دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرح سرمه دوزی جدید و زیبا با انواع طرح های کاربردی

  • ندا خوشرو
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب انواع طرح سرمه دوزی با جدیدترین و زیباترین مدل ها روی پارچه های مخمل و ترمه و … را مشاهده خواهید کرد که امیدواریم این طرح ها مورد توجه تان قرار بگیرند.

سرمه دوزی از انواع هنرهای اصیل و فاخر ایرانی است که جنبه تزیینی دارد و از زمان های گذشته تا به امروز مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. در ابتدای پیدایش این هنر همه موادی که برای ایجاد مدل سرمه دوزی استفاده می شدند دست ساز و از جنس نقره و طلا بودند ولی امروزه با بالا رفتن هزینه ها مواد و مصنوعات سرمه دوزی عوض شده اند، در ادامه مطلب طرح های از سرمه دوزی را در اختیار شما عزیزان قرار دادهایم.

سرمه دوزی از انواع هنرهای رودوزی است که نخ سرمه از انواع مواد اولیه اصلی برای این هنر نخی محسوب می شود و این نوع نخی حالت ارتجاعی دارد و به هر شکلی فرم و حالت می گیرد و شما می توانید با کمک نخ سرمه دوزی انواع طرحهای زیبا را روی پارچه هایی نظیر مخمل و ماهوت و ابریشم و ساتن و اطلس بدوزید.

طرح سرمه دوزی برای سجاده

طرح سرمه دوزی با انواع مدل های شیک و جدید

عثمان دوزی و سرمه دوزی و منجوق دوزی از انواع هنرهای تزیینی و جالب هستند و شما می توانید از این هنرها برای تزیین انواع پارچه های لباس و … استفاده کنید. از هنر سرمه دوزی در گذشته برای تزیین پرده های مجلل و سرآستین لباس و تزیین لباس و یقه لباس ها و حاشیه روسری و تزیین رو رختخوابی و … استفاده می شد ولی امروزه این هنر اصیل و ایرانی گسترش بیشتری پیدا کرده است و از انواع به عنوان جنبه های تزیینی و دکوراتیو استفاده می شود. در ادامه انواع مدل سرمه دوزی با مدل های شیک و زیبا را مشاهده خواهید کرد که امیدواریم این طرحها مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرند.

مدل رومیزی سرمه دوزی شده

انواع مدل شیک و زیبا سرمه دوزی

از سرمه دوزی اغلب برای تزیین رومیزی و روتختی و سجاده و جانماز و روکش های دستمال کاغذی و جلد قرآن و تابلو و … استفاده می شود و طرحهای سرمه دوزی اغلب طرحهای بته جقه هستند. طرحهای گل بته و گل شاه عباسی نیز از انواع مدل های سرمه دوزی هستند و این هنر زیبا مانند گلدوزی در طرحها محدودیتی ندارد همچنین انواع طرح گلدوزی و سرمه دوزی می توانند زیباترین تزیینات را روی پارچه ها ایجاد کنند.

مدل سرمه دوزی روی پارچه

  •  آرون گروپس

طرح سرمه دوزی روی پارچه

مدل زیبا و شیک سرمه دوزی

طرح سرمه دوزی روی پارچه مخمل

مدل سرمه دوزی زیبا و جدید

طرح زیبا و شیک سرمه دوزی

طرح جدید سرمه دوزی

طرح زیبا سرمه دوزی

مدل روتختی سرمه دوزی شده

مدل شیک و متفاوت سرمه دوزی

مدل سرمه دوزی روی پارچه
برای سرمه دوزی روی پارچه ابتدا پارچه را درون دستگاه قرار دهید و از چهار سو پارچه را بکشید و به دستگاه متصل کنید (دستگاه هایی که برای سرمه دوزی استفاده می شوند به شکل جدید و یا سنتی ارائه داده می شوند و شما می توانید دستگاه های سنتی را به نجاری ها سفارش دهید همچنین می توانید دستگاه های جدید مخصوص سرمه دوزی را از فروشگاه های مخصوص لوازم خیاطی تهیه کنید). بعد از متصل کردن پارچه به دستگاه باید از طریق برگردان مدل روی پارچه طرح بزنید و یا در صورت اشراف کامل به مدل می توانید مدل را به صورت مستقیم روی پارچه بزنید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از پاک نشدن خط های مدل می توانید همه خط ها را با کوک های درشت ثابت کنید سپس سوزن نخ شده را از داخل سرمه عبور دهید و سوزن را از روی خط های کوک شده عبور دهید تا همه خط ها با کمک سرمه پوشیده شوند. سطح گلبرگ ها را می توانید با قرار دادن انواع حجم دهنده و یا پنبه برجسته کنید و با سرمه روی آن ها را بپوشانید و تا انتهای تکمیل شدن مدل سرمه دوزی به همین روش ادامه دهید.

          سرمه دوزی زیبا و جذاب

مدل سجاده سرمه دوزی شده

طرح بته جقه سرمه دوزی

طرح سرمه دوزی روی پارچه مخمل مشکی

مدل رومیزی شیک سرمه دوزی شده

طرح شیک و متفاوت سرمه دوزی

طرح زیبا و شیک سرمه دوزی

طرح جدید سرمه دوزی

طرح جدید و شیک سرمه دوزی   مدل زیبا و شیک سرمه دوزی

سرمه دوزی زیبا و جدید   طرح سرمه دوزی

مدل های دیگر از سرمه دوزی

همانطور که می دانید سرمه دوزی از رودوزی های سنتی ایران است که با کمک نخ های فلزی به نام سرمه بر روی پارچه های مختلفی از جمله: ترمه، مخمل، ابریشم و…می دوزند که نمونه از این رو دوزی ها بر روی لباس های دوره اشکانیان نیز مشاهده شده است که نشان دهنده این است که این نوع رودوزی در این دوره نیز بسیار پرطرفدار بوده است.

طرح سرمه دوزی شیک

سرمه دوزی در حقیقت جنبه تزیینی داشته و از زمان قدیم تا به امروز مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته می شود و جزء هنرهای بسیار زیبا و بی نظیر به شمار می رود که طرفداران زیادی را نیز به خود جذب کرده است، در ادامه مطلب مدل های از سرمه دوزی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا با ایده گرفتن از آن ها سرمه دوزی زیبایی داشته باشید بنابراین، اگر شما به دنبال طرحی خاص و منحصر به فرد برای سرمه دوزی هستید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

سرمه دوزی با طرح مدرن

سرمه دوزی با طراحی ایده آل

سرمه دوزی با طراحی تماشایی

سرمه دوزی با طراحی جالب

طرح سرمه دوزی شیک

سرمه دوزی با طراحی فوق العاده

مدل های سرمه دوزی شیک

سرمه دوزی با طراحی زیبا

مدل هنرمندانه سرمه دوزی

طرح سرمه دوزی جالب

مدل خاص سرمه دوزی

سرمه دوزی روی ترمه

سرمه دوزی با طرحی ایده آل

مدل سرمه دوزی جانماز

طرح سرمه دوزی شیک

مدل متفاوت سرمه دوزی

طرح سرمه دوزی بی نظیر

مدل خاص سرمه دوزی

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، در این مطلب انواع مدل سرمه دوزی با مدل های مختلف و شیک را مشاهده کردید که امیدواریم این طرحها مورد پسندتان قرار بگیرند و بتوانید با ایده گرفتن از آن ها تزیینات زیبا و شیکی را روی پارچه های مختلف انجام دهید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با سرمه دوزی و مدل های زیبایی از آن می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *