دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قرص فاموتیدین (Famotidine) و آنچه باید در مورد آن بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

زخم معده بیماری شایع دستگاه گوارش است که از طریق باکتری ایجاد شده و پر یا خالی بودن معده بر روی میزان درد تاثیر دارد.یکی از درمان های دارویی موثر برای تسکین این بیماری قرص فاموتیدین است که در این مطلب درباره این دارو و نحوه تاثیر و مصرف آن صحبت می کنیم.

قرص فاموتیدین برای درمان زخم معده, رفلاکس, ترش کردن, گاستریت و درد معده به کار می رود. این دارو در تمام بدن پخش می شود و معمولا بین ۲ تا ۵ ساعت از مصرف تاثیر خود را می گذارد. ۳۵ درصد آن در کبد متابولیزه شده و باقی آن از طریق ادرار دفع می شود.

زخم معده

نحوه مصرف قرص فاموتیدین

مقدار دوز مصرف فاموتیدین، در بزرگسالان با توجه به شدت بیماری متفاوت است. مدت زمان مصرف بین یک تا دو ماه است که در موارد حاد زخم معده و زخم دوازده باید قبل از خواب مقدار ۴۰ میلی گرم از آن مصرف شود و در مواردی که بیماری شدید نیست مقدار ۲۰ گرم از این دارو کفایت می کند.

برای درمان پاتولوژیک نیز مقدار مصرف داروی فاموتیدین در بزرگسالان باید ۲۰ میلی گرم در هر شش ساعت باشد.

برای درمان رفلاکس معده یا برگشت اسید از معده به مری نیز مقدار ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم در طی روز باید مصرف شود. دوره درمانی نیز باید تا ۱۲ هفته ادامه پیدا کند.

از دیگر کاربردهای درمانی قرص فاموتیدین, جلوگیری از سوزش معده و درمان آن است. کسانی که بعد از خوردن غذا دچار سوزش معده می شوند می توانند قبل از غذا ۱۰ میلی گرم از این دارو را مصرف کنند. مصرف دوبار در طی روز این دارو نیز اشکالی ندارد.

مدت درمان

  •  آرون گروپس

تداخل دارویی

فاموتیدین باعث افزایش pH معده می شود که به تسریع حل شدن داروهای پوشش‌دار کمک می کند. همچنین این دارو جذب کتوکونازول را کم می کند, بنابراین با پزشکتان در این باره مشورت کنید.

این قرص باعث مهار تاثیر هیستامین بر روی گیرنده H2 در سلولهای معده می شود که باعث مهار شدن ترشح اسید معده و عدم تاثیر کافئین, پنتاگاسترین و غذا می شود. مصرف این قرص باعث افزایش غلظت آنزیم های کبدی می شود. همچنین باعث افزایش میزان کراتینین و BUN می گردد.

عوارض قرص فاموتیدین

عوارض جانبی

مصرف داروی فاموتیدین ممکن است سبب تاثیرات منفی روی بعضی از اندام های بدن شود. به طور مثال ممکن است روی اعصاب تاثیر گذاشته و باعث حالت سرگیجه, سردرد, تب, خواب آلودگی, افسردگی, اضطراب و خستگی شود.
ممکن است باعث وز وز گوش شده و تا حدودی شنوایی را با اشکال مواجه کند.

این دارو ممکن است تاثیراتی نیز بر روی دستگاه گوارش بگذارد که از آن می توان به اسهال, تهوع, استفراغ, نفخ, درد معده, خشکی دهان, کم شدن اشتها و یبوست را نام برد.

همچنین این دارو روی پوست بدن اثر می گذارد و باعث ایجاد خارش, آکنه پوستی, خشکی پوست, التهاب و همچنین ریزش مو در یک منطقه می شود.
از دیگر عوارض فاموتیدین، می توان به درد عضلات, افزایش ضربان قلب و کاهش میل جنسی اشاره کرد.
گفتنی است که تاکنون عوارض جدی و غیر قابل درمانی از فاموتیدین، گزارش نشده است. بیشتر این عوارض موقتی هستند و در صورت جدی شدن نیز با شستشو معده و خوردن ذغال فعال از تاثیر دارو روی اندام های بدن جلوگیری می شود.

قرص فاموتیدین

توصیه ها

اگر فاموتیدین، بیشتر از دو ماه مصرف شود. برای بیماران مبتلا به زخم دوازدهه ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. بعضی از اشکال این دارو ممکن است از طریق بینی مصرف شوند که در این صورت باید لوله کاملا ضد عفونی شود تا برای سلامت معده خطر ساز نشود.

گفتنی است که مصرف این دارو ممکن است باعث احساس سرگیجه خصوصا در چند روز اول شود که معمولا رفع شده و مشکل جدی نیست. ولی در افراد سالمند ممکن است باعث بوجود آمدن نارسایی کلیوی و کبدی شود. همچنین گفتنی است بیمارانی که نارسایی کلیه دارند باید در مصرف این دارو احتیاط کنند.

درد معده

عوارض جانبی قرص فاموتیدین نسبت به سایمتیدین کمتر است. این دارو را طبق دستور و مقدار دوز پیشنهاد شده پزشک مصرف کنید. قطع مصرف این دارو فقط با تایید پزشک باشد. مصرف این دارو در دوران شیر دهی باید با نظر پزشک انجام شود زیرا احتمال ترشح فاموتیدین به شیر مادر وجود دارد که ممکن است سلامت جنین را به خطر اندازد.

نکاتی که در مورد داروی فاموتیدین باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. اگر در دوران بارداری به سر می برید و یا قصد باردار شدن حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۳. در صورت مشاهده علایم اوردوز این دارو مانند مشکلات تنفسی و از هوش رفتن بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۴. در مورد سوابق پزشکی تان حتما با پزشک مشورت نمایید.

۵. پیش از استفاده از دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۶. قبل از هرگونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف داروی فاموتیدین بگذارید.

۷. دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

نکاتی در مورد دارویی فاموتیدین

۸. در صورتی که واکنش های جدی از جمله : خارش، تورم، نشانه پوستی، اختلال تنفسی و گیجی شدید را تجربه کردید خیلی فوری با اورژانس تماس بگیرید.

۹. مصرف داروی فاموتیدین در افراد سالمند با عوارض زیادتری همراه است بنابراین در این دسته از افراد بهتر است با احتیاط مصرف شود.

۱۰. مصرف این دارو را می توانید برای تمام رده های سنی زیر نظر پزشک مصرف کرد.

۱۱. از این دارو بیشتر از دو هفته استفاده نکنید مگر با تجویز پزشک.

۱۲. استفاده از غذاهای چرب و همچنین پرخوری اثر درمانی این دارو را کاهش می دهد.

۱۳. به منظور بهبودی کامل دارو را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

۱۴. از اشتراک گذاشتن این دارو پرهیز نمایید.

۱۵. در طول مصرف این دارو سیگار کشیدن باعث کاهش اثر درمان خواهد شد.

اطلاعات دارویی فاموتیدین

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی فاموتیدین بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *