دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه قیمه نثار (نساء) خوشمزه و خوش طعم

  • ندا خوشرو
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

قیمه نثار یکی از غذا های خوشمزه و محلی ایران می باشد در این مقاله طرز تهیه قیمه نثار خوشمزه و خوش طعم را به شما عزیزان آموزش داده ایم لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طرز قیمه نثار از انواع غذای ایرانی بسیار خوشمزه می باشد در این مقاله مواد لازم و طرز تهیه قیمه نثار را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما  تا بتوانید این خورشت بسیار خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه قیمه نثار

قیمه نثار یکی از انواع غذاهای محلی قزوین است که در این غذا از ادویه مخصوص خورشت قیمه نثار استفاده می شود که اگر از نوع مرغوب این ادویه در  ساخت قیمه نثار استفاده کنید خورشت قیمه بسیار خوش طعم خواهد شد.

قیمه نثار

مواد لازم برای ۵ نفر

زرشک : ۲ قاشق غذاخوری
شکر : ۱ قاشق غذاخوری
پیاز : ۱ عدد
رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
برنج : ۶ لیوان
خلال بادام و خلال پسته : از هر کدام یک قاشق غذاخوری
خلال پرتقال شیرین شده : ۱ قاشق غذا خوری
کره : ۱۰۰ گرم
زعفران آب کرده غلیظ : ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل : به میزان لازم
زردچوبه و دارچین : به میزان لازم
هل و زیره : در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری
گوشت خورشتی  : ۵۰۰ گرم
گلاب : یک قاشق غذاخوری

مواد لازم قیمه نثار

روش پخت خورشت قیمه نثار

برنج را در مقداری آب و نمک به مدت چند ساعت خیس کنید و در قابلمه ای مناسب ریخته و آبکش کنید و بگذارید تا به خوبی دم بکشد. سپس  ابتدا گوشت خورشت را به شکل قیمه ای به خوبی خرد کنید سپس در قابلمه ای مناسب کمی روغن بریزید و قابلمه را در روی شعله گاز قرار دهید و پیاز ها را به روغن اضافه کنید تا پیاز ها سرخ شوند.

پیاز

  •  آرون گروپس

بعد از اینکه پیاز ها به رنگ طلایی در آمدند گوشت را به پیاز ها اضافه کنید تا به خوبی گوشت تفت بخورد.

گوشت تقت داده شده

سپس یک قاشق رب و فلفل و زردچوبه را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و بعد از اینکه رب به خوبی تفت خورد ۲ لیوان آب بر روی مخلوط مواد بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت به خوبی پخته شود.

مراحل طرز تهیه قیمه نثار

بعد از یک ساعت نصف خلال بادام را که از قبل خیس کرده اید به گوشت اضافه کنید. وقتی که گوشت به خوبی پخته شد مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید و اگر آب گوشت به مقدار زیادی بود اجازه دهید که آب گوشت به خوبی تبخیر شود و مقدار بسیار کمی از آب باقی بماند.
در مرحله بعد خلال پسته را با یک قاشق گلاب در ظرف مناسبی قرار دهید تا خلال پسته خیس شود سپس در تابه مناسب مقداری کره ریخته و خلال پسته را در کره به خوبی تفت دهید.

خلال پسته

نصف دیگر خلال بادام را که از قبل خیس کرده اید در مقداری کره به خوبی تفت دهید.
سپس زرشک را به خوبی بشویید و در تابه ای مناسب مقداری کره بریزید و تابه را روی شعله گاز قرار دهید و زرشک را به کره اضافه کنید و سپس شکر را به زرشک اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.

روش پخت قیمه نثار

یک لیوان از برنج پخته شده را با زعفران آب کرده غلیظ به خوبی مخلوط کنید. و برنج را در ظرف یا دیس مناسبی بریزید و در لا به لای برنج پخته شده گوشت و برنج زعفرانی و خلال بادام و پسته و زرشک را قرار دهید.

قیمه نثار در درون دیس

اگر ادویه مخصوص را برای ساخت قیمه نثار در دسترس دارید روی مواد داخل دیس یا ظرف از ادویه مخصوص بریزید تا عطر و طعم خاصی را به این غذای خوشمزه و محلی بدهید. می توانید این غذا را به همراه ماست و سبزی خوردن و دوغ میل کنید.

آموزش تهیه قیمه نثار با مرغ

قیمه نثار را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید که در ادامه مطلب طرز تهیه آن را با مرغ آموزش خواهیم داد که بسیار ساده و خوشمزه است فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا آن را تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • گوشت مرغ خرد شده : یک کاسه
  • پیاز خلال خرد شده : یک کاسه
  • خلال پرتقال : یک پیاله
  • خلال بادام و پسته : یک پیاله
  • رب : سه قاشق غذا خوری
  • زرشک : یک پیاله
  • نمک و زردچوبه و هل : به میزان لازم

دستور تهیه قیمه نثار با مرغ

دستور تهیه :

در روش تهیه خورش قیمه نثار ابتدا پیاز را داخل روغن تفت داده و بعد از اینکه سبک شدند مرغ ها را داخل همان روغن سرخ کرده و به آن ادویه ها و رب بیفزایید.

حالا بر روی مرغ یک کاسه و نصفی آب بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم پخته شود سپس خلال پرتقال را داخل قابلمه ای کوچک بریزید و اجازه دهید با دو لیوان آب پخته شود و بعد از زمان پنج دقیقه آن را آبکش کرده و نصف آن را به خورشت بیفزایید و مابقی را برای روی برنج کنار بگذارید.

در مرحله پایانی زرشک و خلال بادام را به صورت جدا جدا تفت داده و نصف آن را به خورش اضافه کنید و نصف آن را برای روی برنج کنار گذاشته و بعد از اینکه خوشت کاملاً پخته و جا افتاده شد آن را با برنج نوش جان کنید.

آموزش تهیه قیمه نثار با مرغ

نکته : به منظور از بین بردن تلخی خلال پرتقال ها حتما آن را یک بار بجوشانید.

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با دستور تهیه قیمه نثار آشنا شده باشید تا بتوانید آن را تهیه و در کنار اعضای خانواده تان نوش جان کنید، برای مشاهده آموزش خورشت های متفاوت به بخش انواع خورشت رجوع کنید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *