دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلیل صدا دادن مفصل گردن و نحوه درمان آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

صدا دادن مفصل گردن یا کریپتوس اگر دائما ایجاد شود نشانه ای ابتلا به آرتروز می باشد. در این مطلب به علت، علائم و روش های درمان این عارضه می پردازیم.

کریپتوس یا صدا دادن مفصل گردن یک اصطلاح پزشکی است که در آن برخی مواقع صدای خرد شدن و تق تق از برخی بخش های بدن بویژه گردن و پاها شنیده می شود. این صدا در اثر ساییده شدن استخوان ها روی هم به وجود می آید. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از علت، علائم و درمان این عارضه کسب کنید.

علت، علائم و درمان صدا دادن مفصل گردن

برای افرادی که موقع حرکت دادن گردن شان، گردن آن ها صدا ایجاد می کند، استفاده از کریپتوس درمانی راه حل مناسبی می باشد. از آنجا که این فاصله کریپتوس از کانال های صوتی کم است، صداهای ایجادی به راحتی شنیده می شوند و می توانند اندکی آزار دهنده باشند.

به ویژه هنگامی که فرد گردنش را زیاد حرکت بدهد. با این وجود صدای تولیدی مهره های گردن عارضه ای مزمن نبوده و برای درمان آن راه های مختلفی وجود دارد و برای بهبود این عارضه باید صبور باشید. صداهای مفصل گردن شبیه صدای ایجاد شده موقع شکستن قولنج انگشتان دست است.

برخی از قصد قولنج گردن را با چرخاندن آن بعد از قرارگیری طولانی مدت در حالتی خاص، می شکنند. این صداهای گردن می توانند کمی فشار روی آن را بکاهند. برخی نیز قولنج کمر، انگشتان پا، دست و مچ را می شکنند. بیشتر افراد این کار را از روی عاد و بدون اطلاع انجام داده که با وجود آرامش بخش بودنش ممکن است مضر باشد.

به طور کلی صدا دادن مفصل گردن یا کریپتوس اصطلاحی پزشکی است که در آن برخی اوقات صدای خرد شدن و تق تق قسمت هایی از بدن به ویژه گردن و پاها شنیده یم شود. این صدا در اثر ساییده شدن استخوان ها روی هم به وجود می آید. در صورتی که این صدا دائما ایجاد می شود نشانه ای از بروز آرتروز است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هنگامی که صدای تق تق شنیده شود، به این حالت کریپتوس یا صدا دادن مفصل گردن اطلاق می شود که عارضه ای شایع بوده و همانطور که اشاره شد بیانگر آرتروز است. آرتروز گردن بیماری می باشد که در آن استخوان های گردن سفت و فرسوده شده و در نتیجه دردناک می شوند و دلیل صدا دادن گردن هستند.

کریپتوس معمولا در افراد مسن مشاهده می شود و در جوانتر ها عارضه ای نادر گزارش شده است. قابل ذکر است کریپتوس بیماری نبوده بلکه نشانه ای از بیماری زمینه ای می باشد از این رو روش های درمانی دلیل زمنیه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند.

علل کریپتوس

علل بسیاری ممکن است برای کریپتوس یا صدا دادن گردن وجود داشته باشد. اگر فردی به صورت اتفاقی این مورد را تجربه کند دلیلی برای نگرانی نبوده و این حالت طبیعی است. این نوع کریپتوس تهدیدی برای مفاصل محسوب نمی شود. مشکل موقعی شروع می شود که کریپتوس با درد و محدود ساختن حرکت گردن همراه شود و نشانگر مشکلاتی در ستون فقرات گردنی باشد.

شایع ترین دلیل کریپتوس، آرترزو ستون فقرات گردنی گزارش شده است.همانطور که می دانید آرتروز بیماری است که در آن غضروفی که بین مهره ها را احاطه می کند به عللی از جمله افزایش سن و وجود فشار بسیار بر گردن و استفاده زیاد روزمره از آن با فرسودگی مواجه می شود. به این ترتیب صدا دادن گردن معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود.

قابل ذکر است گردن انسان از ۷ استخوان به اسم مهره های گردنی تشکیل شده که توسط رباط، ماهیچه ها و تاندون ها پشتیبانی می شود. این موارد با همکاری هم موجب خم شدن، چرخاندن و حرکت گردن بدون بروز ناراحتی می شوند. با این حال فشار مداوم می تواند سبب صدا دادن گردن موقع چرخیدن شود. در حالت کلی این صدا ضرری ندارد ولی اگر با درد همراه شود بایستی به درمان آن اقدام کرد.

علائم کریپتوس

کریپتوس یا صدا دادن مفصل گردن با علائمی همراه است که بیانگر آرتروز می باشند. این علائم از جمله درد همراه با حرکت گردن، خشکی گردن، وجود محدودیت در حرکت دادن گردن می باشند. به طور معمول صدای تق تق گردن چندان بلند نبوده و فقط خود فرد متوجه آن می شود.

این صدا فقط در اثر حرکت دادن گردن ایجاد شده از دیگر علائمی که فرد در کریپتوس تجربه می کند شامل سردرد، ضعف به همراه بی حسی اندام فوقانی می باشد. ضمنا ممکن است خستگی مفرط و اختلال خواب را نیز تجربه نماید.

شایان ذکر است کریپتوس به همراه درد می تواند نشانه وجود انحراف در ساختار مهره ها یا آسیب به مفاصل، غضروف یا یا رباط ها باشد. ضمنا ممکن است عارضه ای جدی در ستون فقرات و دستگاه اسکلتی عضلانی موجب کریپتوس همراه با درد شود. از این رو اگر بعد از شنیدن صدایی بلند از گردن، احساس درد شدید ایجاد شد بایستی سریعا به پزشک مراجعه شود.
به طور خلاصه علائم کریپتوس عبارت است از:
  • کاسته شدن دامنه حرکتی به نحوی که سر و گردن ممکن است انعطاف پذیری طبیعی را از دست بدهند.
  • در ناحیه پشت سر یا گردن که درد ایجاد شده که به شقیقه ها یا پیشانی نیز می رسد.
  • ایجاد درد عضلانی و حساس شدن بافت هنگامی که به عضلات گردن فشار وارد گردد.
  • بی حسی یا احساس خارش در دست ها
  • اسپاسم عضلانی و احساس توده سفت در این ناحیه

درمان کریپتوس

درمان کریپتوس به عامل ایجاد کننده اش بستگی دارد. اگر علت این موضوع آرتروز باشد باید درمان آرتروز مدنظر قرار گیرد ولی آنچه که در این مورد نگران کننده می باشد محدودیت حرکت گردن همراه با درد و خشکی گردن است. اگر فرد دارای ضعف و دیگر علائم عصبی در اندام فوقانی است، این حالت می تواند احتمال بروز بیماری جدی در ستون فقرات گردنی را خبر دهد.

اگر صدای ایجاد شده گردن در اثر بلند کردن جسم سنگین یا حرکت ناگهانی گردن به وجود آمده در این حالت نگران نشده زیرا به خودی خود خوب می شود و به روش درمانی نیاز نیست. در این شرایط با ماساژ آرام می توان حرکت گردن را تسهیل نمود و قدرت کشش ماهیچه های گردن را بیشتر نمود.

اگر کریپتوس به دلیل آرتروز باشد یا گردن درد ایجاد شود برای کنترل درد از داروهای مسکن استفاده کنید. برخی اوقات استفاده از گردن بند طبی نیز در کنترل علائم ایجاد شده بر اثر کریپتوس موثر است. قابل ذکر است در مواردی که با هر حرکت گردن، صدا شنیده می شود و درد مزمن در گردن ایجاد شده به درمان بدیهی نیاز است.

اگر کریپتوس در اثر استئو آرتریت ایجاد شده باشد داروهای مسکن برای درمان گردن درد و ماساژ ملایم می تواند علائم را بکاهد. در ضمن یک بریس گردن و سایر انواع فیزیوتراپی می توانند صداهای گردن و علائم آن را  از بین ببرند. همچنین می توان به کمک برخی حرکات ورزشی به درمان گردن درد اقدام کرد.

در صورت تمایل برای اطلاع از درمان قوز گردن و دیسک گردن نیز روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *