دسته ها
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با عشق افلاطونی و قوانین آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲
  • ۰

عشق افلاطونی با رابطه عاشقانه دارای تفاوت های زیادی می باشد و بسیاری از افراد طرفدار این مدل از دوست داشتن هستند زیرا آن ها را پایبند و درگیر نخواهد کرد و تنها منجر به تحقق خود در آن ها خواهد شد از این رو اگر می خواهید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید این مطلب را از دست ندهید.

یکی از مواردی که در این زمینه اهمیت بالایی دارد عشق افلاطونی می باشد. این نوع عشق را می توان نوعی خاص در نظر داشت و بیان کرد. در ادامه اطلاعاتی در مورد انواع این عشق و ویژگی هایی که دارد را برایتان بررسی می کنیم و شما نیز می توانید با این مورد بهتر آشنا شوید.

 

عشق افلاطونی و انواع آن

در این مدل از عشق ها معمولا مرد و زن به یک دیگر بسیار نزدیک می باشند ولی رابطه جنسی ندارند و تنها از نظر عاطفی بسیار به یک دیگر نزدیک خواهند بود. در دنیای امروزی این مدل از رابطه ها بسیار طرفدار دارد و بسیاری از افراد هستند که دوست دارند با دیگران رابطه جنسی داشته باشند و تنها دوست دارند رابطه عاطفی داشته باشند.

در واقع این رابطه می تواند بین شما و دوستان تان و اطرافیان شما بدون توجه به جنسیتی که دارند شکل بگیرد. در واقع این عشق بدین صورت تعیین شده است که زن و مرد بدون این که رابطه ای جنسی داشته باشند یک دیگر را دوست داشته باشند.  در واقع این عشق بر اساس منطق می باشد و بعد شهوانی اش کاملا از بین رفته است  و این مورد با عشق حقیقی تفاوت های زیادی دارد و می توان گفت عشق واقعی دارای سه بعد تعهد، صمیمیت و شهوت است.

انواع عشق منطقی

این مدل از عشق ها را در جوامع غربی به سه مدل تعریف کرده اند. یکی از این مدل ها برومنس می باشد. در این مدل از عشق منطقی به رابطه محبت آمیز دو مرد بدون رابطه جنسی داشتن گفته می شود. نوع دیگر این مدل از عشق ها وومنس می باشد و به رابطه و نزدیکی دو زن بدون داشتن رابطه جنسی گفته می شود و نوع سوم این مدل از عشق ها شریک کاری می باشد و به رابطه و نزدیکی دو همکار بدون داشتن رابطه جنسی گفته می شود.

فواید رابطه افلاطونی

  •  آرون گروپس

نشانه های عشق منطقی

عشق افلاطونی دارای نشانه  های خاصی می باشد و شما می توانید با استفاده از نشانه های ان به راحتی این مدل از عشق را از سایر عشق ها تشخیص دهید.

  • در این مدل از عشق ها معمولا نشانه هاتی عاطفی رابطه دیده می شود ولی میل جنسی در هر دو طرف یا وجود ندارد و یا به نوعی سرکوب شده است و این سرکوب شدن ها می تواند بر اساس مشکلاتی باشد که ممکن است در جامعه ایجاد شده و یا جامعه این مدل از نزدیکی ها را نپسندد.
  • عشق افلاطونی معمولا چیزی بیش تر از دوست داشتن می باشد و باید بدانید که در این مدل از عشق ها معمولا میل جنسی سرکوب شده است ولی دوستی ساده نیز نمی توان اسم این مدل از رابطه ها را گذاشت.
  • در این مدل از رابطه ها معمولا افراد یک دیگر را کامل کننده خود می دانند و برای همین هم می توان گفت این مدل از عشق ها معمولا دارای طرفداران زیادی در زندگی های امروزی خواهد بود.
  • در واقع افلاطون این مدل از عشق را نوعی از دوست داشتن های خاص می داند و بیان کرده است که این مدل از عشق ها می تواند انسان را به خداوند نزدیک تر نماید.
  • علاوه بر عشق افلاطونی شما می توانید در بسیاری از موارد ازدواج آن را نیز مشاهده نمایید و در این میان دو نفر از نظر عاطفی با یک دیگر تعهد دارند و این تعهد از نظر جنسی نمی باشد.
  • این مدل از عشق ها دوام زیاد تری نسبت به سایرین دارد از این رو باید بدانید که این روابط بر پایه اعتماد بی چون و چرا بوده و حمایت و حفاظت در آن بدون در نظر گرفتن شرایط صورت می گیرد از این رو پایدار تر از سایر ازدواج ها و عشق ها می باشد.
  • احترام گذاشتن به مرز های طرف مقابل در این میان اهمیت بالایی دارد از این رو باید بدانید که در این مدل از عشق ها فضای لازم به فرد داده می شود و این احترام ها می تواند رابطه را پایدار تر نماید.

آشنایی با رابطه افلاطونی

مزایای رابطه افلاطونی

عشق افلاطونی می تواند یک سری مزیت هایی نسبت به سایرین داشته باشد از این رو بهتر است با این مورد نیز آشنا شوید زیرا امکان دارد شما نیز عاشق این مدل از رابطه ها شده و طرفداری این مدل از عشق ها را در آینده نمایید.

  • از ساده ترین ویژگی هایی که این مورد می تواند داشته باشد این است  که شما می توانید عشق را حذف کرده و تنها رابطه داشته باشید.
  • در واقع بسیاری از افراد دوست دارند که رابطه ای داشته باشند که در ان بدون هیچ چشم داشتی یکی آن ها را درک نماید و قضاوتی در این میان نشانه باشد بسیار خوب است.
  • داشتن رابطه ای کنترل شده با جنس مخالف می تواند برای افراد بسیار خوب باشد و آن ها را از احساس تنهایی رها نماید و همچنین می تواند منجر به رشد و تعالی فرد گردد.
  • همچنین لازم است تا بدانید که به صورت کلی هر فردی نمی تواند این رابطه را مدیریت نماید زیرا زن  مرد به یک دیگر گرایش دارند و امکان دارد این رابطه برای شما زیاد طولانی نشود.

قانون های این رابطه

این مدل از روابط دارای نوعی خلاص از قوانین می باشند و باید بدانید که قوانین ها هستند که می توانند این رابطه را هندل کرده و مانع از بهم خوردن آن شوند. این قوانین عبارت اند از :

  • نداشتن شکایت ها و بد گویی ها نسبت به یک دیگر
  • پیشگیری از صمیمیت های فیزیکی بیش از حد
  • احترام گذاشتن به حریم شخصی فرد
  • احترام به فضای شخصی مقابل
  • دادن زمان کافی برای وقت گذرانی با سایرین
  • پیش قدم شدن برای برقراری تماس و ارتباط های کلامی
  • داشتن گوش شنوا
  • منبع حمایت بی قید و شرط بودن

رابطه افلاطونی

تفاوت های عشق رمانتیک و افلاطونی

باید بدانید که این دو مدل از عشق نمی توانند نقطه ای مقابل هم باشند و باید بدانید  که ممکن است در یک رابطه این دو مدل از عشق با یک دیگر وجود داشته باشند. برای مثال رابطه عاشقانه می تواند شامل یک ارتباط افلاطونی بسیار قوی باشد و نوع افلاطونی نیز می تواند با ایسن مدل از عشق ها هم مرز باشد.

دوست داشتن از نوع افلاطونی می تواند ارتباط عمیق و معنا دار بین دو نفر باشد که یان ارتباط صرفا معنا دار و قابل احترام می باشد و هیچ گونه کشش عاطفی و عاشقانه ای نباید در این رابطه باشد. در نظر افلاطون این مدل از عشق ها را می توان بین دو نفر که همکار یک دیگر می باشند و یا با یک دیگر شریک می باشند نیز مشاهده کنید و در این میان نداشتن رابطه رمانتیک شرط اصلی این رابطه است.

عشق رمانتیک نوعی کشش عمیق  عاطفی و جنسی میان دو نفر می باشد و این مدل از عشق ها نیز امروزه بسیار رایج می باشد. در واقع در این مل از عشق ها شما می توانید انواعی از احساسات و شور و میل به صمیمیت را تجربه نمایید. معمولا این مدل از عشق ها با قرار های عاشقانه و قرار های ازدواجی مرتبط خواهد بود.

هر دوی این مدل از عشق ها می توانند بسیار شدید و معنا دار باشند با این حال از نظر ماهیت و انواع احساساتی که در آن ها وجود دارد بسیار تفاوت دارند و مهم ترین تفاوت این دو این است که عشق رمانتیک بر پایه ارتباط عاطفی بسیار قوی می باشد و نوع رمانتیک آن دارای یک جاذبه فیزیکی و عاطفی قوی تر می باشد. در ادامه سایر تفاوت های این دو نوع از دوست داشتن را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عشق افلاطونی

  • رابطه عاشقانه دارای صمیمیت های شدید فیزیکی بوده و رابطه جنسی در آن آزاد می باشد و این در حالی می باشد که رابطه افلاطونی برعکس می باشد و می توان گفت این مدل از رابطه ها می تواند بدون داشتن رابطه فیزیکی ادامه دار شود.
  • معمولا در رابطه افلاطونی اگر فردی دوست داشته باشد دوست خود را در آغوش بگیرد و یا به او نزدیک شود این میل در حد خواستن می ماند و بروز داده نخواهد شد.
  • معمولا در رابطه افلاطونی اگر طرفی دارای زیبایی های خاص باشد سعی می کنند فرد دیگر ابعاد غیر جسمانی این زیبایی را تکمیل نماید.
  • رابطه افلاطونی دارای تب و تاب تند نمی باشد و مانند رابطه های عاشقانه شور و هیجان های خاصی ندارد و تنها در حد دو دوست باقی خواهید ماند.
  • در رابطه افلاطونی معمولا طرفین هیچ فشار های خاصی به یک دیگر وارد نخواهند کرد از اینم رو نیاز است  تا بدانید که اگر نمی خواهید با فردی رابطه جنسی داشته باشید می توانید این مدل از عشق ها را جایگزین رابطه عاشقانه نمایید.
  • در رابطه افلاطونی افراد می توانند از یکدیگر دور باشند و این مورد برای هیچ کدام از ان ها سخت نخواهد بود زیرا هرس و ولع دیدن یک دیگر را ندارند.
  • در رابطه افلاطونی معمولا حسادت دیده نمی شود از این رو دو طرف سعی می کنند برای خوشحال کردن طرف مقابل خود تلاش کنند و این مورد بسیار زیبا خواهد بود.
  • در واقع در رابطه افلاطونی معمولا خوشحال کردن طرف مقابل ملاک می باشد و فرد قبل از خود به طرف مقابلش فکر می کند.

ویژگی های دوست داشتن افلاطونی

  • رابطه افلاطونی دارای پیچیدگی نمی باشد و این در حالی است  که رابطه عاشقانه دارای پیچیدگی های خود می باشد.
  • در روابط عاشقانه معمولا خواندن ذهن طرف مقابل اهمیت دارد و این مورد در رابطه افلاطونی دیده نمی شود.
  • رابطه افلاطونی همراهی گاه به گاه دارد  و نیاز نیست هر لحظه و همه جا با پارتنر خود باشید و می توانید بدون هیچ گونه مشکلی به معاشرت خود ادامه دهید.
  • فشار و استرس رابطه در رابطه افلاطونی وجود ندارد.
  • در رابطه افلاطونی افراد می توانند خود اصلی باشند و نگران قضاوت شدن از سمت طرف مقابل شان نخواهند بود.
  • رابطه افلاطونی به شما نشان می دهد که نیازی نیست که همیشه در بهترین ورژن خود باشید زیرا همانطور که هستید پذیرفته شده اید.
  • معمولا افرادی که در رابطه افلاطونی هستند توقع و سطح انتظار پایینی دارند و شما می دانید که قرار است با این افراد در مدت های محدودی زمان بگذرانید  و از این رو نباید توقعات فضایی داشته باشید.
  • در رابطه افلاطونی حس کنجکاوی وجود ندارد و شما می توانید برای مدت های طولانی از دیگری بی خبر بوده و یا به صورت جدا زندگی نمایید.

عشق افلاطونی

رابطه افلاطونی در ادبیات فارسی

اگر سر رشته ای در ادبیات داشته باشید تا کنون شعر های زیادی در مورد دختران و پسرانی دیده اید که یک دیگر را دوست دارند ولی نمی توانند به وصال برسند. در واقع در برخی از شعر ها خوانده اید که شاعر به فردی عشق می ورزد که خیالی می باشد و وجود خارجی ندارد و باید بدانید که این مورد از عشق های خیالی اهمیت بالایی دارد و می تواند منجر به جنون در افراد شود. در همین راستا فریدون مشیری شعری در این زمینه گفته است  که عبارت است از :

تو کیستی، که من اینگونه بی تو بی تابم؟

شب از هجوم خیالت نمی برد خوابم

تو چیستی، که من از موج هر تبسم تو

بسان قایق، سرگشته، روی گردابم!

تو در کدام سحر، بر کدام اسب سپید؟

تو را کدام خدا؟

تو از کدام جهان؟

تو در کدام کرانه، تو از کدام صدف؟

تو در کدام چمن، هم ره کدام نسیم؟

عشق از دیدگاه افلاطون

از دیدگاه افلاطون عشق دارای تعریف دیگری می باشد  و او در این زمینه بیان کرده است  که :

عشق نشانه تمایل ذاتی انسان به جاودانگی می باشد.

مشکلات دوست داشتن افلاطونی

عشق افلاطونی بر عکس مزیت هایی که دارد می تواند برای افراد مشکل ساز شود زیرا حس کنجکاوی و گرایش به سمت فرد مخالف در افراد وجود دارد و گاهی کنترل کردن احساس ها بسیار سخت خواهد بود و فرد امکان دارد به طرف مقابل خود وابسته شده و یا او را برای رابطه ای عاشقانه بپسندد. از این رو قبل از این که از این مدل از روابط طرفداری کنید بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. در ادامه شما می توانید اطلاعاتی دیگر در مورد  اشتباهات رابطه عاشقانه و تکراری شدن رابطه کسب کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *