دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرص تلفست (فکسوفنادین) را بهتر بشناسید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

حساسیت فصلی یکی از آزار دهنده ترین واکنشهای بدن است که بیشتر در فصلهای بهار و تابستان اتفاق می افتد. گاهی شبها و گاهی صبح ها شدت میگیرد و در همین مواقع ما انواع داروهای ضد حساسیت را امتحان می کنیم. یکی از این داروها قرص تلفست میباشد که در این مقاله مفصل راجع به آن صحبت می کنیم.

معمولا حساسیتهای فصلی بسیاری از افراد جامعه را درگیر می کند با خارش و سوزش گلو, عطسه, سرخ شدن چشم ها و آب ریزش بینی که گاهی صبح ها شدت بیشتری دارد. قرص تلفست (فکسوفنادین) در جهت درمان حساسیت فصلی کاربرد زیادی دارد. از ترکیبات موثر این دارو می توان فکسوفنادین را نام برد که در کاهش و یا رفع آلرژی کمک زیادی می کند، بنابراین اگر شنا نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 قرص تلفست

طریقه مصرف قرص تلفست

داروی تلفست یا همان داروی ضد آلرژی در سه مقدار ۶۰ و ۱۲۰ و ۱۸۰ میلی گرم وجود دارد. هر نوع از این قرص برای مصارف افراد مختلف است به طور مثال در بزرگسالان قرص ۶۰ میلی گرم دو عدد در روز باید مصرف شود و نوع ۱۸۰ و ۱۲۰ میلی گرم آن, یک عدد هم کفایت می کند. بهتر است این دارو قبل از خوردن غذا یا حین صرف غذا همراه با یک لیوان آب مصرف شود.

کاربرد قرص تلفست

همچنین توصیه می شود که دارو در وقت معینی خورده شود. در صورت فراموش کردن مصرف دارو بلافاصله بعد از اینکه به یاد آوردید دارو را مصرف کنید البته این در صورتی ایست که زمان مصرف بعدی قرص نرسیده باشد. گفتنی است در صورتی که یک وعده دارو را فراموش کردید به هیچ عنوان در وعده بعدی دو برابر مصرف نکنید. لازم به ذکر است که گفته شود دارو باید تا بهبود و رفع علایم حساسیت مصرف شود و اگر زودتر از موعد قطع شود علائم باقی مانده و حتی شدت پیدا می کند.

عوارض داروی ضد حساسیت تلفست

هر کدام از دارو ها ممکن است در افراد عوارض یا اثراتی به جا بگذارند, قرص تلفست هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر بعد از خوردن این قرص علائم ناخوشایندی مثل: تپش قلب یا نبض نا منظم, سر درد و خواب آلودگی, بی خوابی, خشکی بینی, گلو و دهان پیدا شد, حتما موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

آلرژی فصلی

همچنین در صورت بروز علائمی مانند: تهوع, سرگیجه, عدم تعادل رفتاری مانند عصبانیت, اسهال, تنگی نفس, گرفتگی گلو, متورم شدن لب ها و صورت و انواع کهیر های پوستی همراه با خارش که حاکی از حساسیت فرد به دارو است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مورد نظرتان اطلاع دهید.

  •  آرون گروپس

عوارض قرص تلفست

استفاده مکرر از داروهای ضد حساسیت نظیر قرص فکسوفنادین می تواند به مرور زمان با کاهش حواس چشایی و بویایی همراه باشد. گفتنی است خشکی دهان یکی از علائم شایع بعد از مصرف قرص های تلفست می باشد که برای رفع آن می توانید از آدامس یا مصرف مکرر نوشیدنی استفاده کنید ولی اگر خشکی دهانتان با این کارها از بین نرفت و تا دو هفته باقی ماند یا شدت پیدا کرد نظر پزشکتان را جویا شوید.

خشکی دهان

همچنین سالمندان و زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف دارو نظر پزشک را جویا شده و از بی خطر بودن دارو مطمئن شوند. افرادی که مبتلا به بعضی بیماری ها مثل اختلال کارکرد کلیه ها یا کبد, نارسایی های قلبی یا بیماری های نظیر آن هستند هم باید پزشک را در جریان بگذارند.

یکی دیگر از عوارض جانبی این قرصها ایجاد اضطراب یا تشدید آن در افرادی است که سابق افسردگی دارند. چون مصرف این دارو و سایر داروهای ضد حساسیت باعث اختلال در خواب یا اختلال در ضربان قلب می شود و این علائم اضطراب و تشویش را به همراه دارد. بنابراین احتمال عود افسردگی در افرادی که از قرص فکسوفنادین مصرف می کنند وجود دارد.

حساسیت فصلی

توصیه‌هایی قبل از مصرف دارو

اگر سابقه حساسیت به دارو یا ماده غذایی داشته اید ممکن است این قرص هم در شما حساسیت ایجاد کند لذا توصیه می شود که با احتیاط بیشتری مصرف شود. چون این دارو در اکثر افراد باعث اختلال خواب یا خواب آلودگی می شود بنابراین دارو در مواقع رانندگی یا کارهایی که نیاز به سطح هوشیاری بالایی دارد مصرف نکنید و همچنین از مصرف همزمان این دارو با داروهای آرامبخش یا قرص های خواب و یا نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

داروی تلفست

اگر سابقه بیماری هایی مثل فشارخون, اختلالات کبدی و کلیوی, دیابت و بیماری های قلبی دارید حتما در مصرف فکسوفنادین احتیاط کنید. و اگر پنج روز از مصرف دارو گذشت و هیچ علامت بهبودی پیدا نشد موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

نکاتی که در مورد داروی تلفست باید بدانید

۱. داو را طبق دستور پزشک تان مصرف کنید و از قطع ناگهانی دارو خودداری نمایید زیرا، باعث برگشت دوباره علایم حساسیت در شما خواهد شد.

۲. در صورتی که بعد از گذشت پنج روز هیچ گونه بهبودی در خود مشاهده نکردید حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

۳. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو آن را در یک زمان مشخص و به صورت مرتب مصرف کنید تا تاثیر آن را در خود مشاهده کنید.

۴. در صورتی که در زمان استفاده از این دارو دچار خشکی دهان شدید با کمک آبنبات های فاقد قند یا آدامس می توانید این مشکل را برطرف کنید و یا می توانید چند جرعه آب بنوشید.

اطلاعات دارویی تلفست

۵. اگر بیشتر از مقدار تجویز شده از این دارو استفاده کردید حتما با اورژانس تماس بگیرید تا مشکلات جدی تری برای تان پیش نیاید.

۶. پیش از مصرف قرص تلفست لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۷. از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۸. این دارو به منظور بهبود وضعیت فعلی تان تجویز شده است لذا، از اشتراک گذاشتن آن با دیگران خودداری نمایید.

۹. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

نکاتی در مورد داروی تلفست

شرایط نگهداری داروی ضد حساسیت

داروی فکسوفنادین را دور از تابش مستقیم آفتاب, دور از رطوبت و در محیط خشک و خنک نگه دارید. همچنین دارو را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

در این مقاله سعی داشتیم شما عزیزان را با داروی تلفست آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید که امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دیگر دارو می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *