خمیر به اندازه های کوچک جدا کنید و در دهان کودک قرار دهید.
  • کدو حلوایی: این کدو حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین C و B کمپلکس، پتاسیم، بتاکاروتن، فیبر و حتی برخی از اسیدهای چرب مانند امگا ۳ بوده و یک ماده غذایی ارزشمند در لیست غذاهای کودک یک ساله شما به شمار می آید. کدو چون طعمی شیرین دارد، معمولا کودکان آن را دوست دارند و اگر مایلید می توانید با استفاده از ادویه ها و پنیر نرم کدو را کباب کنید و یا به شکل پوره در آورید و به خورد کودکتان بدهید.

برنامه غذایی کودک یک ساله

  • سبزیجات برگ سبز: سبزیجات غنی از آهن و فولات هستند و در رشد کودکان بسیار تاثیر گذار می باشند. سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، اسفناج، برگ چغندر، کلم پیچ و غیره را می توانید در این دوران به لیست غذاهای کودک یک ساله خود بیفزایید.
  • هویج: بتاکاروتن موجود در هویج و مقدار ویتامین A فراوان در این سبزی یا صیفی جات در رشد و تقویت قدرت بینایی کودک بسیار تاثیر گذار می باشد. شما در تغذیه کودک ۱ ساله هم می توانید از هویج استفاده کنید و هم هویج را به شکل پوره در بیاورید و به خورد کودکان خود بدهید.

چارت غذایی کودک یک ساله

  • کلم بروکلی: با بخار پز نمودن کلم بروکی برای کمی نرم شدن آن، ویتامین C موجود در این سبزی را حفظ کنید و این ماده غذایی را به برنامه غذایی کودک ۱ ساله خود اضافه نمایید. اگر کودک از طعم و مزه کلم بروکلی خوشش نمی آید به آن کمی کدو و یا سیب زمینی اضافه نمایید.
  • مرکبات: میوه ها سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان و پتاسیم می باشند که در رشد و نمو کودک بسیار مفید هستند اما تا قبل از یک سالگی نمی توان از آنها در غذاهای کودک استفاده کرد و بعد از یک سالگی باید مصرف مرکبات را از مقادیر کم شروع و کم کم به حجم آنها افزود و همچنین مواظب علایم اسیدیته آنها در کودکان باشید.

دانستنی های مهم از لیست غذاهای کودک یک ساله

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تخم مرغ: سفیده تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و زرده آن سرشار از انواع ویتامین ها می باشد و یک غذای کامل برای کودک یک ساله به شمار می آید اما تا قبل از رسیدن به سن یک سالگی در کودکانی که سابقه خانوادگی حساسیت به سفیده تخم مرغ دارند مصرف زرده تخم مرغ به تنهایی توصیه می شود و بعد از گذشت یک سال از تولد نوزاد می توان از این ماده غذایی به طور کامل در غذای کودک بهره مند شد.
  • ماهی: ماهی های آزاد و خال خالی منبع خوبی از پروتئین بدون چربی هستند و در رشد مغز، چشم و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر گذار هستند و برای دادن ماهی به کودکان باید با پزشک متخصص کودک مشورت نمایید و ماهی های مورد استفاده در غذاهای کودکان باید با درصد جیوه کم و یا بدون جیوه در نظر گرفته شوند.تغذیه کودک یک ساله

مواد غذایی نام برده شده در متن را با توجه به چارت غذایی کودک تهیه و به مصرف کودک خود برسانید و اگر سابقه حساسیت به یک ماده غذایی به طور ژنتیک در بین خانواده شما مرسوم است قبل از خوراندن آن ماده به کودک نوپای خود حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *