دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شربت رانیتیدین برای کودکان و نوزادان و نکاتی که باید بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

مادرانی که بچه های تان هر چی شیر می خورند و بالا میاورند یا زیاد سکسکه دارند و می دانید علتش رفلاکس اسید معده بچه ها است. برای درمان این مشکل در نوزادان, شربت رانیتیدین تجویز می شود که ما در این مقاله از هر آنچه لازم است از این دارو بدانید, گفته ایم.

بعضی نوزادان تا یک و نیم سالگی دچار رفلاکس اسید معده می باشند که به این علت ممکن است علایمی همانند نفخ کردن, استفراغ, نخوردن غذا, تف کردن, سکسکه و گریه ناگهانی از خود بروز بدهند. در مراجعه با متخصص اطفال بعد از معاینه برای کاهش ترشح اسید معده و کم کردن سوزش و درد معده, شربت رانیتیدین، تجویز می شود که ما در این مقاله از تمام فواید و عوارض شربت رانیتیدین نوشته ایم.

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی کودک دچار رفلاکس معده می شود که با کمک رانیتیدین می توانید این مشکل را برطرف کنید اما بهتر است این دارو را زیر نظر پزشک به کودک تان دهید تا هیچ گونه مشکلاتی ایجاد نشود ،در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد رانیتیدین اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطالب همراه ما باشید.

هر چه لازم است از مصرف شربت رانیتیدین برای نوزادان بدانید

علت تجویز شربت رانیتیدن چیست؟

برای درمان رفلاکس معده نوزاد، برای جلوگیری از سوزش مری و درد نوزاد تجویز می شود. گاهی اوقات هم از  شربت رانیتیدین برای رفع کهیر مزمن که یک حساسیت پوستی در نوزاد است, استفاده می کنند،

مصرف این دارو برای نوزادان چه فایده ای دارد؟

در برگشت یا رفلاکس اسید معده به مری علاوه بر اینکه این مشکل می تواند به مری آسیب بزند, دردناک نیز هست و نوزاد را اذیت می کند. به همین خاطر پزشکان برای کاهش ترشح اسید معده, رانیتیدین را تجویز می کنند, که به کم شدن این حالت کمک کند.

مقدار مجازی که می توان به نوزاد خوراند:

  • قرص: صد و پنجاه میلی گرم, سیصد میلی گرم
  • قرص تجزیه شدنی: صد و پنجاه میلی گرم, سیصد میلی گرم
  • داروی مایع

نوع شربتی که می توان به نوزاد داد پانزده میلی گرم می باشد که تنها با نسخه پزشک می توان آن را تهیه کرد. شکل دیگری از دارو که بدون تجویز و نسخه پزشک به فروش می رسند فقط برای افراد بالای دوازده سال مورد مصرف می باشند. در نوزادانی که کمتر از شش ماه سن دارند استفاده از این دارو هر یک میلی گرم به ازای یک کیلو گرم وزن نوزاد می باشد که دو تا سه بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این دوز برای نوزاد کافی نباشد پزشک تا نه میلی گرم در هر کیلو گرم در روز به دفعات دو تا سه بار را تجویز می کند. در صورت اینکه نوزاد هر گونه اختلالات کلیوی داشته باشد باید مصرف دوز دارو ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

  •  آرون گروپس

اشکال های مختلف :

  • قرص (باید درست قورت داده شود و نگذارید نوزاد آن را بجود)
  • قرص تجزیه شدنی (هر قرص باید در ۱۰ میلی لیتر آب که معادل دو قاشق است حل شود, می توان در آب میوه و ماست نیز آن را مخلوط کرد. به باد داشته باشید که از هیچ گونه نوشیدنی گازدار برای این منظور استفاده نکنید و همچنین کودک باید تمام آن را یک جا بخورد)
  • شربت (برای خوراندن شربت به نوزاد از سرنگ های دارویی استفاده کنید تا میزان دقیق تجویز شده را به نوزاد بدهید)

در حالی که نوزاد دچار استفراغ است چه باید کرد؟

  • اگر یک دوز از دارو را به نوزاد خوراندید و بعد از گذشت کمتر از نیم ساعت تغییری در حالت او مشاهده نشد, دوباره همان مقدار دارو را به او بدهید.
  • اگر طفل بیش از نیم ساعت بعد از خوردن یک دوز شربت رانیتیدن مریض بود, دیگر نیازی به تکرار دارو تا تایم مشخص شده بعدی نمی باشد.

اگر بیش از اندازه به نوزاد شربت رانیتیدین دادیم چه بکنیم؟

شربت رانیتیدین و دیگر اشکال این دارو معمولا بی خطر هستند و کم و زیاد دادن آنها مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر احساس می کنید بیشتر از اندازه به نوزاد دارو خورانده اید با پزشک او تماس بگیرید.

آیا مصرف شربت رانیتیدین برای نوزاد بدون خطر می باشد یا نه؟

این شربت یک دارو برای جلوگیری از ترشح بیش از اندازه اسید معده به منظور پیشگیری از رفلاکس مداوم اسید معده به مری می باشد و یک داروی ضد استفراغ نیست, پس در صورتی که نوزاد تنها رفلاکس معده داشته باشد نیازی به مصرف این دارو نمی باشد و بهتر است از مصرف بدن نیاز آن خودداری شود. هر چند که مصرف این شربت به طور کلی بی خطر است.

توصیه های جامع درباره این دارو:

  • بهتر است مصرف دارو در زمان های مشخص صورت بگیرد.
  • بدون نسخه و تجویز پزشک این دارو را برای نوزاد خود و دیگران استفاده نکنید.
  • به اندازه مورد نیاز مصرف نوزاد دارو به همراه خود داشته باشید.
  • حواستان به تاریخ مصرف دارو قبل از استفاده آن باشد.

عوارض جانبی شربت رانیتیدن برای نوزادان:

مصرف این دارو در نوزادان عوارض جانبی شایع و بارزی ندارد و گاها مصرف آن اسهال, دل درد و یبوست را برای نوزاد به وجود می آورد.

نکاتی در مورد رانیتیدین

 سن مناسب جهت استفاده از رانیتیدین

 این دارو به منظور رفع سوزش سر دل نوزادان یک ماهه نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود اما زمانی که کودک از یک ماه کمتر سن دارد پزشک متخصص اطفال تغییر در رژیم غذایی مادر و دیگر گزینه ها پزشکی را جایگزین استفاده از دارو می کند.

نکاتی که در مورد این دارو باید بدانید

۱. در صورتی که کودک تان به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. بهترین زمان استفاده از این شربت در نوزادان سی تا شصت دقیقه قبل از شیر خوردن می باشد.

۳. از عوارض نادر این دارو التهابات کبدی و کم شدن سلول های خونی در نوزادان می باشد.

۴. اگر احساس کردید که این دارو هیچ گونه تاثیری بر کودک ندارد حتما با پزشک تان مشورت کنید و از او بخواهید که داروی دیگری برای تان تجویز نماید.

۵. پیش از استفاده از این دارو در صورت مصرف هر گونه دارو یا مکمل برای کودک پزشک تان را در جریان بگذارید.

۶. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو بهتر است دارو را در زمان مشخصی به کودک دهید.

۷. از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۸ . از افزایش میزان دارو بدون تجویز پزشک پرهیز کنید.

اطلاعات دارویی رانیتیدین

شرایط نگهداری :

  • نگهداری دارو در بیرون از یخچال به دور از گرما و نور مستقیم خورشید, می باشد.
  • درون را درون جعبه مخصوص خودش و به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

همانطور که اشاره شد از مصرف سر خود و تجویز سر خود استفاده این دارو برای نوزاد خود و دیگران جدا خودداری کنید, زیرا بیماری های مشابهی با علایم یکسان وجود دارند که با استفاده داروی اشتباهی نه تنها به درمان آنها کمکی نمی شود بلکه احتمال دارد اثرات سو نیز بر روی آن بگذارد.

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان، در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی رانیتیدین آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *