دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

راه های تقویت اراده و تمریناتی که اراده شما را قوی می کند!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

تقویت اراده می تواند موجب پیشرفت و موفقیت بیشتر شما شود و مسیر رسیدن به اهداف را برای شما هموارتر کند. قدرت اراده به زندگی شما نظم می دهد و آن را هدفمند می کند.

اراده در انسان به عنوان یک محرک عمل می کند و در زندگی به افراد انگیزه می دهد. انسان های با اراده انسان های هدفمند و موفق تری نسبت به سایر افراد هستند. اراده عامل مهم و تعیین کننده ای در زندگی افراد است که داشتن یا نداشتن آن می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را در زندگی افراد تغییر دهد. در ادامه راه های بالا بردن اراده را مطالعه خواهید کرد.

تکنیک تقویت عزم و ارداه

تعاریف اراده:

  • اراده نیرویی در انسان است که موجب انجام یک تصمیم و شروع کار می شود و فرد را مسؤلیت پذیر بار می آورد همچنین موجب دوری فرد از تنبلی و به وقفه انداختن کارها می شود.
  • اراده یک نوع مهارت و توانمندی در فرد است که موجب ایجاد انگیزه در او می شود.
  • اراده قدرت بالای تصمیم گیری و قاطعیت در انجام به موقع کارها می باشد.
  • اراده نیرویی است که در مواجهه با مشکلات به فرد قدرت رویارویی و غلبه بر آن را می دهد.

 

روش های تقویت اراده:

هرگاه دو عنصر اراده و نظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند موجب موفقیت و توانمندی بیشتر فرد خواهند شد. این دو عنصر تأثیری متقابل بر یکدیگر دارند زمانی که فردی در زندگی شخصی خود نظم دارد راحت تر می تواند در مورد مسائل تصمیم بگیرد و قدرت اراده بالاتری خواهد داشت و یا از جنبه ای دیگر زمانی که فرد دارای قدرت اراده در زندگی می باشد، زندگی شخصی او دارای نظم بیشتری خواهد بود.

– شناسایی توانایی ها:

استعدادها و توانایی های خود را بیابید. هر فردی استعدادهای منحصر به فرد خود را دارد شناسایی این توانمندی ها می تواند به افراد انگیزه می دهد و موجب افزایش اراده در آن ها می شود. با شناسایی این مهارت ها شما می توانید هدفمندتر زندگی کنید.

روش تقویت اراده

  •  آرون گروپس

– هدف گذاری کردن:

زمانی که فرد اهداف خود را تعیین می کند به طور دقیق می داند که چه می خواهد و برای رسیدن به این اهداف باید چه کارهایی انجام دهد. به دنبال اهدافی بروید که عقلانی و قابل دسترس باشند به طور طبع اهدافی که غیر عقلانی و بلند پروازانه باشند فرد را دچار شکست و سرخوردگی خواهد کرد بنابراین باید حد اعتدال را در این میان در نظر گرفت در غیر این صورت فرد خود را ناتوان و ضعیف می داند و قدرت عزم و اراده در او کاهش می یابد.

– برنامه ریزی کردن:

برنامه ریزی باید به طور دقیق تنظیم شود. شما باید برای تمام امور روزانه ی خود برنامه ریزی کنید و زمان های مشخصی را برای انجام هر یک از این امور در نظر بگیرید. به عنوان مثال: برای خواب، انجام کارهای شخصی، انجام کارهای شغلی، تفریحات و… زمان بندی مخصوص داشته باشید. برای انجام هر یک از این امور به تربیت اولویت و اهمیت آن عمل کنید این کار شما به اهدافتان نزدیک تر خواهد کرد.

برای راحتی در انجام این کار شما می توانید یک دفتر برنامه ریزی برای خود تهیه کنید.یادداشت کردن به شما کمک می کند که دقیق تر به این اهداف بپردازید و در انجام این امور دچار سهل انگاری یا فراموشی نشوید. همانطورکه گفتیم نظم و اراده دو عنصر جدایی ناپذیرند و داشتن یک برنامه ریزی درست موجب افزایش اراده و انگیزه ی بیشتر برای رسیدن به اهداف می شود.

اراده در انجام کارها

– تلقین کردن:

به خودتان انرژی مثبت بدهید و افکار منفی را از خود دور کنید. جملاتی چون “من نمی توانم” یا ” من توانایی انجام این کار را ندارم ” را به زبان نیاورید. این افکار و تلقینات منفی به طور ناخودآگاه بر روی شما تأثیر می گذارند و در واقع شما با بیان این جملات یک انرژی منفی را از کائنات دریافت می کنید که شما را تحت تأثیر خود قرار می دهد. اگر به دنبال موفقیت و پیشرفت در زندگی خود هستید به سراغ افکار مثبت بروید و با گفتن آن ها ذهن خود را تقویت کنید. تغییر نگرش و مثبت اندیشی شما موجب افزایش اراده در شما خواهد شد و این نگرش ها میزان دست یابی به موفقیت را در شما تعیین می کند.

بیشتر افرادی در انجام کارها و رسیدن به اهدافشان دچار سرخوردگی می شوند با مواجه شدن با شکست زود خود را گم می کنند و در حقیقت به سراغ همان نگرش های منفی “من نمی توانم” می روند. اما افراد با اراده در رویارویی با مشکلات و شکست در کارها به دنبال راه حل های جدید حل مشکل می باشند و با داشتن نگرش های مثبت همیشه راهی برای رسیدن به موفقیت پیدا می کنند.

تقویت اراده امری است تدریجی:

افرادی که به دنبال افزایش اراده در خود هستند باید بدانند که به یکباره نمی توانند این کار را انجام بدهند این امر نیاز به زمان و تمرین دارد. برای افزایش اراده در خود از انجام کارهای کوچک شروع کنید. به عنوان مثال: هر روز صبح زمانی را برای پیاده روی کردن مشخص کنید و یا با انجام دادن کارهایی که در آن احساس تنبلی می کنید شروع کنید.

قدرت اراده در افراد

تمرینات مناسب برای تقویت کردن اراده:

برای بالا بردن اراده می توانید از انجام دادن کارهای روزانه شروع کنید. بسیاری از افراد در انجام امور عادی روزانه ی خود کوتاهی می کنند. بعضی از افراد در مسواک زدن و بعضی دیگر در ورزش کردن احساس تنبلی می کنند تمرینات خود را با انجام دادن این امور شروع کنید. در زیر با نمونه هایی از این تمرینات آشنا خواهید شد.

۱- بیشتر مواقع پیش آمده که شما در ایستگاه اتوبوس یا مترو نشسته باشید و یک فرد مسن تر ایستاده باشد. می توانید برای شروع کار شما بایستید و جای خود را به او بدهید. این تمرین موجب غلبه ی شما بر جسم و دهنتان می شود.

۲- یکی از امور روزانه ای که بیشتر افراد با آن سروکار دارند شستن ظرف ها می باشد. برای غلبه بر تنبلی ظرف های کثیفی را که جمع کرده اید بشویید یا ظرف ها را بعد از خوردن غذا بشورید. این کار اراده شما را تقویت می کند.

بالا بردن قدرت اراده

۳- زمانی که از باشگاه به منزل برمی گردید با وجود خستگی سعی کنید به جای نشستن یا تماشا کردن تلویزیون اول دوش بگیرید و لباس های خود را عوض کنید . انجام هر یک از این امور به تدریج قدرت اراده را در شما تقویت می کند و به شما کمک می کند که فردی با اراده باشید.

۴- اگر عادت های غذایی ناسالم مثل خوردن نوشابه یا فست فود دارید اراده کنید و تصمیم بگیرید که آن ها را مصرف نکنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید.

۵- اگر هر روز از آسانسور منزل یا محل کار استفاده می کنید بعضی روزها از پله ها برای رفت و آمد استفاده کنید.

برای افزایش قدرت اراده می توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید. اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری دارای اهمیت است انگیزه و خواست شما برای انجام امور و تغییر نگرش ها می باشد. برای افزایش قدرت اراده و تغییر نگرش ها می توانید به سراغ افرادی بروید که به شما انگیزه ی بیشتری برای این کار می دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *