دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین طرز تهیه شیرین پلو با طعم ایده آل

  • سمانه عقیقی
  • ۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

طرز تهیه شیرین پلو شیرازی نیازمند مواد اولیه پوست نارنج یا پرتقال می باشد که حتما باید تلخی آن گرفته شود و با تهیه ی شربتی خلال های پوست نارنج یا پرتقال را شیرین کرد. جوشاندن خلال های پوست نارنج ، و خیساندن آن ها در آب سرد ، سپس ریختن آن ها در شربتی که تهیه کردید، از مراحل شیرین کردن پوست هاس نارنج و پرتقال می باشد.

روش پخت شیرین پلو شیرازی برای خیلی از کدبانوها آشناست اما در بسیاری از نقاط ایران می توان گفت شاید اسم این غذای خوشرنگ و لعاب را نشنیده باشند به همین خاطر در این مطلب بهترین  دستور پخت شیرین پلو با طعمی ایده آل را آموزش خواهیم داد. شیرین پلو با ترکیب بندی رنگ های زیبا و جذاب هر فردی را به خوردن آن مشتاق می کند.

طرز تهیه شیرین پلو با بهترین روش پخت شیرازی

طرز تهیه شیرین پلو لذیذ

مواد لازم :

۱ – برنج : یک کیلوگرم

۲ – مرغ : نیم کیلوگرم

۳ – خلال پسته : ۵۰ گرم

۴ – خلال بادام : ۲۰۰ گرم

۵ – شکر : ۱ پیمانه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۶ – هویج : نیم کیلوگرم

۷ – خلال پوست نارنج یا پرتقال : ۲۵۰ گرم

۸ – زعفران : به میزان لازم

۹ – نمک و ادویه : به میزان لازم

۱۰ – روغن یا کره : به میزان لازم

۱۱ – پیاز : ۱ عدد

۱۲ – زرشک : به مقدار لازم

طرز تهیه شیرین پلو شیرازی

طرز تهیه شیرین پلو :

۱ – خلال بادام را با آب سرد بشویید و به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس آن را در آبکش بریزید تا آبش کشیده شود.

۲ – خلال های پوست نارنج را دوبار در آب بجوشانید هر دفعه آبش را عوض کنید سپس چند ساعتی در آب سرد بخیسانید و آبش را چند دفعه عوض کنید سپس در ظرفی مقداری آب و شکر را ریخته و شربتی تهیه کنید و خلال های پوست نارنج را همراه خلال پسته درون شربت بریزید تا تلخی آن گرفته شود.

۳ – پیاز را درون روغن سرخ کرده و تکه های مرغ را نیز تفت دهید و دو طرف مرغ ها را سرخ کنید سپس نمک و فلفل و مقداری آب روی آن بریزید بگذارید تا بپزد. بعد از پخت استخوان های مرغ را جدا کنید.

۴ – درون ماهی تابه ای مقداری کره بیاندازید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید، هویج ها را خلال کرده و همراه خلال بادام به آن اضافه کنید و تفت دهید.

۵ – خلال پوست نارنج و پسته را که از شربت کشیده اید را به هویج و خلال بادام اضافه کنید و مقداری تفت دهید.

۶ – برنج را شسته و آن را آبکش کنید.

۷ – برای تزیین پلو مقداری از خلال پسته ها را بدون اینکه بشویید در مقداری روغن تفت دهید تا جلا پیدا کنند.

طرز تهیه شیرین پلو مرغ

۸ – در ته قابلمه ای مناسب ته دیگ مورد نظر خود را بگذارید نصف برنج را در کف قابلمه بریزید و پخش کنید، سپس روی آن تکه های مرغ را بچینید و روی آن ها مخلوط هویج ،خلال پوست نارنج، خلال بادام و پسته بریزید و روی آن ها باقی برنج ها را ریخته و زعفران را همراه مقداری کره در بالای مواد بریزد و بگذارید شیرین پلو دم بکشد.

۹ – بعد از اینکه پلو دم کشید می توانید برای تزیین شیرین پلو ، مقداری از خلال پوست نارنج و خلال پسته و خلال بادام که نگه داشته اید و همینطور از زرشک که در مقداری روغن تفت داده شده نیز می توانید استفاده کنید.

طرز تهیه شیرین پلو و زعفران

روش تهیه شیرین پلو رستورانی

شیرین پلو غذایی خوشمزه و لذیذ است که خوردن آن در روز های سرد سال بسیار دلچسب و پرطرفدار می باشد. در ادامه آموزشی دیگر از پخت شیرین پلوی زعفرانی با هویج و مرغ یا گوشت قلقلی را در اختیارتان قرار می دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

طبخ شیرین پلو مجلسی

مواد مورد نیاز

  • برنج/۵ پیمانه
  • سینه مرغ/ ۲ عدد متوسط
  • گوشت چرخ کرده/ ۵۰۰ گرم (در صورت تهیه غذا با گوشت قلقلی)
  • هویج/ ۳ عدد متوسط
  • زعفران دم کرده/ ۳ قاشق غذاخوری
  • کره/ ۵۰ گرم
  • شکر/ یک فنجان
  • خلال پوست پرتقال شیرین شده/ ۱۰۰ گرم
  • خلال پسته/ ۵۰ گرم
  • خلال بادام/ ۱۰۰ گرم
  • پیاز/ ۴ عدد متوسط
  • نمک، فلفل و زردچوبه/ به مقدار لازم

دستور طبخ شیرین پلو با هویج و مرغ (گوشت قلقلی)

جالب است بدانید که روش تهیه این غذای مجلسی درست مشابه دستور پخت هویج پلو مجلسی با مرغ یا گوشت می باشد. حال برای طبخ آن لازم است در ابتدا برنج را از قبل بخیسانید و برای تهیه مایه شیرین پلو نیز باید خلال پسته و بادام را در مقداری آب خیس کنید.

مرغ را به همراه ۲ عدد پیاز و مقداری آب و ادویه های لازم درون ظرفی بجوشانید تا خوب بپزد و بعد از پختن مرغ، آب آن را از صافی عبور دهید و کنار بگذارید

پوست پرتقال ها را خلالی کنید و دو بار در آب بجوشانید و نیز هر دفعه آب آن را عوض کنید و بعد آن را به مدت ۳۰ دقیقه داخل آب سرد قرار دهید تا تلخی پوست پرتقال گرفته شود. سپس آنها را آبکشی کرده و به همراه ۳ قاشق غذاخوری بجوشانید تا به شکل مربا درآید به جای این روش می توانید از کمی مربای پرتقال به مقدار دلخواه و برحسب ذائقه خود استفاده کنید.

در مرحله بعدی، خلال بادام و پسته  را در کمی کره تفت دهید. سپس هویچ را با رنده درشت ریز کرده و به همراه ۲ قاشق غذاخوری آب بجوشانید تا آب آن بخار شود و سپس مقداری کره و شکر به آن اضافه کنید و تفت دهید. اکنون یک فنجان از آب مرغ که در مرحله قبلی کنار گذاشته اید را به همراه پوست پرتقال شیرین شده و زعفران دم کرده مخلوط نمایید.

۲ عدد پیاز دیگر را خلالی ریز کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. زمانی که پیاز ها طلایی رنگ و سرخ شدند، مرغ های پخته شده را ریش ریش کرده و به پیاز ها بیفزایید و دوباره تفت دهید تا سرخ شوند. سپس هویج های تفت داده شده را اضافه کنید و در آخرین مرحله باید مخلوط آب مرغ، خلال پوست پرتقال شیرین شده و زعفران به همراه نمک و زردچوبه و فلفل را اضافه کنید (بهتر است در اواسط سرخ شدن مرغ و پیاز و هویج اضافه کنید) و بگذارید تا آب مرغ تبخیر شده و مایه گوشتی خوشمزه و پرملات باقی بماند.

در مرحله بعدی، نوبت آبکش کردن برنج می باشد؛ بهتر است برنج را کمی دان بردارید تا پلوی شما شفته نشود. کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و بگذارید تا کمی داغ شود، سپس مواد دلخواه خود را ته قابلمه بچینید و سپس لایه ای برنج روی آن بریزید و بعد لایه ای از مایه مرغ سرخ شده را اضافه کنید به همین ترتیب تا تمام شدن مایه این کار را تکرار کنید و بگذارید برنج دم بکشد و آماده سرو شود، در صورت دلخواه می توانید مقداری زرشک را نیز تفت بدهید و رروی پلو بریزید.

در صورتی که از گوشت قلقلی برای تهیه شیرین پلو استفاده می کنید، به همان شیوه معمول گوشت قلقلی ها را آماده کرده و تفت دهید و بعد به هنگام دم کردن برنج به صورت لایه لایه در مابین پلو بریزید تا دم بکشد.

روش تهیه شیرین پلو رستورانی

همانطور که در دستور بالا مشاهده کردید، می توانید در تهیه شیرین پلو از گوشت گوسفندی یا گوساله به جای مرغ استفاده کنید ، اما زمان پخت بیشتری را صرف خواهد کرد و بعد از پخت اگر استخوانی دارد آن ها را جدا کرده و سپس لای برنج موقع دم کردن بچینید. استفاده از زرشک برای تکمیل رنگ بندی شیرین پلو توصیه می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *