دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نوشیدن آب نارگیل طبیعی چه فایده هایی برای بدن دارد؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

میوه ایی با پوست قهوه ایی و سخت که در بعضی مناطق دنیا به عنوان غذای اصلی محسوب میشود. این مقاله به خواص آب نارگیل در حفظ سلامتی بدن می پردازد. نوشیدنی که علاوه بر طعم فو ق العاده ثمرات بی نظیری برای بدن دارد.

آب نارگیل نوشیدنی موثر برای رفع عطش در تابستان است. از جمله خواص آب نارگیل برای سلامت بدن, جلوگیری از عفونتهای ویروسی و همچنین انرژی زایی آن زبانزد است. اما علاوه بر موارد گفته شده فواید دیگری هم دارد که در این مقاله به صورت کامل آورده شده است.

در مقالات گذشته با خواص نارگیل و همچنین خواص روغن نارگیل آشنا شدیم در این مقاله خواص دارویی و درمانی آب نارگیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مهمترین خواص آب نارگیل

به دلیل وجود مقدار زیاد منگنز در درمان دیابت کاربرد فراوانی دارد مخصوصا دیابت نوع دو. همچنین برای پوکی استخوان مفید است. آب نارگیل منبع خوب منگنز محسوب می‌شود. سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروسها, قارچ ها و میکروبها در امان نگه می دارد.

به دلیل وجود پتاسیم فشار خون را کم کرده و به  راحت جریان پیدا کردن خون کمک می کند. گفتنی است یکی از مواردی که می تواند سلامت پوست و مو را به خطر بیندازد فشار خون بالاست. از دیگر فواید آب نارگیل می توان  کاهش استرس, درمان حالت تهوع در دوران حاملگی, از بین بردن لکه های پوستی و به تاخیر انداختن پیری پوست نام برد.

میزان مصرف مجاز آب نارگیل

تقویت سیستم ایمنی بدن

نارگیل دارای ترکیبات مغذی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. چرا که این میوه دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی و ضد ویروسی می باشد و می تواند سبب محافظت بدن در برابر انواع باکتری های مضر و ویروس ها گردد. همچنین در بهبود بیماریهای عفونی نظیر عفونت ادراری، عفونت گلو و از بین بردن کرم های روده موثر می باشد.

پوست و مو

کسانی که موهای بدحالت و زبر دارند می توانند با آب نارگیل به نرم و خوش حالت شدن موهایشان کمک کنند. شستشوی موها با آب نارگیل بعد از استحمام توصیه می شود. همچنین تاثیر فوق العاده آب نارگیل بر سلامت پوست به دلیل وجود ویتامین های فراوان از جمله ویتامین B که نقش موثری در بازسازی سلولهای آسیب دیده مو و پوست دارد. و این تاثیر حتی با نوشیدن آب نارگیل هم انجام شدنی است. خصوصا در فصل تابستان به دلیل تعریق زیاد و تشنگی, آسیب بیشتری به مو و پوست وارد می شود که شما می توانید با نوشیدن یک لیوان آب نارگیل در روز تا حدی از این آسیبها در امان بمانید.

  •  آرون گروپس

خواص آب نارگیل برای پوست

یکی از مرطوب کننده های موثر برای پوست آب نارگیل است, ویتامین c موجود در آن با حفظ رطوبت پوست از پیری و چروک پوست جلوگیری می کند. می توانید مقداری آب نارگیل  را به روی پوستتان بمالید و حدود ۱۵ دقیقه الی نیم ساعت بعد پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

اگر پوستتان دچار آفتاب سوختگی شده است می توانید قبل از خواب مقداری آب یا روغن نارگیل را به پوستتان آغشته کنید با این کار تا حدی علایم آفتاب سوختگی از پوستان رفع می شود. از دیگر فواید آب نارگیل برای پوست ترمیم و بهبود اگزمای پوستی و رفع جوش صورت می باشد.

کاهش فشارخون بالا

بر اساس مطالعات انجام شده آب نارگیل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و سرشار از پتاسیم و ویتامین های گروه B می باشد، بنابراین مصرف منظم آن می تواند به کاهش ۷۰ درصدی فشار خون بالا کمک نمایید.

خواص آب نارگیل

کاهش وزن بدن با آب نارگیل

آب نارگیل توانایی زیادی در کم کردن اشتها و احساس سیری کاذب و طولانی دارد. بنابراین به کسانی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند خوردن آب نارگیل توصیه می شود, فیبر موجود در آن بدن را مقاوم کرده و از طرفی اشتهای اضافی را کم می کند.

فواید آب نارگیل برای معده

از بیماری های شایع و دردناک, زخم معده و ورم معده هستند. خواص دارویی آب نارگیل قادر است این درد ها را تسکین دهد و باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ شود. همچنین با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد به عنوان داروی پاکسازی معده هم کاربرد دارد.

فواید نوشیدن آب نارگیل

درمان کلیه ها با آب نارگیل

آب نارگیل با بالا بردن گردش خون در بدن حجم ادرار را زیاد می کند و همین امر باعث کارکرد بهتر کلیه ها می شود. سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع است که درد زیادی را به بیماران تحمیل می کند. نوشیدن آب نارگیل در طی روز علاوه بر پیشگیری از بیماری های مختلف کلیوی باعث درمان سنگ کلیه هم می شود.

نوشیدنی محبوب ورزشکاران

همانطور که گفته شد نوشیدن آب نارگیل تا حدی آب از دست رفته بدن را جبران می کند. به همین خاطر ورزشکاران در طی تمرینات و پس از آن می توانند از آب نارگیل استفاده کرده و مایعات از دست رفته بدنشان طی تعریق را جبران کنند. خصوصا ورزشکارانی که ورزش های استقامتی مثل دو و میدانی, دوچرخه سواری و… انجام می دهند، می توانند از این خاصیت آب نارگیل بهره کافی را ببرند.نوشیدنی مناسب برای ورزشکاران

هیدراته نگه داشتن بدن

این میوه و آب آن دارای الکترولیدهای مهمی می باشند که به حفظ هیدراته بدن کمک می کند. قرار دادن آب نارگیل در رژیم غذایی برای افرادی که مشغول به فعالیت ها و کارهای سنگین می باشند موثر است و توسط این افراد می تواند به عنوان یک جایگزین عالی به جای آب مورد استفاده قرار گیرد.

درمان بیماری صرع

در درمان اختلالات مختلف همچون بیماری صرع در کودکان، مصرف رژیم غذایی کتوژنیک که در واقع یک رژیم هیدرات کربن است می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این گونه رژیم های غذایی که چربی زیاد و هیدرات کربن کمتری دارند سبب بالا رفتن غلظت کتون در خون می گردند. درنتیجه مصرف میوه نارگیل می تواند تا حد زیادی بیماری صرع و میزان تشنج را در کودکان کاهش دهد.

فواید آب نارگیل برای بیماری صرع

کمک به تقویت انرژی بدن

این میوه با افزایش انرژی بدن به فرآیند چربی سوزی کمک می نماید. روغن نارگیل منبع غنی از تری گلیسرید است که در طول یک شبانه روز انرژی بدن را به میزان ۵% افزایش می دهد و در دوره طولانی تر سبب کاهش وزن می گردد. مطابق با تحقیقات صورت گرفته این میوه به کاهش اشتها کمک می نمایید و افراد پس از مصرف آن تا چند ساعت کاهش قند خون بدن و یا احساس گرسنگی نخواهند داشت.

مصرف مجاز آب نارگیل

خواص آب نارگیل فراوان است اما با این حال بهتر است که در مصرف آن زیاده روی نشود به دلیل میزان کالری زیاد موجود در آن حدود یک لیوان در روز نوشیدن آب نارگیل کفایت می کند.

خاصیت بی شمار آب نارگیل

به طور کلی مصرف روزانه نارگیل و آب این میوه بر اساس تحقیقات نشان می دهد که در مقایسه با دیگر افرادی که از آن استفاده نمی کنند بدن آن ها سالم تر و مقاومت شان در برابر ابتلا به بیماری ها بیشتر می باشد. ضمن اینکه برای آشنایی با خواص مواد غذایی می توانید مطالب پیشین آرگا را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *