دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اعتماد به نفس کاذب چرا به وجود می آید و چگونه با آن مقابله کنیم

  • مهلا بستگان
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

اعتماد به نفس به جا و درست نه تنها مفید است بلکه بسیار هم مهم و سازنده است که در تکامل شخصیتی فرد نقش مهمی دارد. اما گاهی این مسئله به نوع کاذب تبدیل می شود که بسیار مخرب می باشد. ما در این مقاله از اعتماد به نفس کاذب و راه های مقابله با آن سخن گفته ایم.

بعضی از اشخاص برای اینکه ناتوانی های خود را از معرض دید دیگران پنهان کنند به شکلی رفتار می کنند که خودشان را بیشتر و بهتر از آنچه هستند نشان دهند. این افراد نیز همانند آدم هایی که اعتماد به نفس ندارند, نیازمند تایید دیگران هستند. برای آشنایی بیشتر با مقوله اعتماد به نفس دروغین یا کاذب، در ادامه این موضوع همراه ما باشید.

اعتماد به نفس کاذب چیست و چرا به وجود می آید؟

به گفته دانینگ وقتی شخص از توانایی های خودش درکی نداشته باشد, این عدم آگاهی باعث ایجاد توهم شخص در مورد سطح فعالیت های او می شود. اعتماد به نفس کاذب نوع دیگری از اعتماد به نفس پایین است که در آن فرد برای اثبات خود به تایید دیگران از بیرون نیاز دارد و برای پنهان کردن ضعف خود به این حالت دچار می شود. اینگونه افراد به شکلی بر خورد می کنند که گویی اعتماد به نفس بالای آنها نشات گرفته از مهارتها و توانایی های آنها می باشد. در این گونه اشخاص رفتار فرد به شکلی است که گویی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است در صورتی که دقیقا خلاف آن صادق است و این اعتماد به نفس فقط در رفتار آنها نمایان می باشد.

راه های مقابله با اعتماد به نفس کاذب

افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذبی هستند ممکن است برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران به داستان سرایی های بی پایه و اساس یا بیشتر از واقعیت در مورد خودش بپردازند. این افراد همانند کمدینها و طنز پردازها با گذاشتن یک نقاب بر روی صورت خود سعی دارند شخصیت اصلی خود را پنهان کنند و خود را آن شکلی که دوست دارند در نظر مخاطب جلوه دهند. بعضی اشخاص متظاهر هم به گونه ای دچار اعتماد به نفس کاذب هستند. مثلا شخصی که در حال ترس, شروع به داد و فریاد می کند برای اینکه, ترس خود را بپوشاند و نگذارد دیگران از این ترس بویی ببرند. در بعضی مواقع افرادی که سو نیت و قصد کلاهبرداری دارند هم برای اینکه طرف مقابل شک نکند از این ترفند استفاده می کنند.

اعتماد به نفس کاذب، غرور بیش از اندازه را به دنبال دارد که باعث می شود فرد با اعتماد زیادی به خود در به انجام رساندن اهدافش گمراه شود و بازتاب کارش,  نتیجه عکس آنچه انتظار می رفته را پیش بیاورد. مثل اکثر اشخاصی که دچار بیماری اعتیاد شده اند, آنها آنقدر به خود مطمئن بودند که فکر می کردن می توانند دست به انجام هر کاری بزنند و بعد خیلی راحت آن را کنار بگذارند در صورتی که این اعتماد به نفس کاذب نتیجه اش اعتیاد و اتفاق های بعد از آن را به دنبال داشته است. کسی که دچار اعتماد زیادی به خودش در هر زمینه ای می باشد و اصطلاحا اعتماد به نفس کاذبی دارد در انجام امور به الی گشت مواجه می شود. این یعنی آنکه اعتماد زیادی باعث تصمیمات اشتباه و در نتیجه متحمل خسارت شدن, می باشد.

راه های مقابله بااعتماد به نفس کاذب:

  • اولین راه, دریافت باز خورد است: یعنی بعد از انجام هر کاری که حستان به شما می گوید شما در این زمینه استاد شده اید, از یک دوست صادق و خوب نظرش را در مورد کارتان بپرسید و موفقیت خود را از دید او هم بررسی کنید و نگذارید که این امر اطمینان, مانع شما از تجربه حسها و ایده های نو شود. ضعف و اشتباهات خود را در مورد کارتان بررسی کنید و متوجه تاثیرات سو تصمیم یا کار خود باشید.
  • دور اندیشی بکنید: یعنی برای انجام هر کار تایمی مناسب همان کار در نظر بگیرید و الکی نگویید “من می توانم در نصف زمان لازم هم آن را انجام دهم”. این کار سبب می شود شما در برنامه ریزی خود وقت مناسب برای هر کار و اتفاقات پیش بینی نشده در نظر بگیرید.
  • درباره چیزهایی که نمی دانید فکر کنید: وقتی یک تصمیم جدید می گیرید و برای انجام یک کار تازه آماده می شوید, در کنار رویا پردازی هایی که شما را به انجام آن ترغیب می کند, پیش بینی های لازم و وسایل مورد نیاز آن را هم در نظر بگیرید. یعنی بدانید برای رسیدن به موفقیت در این راه چه چیزهایی اعم از مادی و معنوی نیاز دارید تا درست برنامه ریزی کنید.
  • به اعتماد به نفس به شکل یک ترازو نگاه کنید: یعنی حواستان باشد که درگیر اعتماد به نفس الکی نشوید. چون داشتن اعتماد به نفس بیش از اندازه موجب اخذ تصمیمات اشتباه و عدم داشتن اعتماد به نفس سبب این می شود که شما شهامت انجام هیچ کاری را نداشته باشد.

اعتماد به نفس کاذب چرا به وجود می آید؟

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

همیشه در زندگی و برنامه های روزانه جا برای اتفاقات پیش بینی نشده بگذارید و در تصمیم و انجام هر عملی شرایط و وسایل مورد نیاز آن را بررسی کنید, و مهمتر از همه نگذارید افزایش اعتماد به نفس در تشخیص توانایی های تان شما را دچار توهم و خود بزرگ بینی بکند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *