دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رفتار با دختر ۱۴ ساله و روانشناسی دختران در این سن

  • سعیده ستاری
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

مرتبا حواستان به احساس دختر ۱۴ ساله خود باشد. اطمینان داشته باشید نوسانات خلقی او ناشی از وضعیت جدی تر مثل افسردگی نیست. در صورتی که برای سلامت روان دختر خود نگران هستید سریعا با یک پزشک صحبت کنید. برای یادگیری رفتار با دختر ۱۴ ساله با یک روانشناس ارتباط داشته باشید.

سن چهارده سالگی سن محوری می باشد، با وجود اینکه بعض از نوجوانا ۱۴ ساله برای اینکه به فردی مسئول تبدیل شوند حرکت خود را شروع می کنند، بعضی دیگر شروع به طغیان می کنند و وارد گروه های مشکل دار می شوند. این سن زمانی است اهمیت دارد برای اطمینان از راهنمای های کافی به فرزند خود و کمک به او برای کسب توانایی های مورد احتیاج برای آینده موفق می باشد. ما در این مطلب در مورد نحوه رفتار با دختر ۱۴ ساله صحبت می کنیم.

آشنایی با رفتار با دختر 14 ساله

آشنایی با نحوه رفتار با دختر ۱۴ ساله و تغییرات جسمی آنها

بیشتر دختران در این سن به بلوغ رسیده اند ولی سن بلوغ تمامی آن ها یکسان نیست و برخی از آن ها دیرتر از باقی دختران به بلوغ می رسند. این موضع به هیچ وجه نگران کننده نیست و به علت عواملی مانند نژاد، نوع تغذیه، ژنتیک و ورزش و فعالیت جسمی در اشخاص فرق دارد. برای اینکه بیشتر با این تغییرات آشنا شوید به چندین مورد از آن ها اشاره می کنیم:

رشد سینه

در این دوران رشد سینه ادامه پیدا می کند و همچنین می تواند برای دختر دردناک باشد. البته در اغلب دختران پس از اولین قاعدگی این تغیییرات کندتر می شود ولی در برخی از آن ها ادامه دار است چون رشد یک روند کاملا منحصر به فرد برای اشخاص است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

رشد جسمی

در این سنین رشد فیزیکی به طور کاملا ناماهنگ رخ می دهد و بینی، دست و پا زودتر از هر عضو دیگری رشد می کنند. این تغییرات قادر است برای یک نوجوان نگران کننده و دشوار باشد ولی با گذشت زمان تغییرات کاملتر می شود و بدن به هماهنگی می رسد. تغییرات فیزیکی می تواند گسترده تر باشد که شامل موارد زیر می شود:

  • رشد استخوان و بلند شدن قد نوجوانان
  • موهای ضخیم در قسمت آلت تناسلی و زیر بغل رشد می کنند
  • وزن قلب دوبرابر می شود و اندازه ریه بیشتر می شود
  • ضخامت استخوان جمجمه بیشتر می شود در نهایت، پیشانی پهن تر شده و فک به شمت جلو رشد می کند.
  • بزگتر شدن اندازه اندام ها
  • چربی دختران در ناحیه سینه و لگن بیشتر می شود و برخ مواقه اضافه وزن را تجربه می کنند.

راه های برخورد با دختر 14 ساله

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تصویر بدن

دختران ۱۴ سالگی  و به صورت کلی نوجوانان بیش از اندازه برای تصویر بدن خود اهمیت قائل هستند و بر روی آن تمرکز دارند. آن ها اضطراب و استرس دارند و احساس می کنند به اندازه کافی خوب و زیبا نیستند. در اینجا به چندین مورد اشاره می کنیم که باعث استرس در آن ها می شود و اعتماد به نفس آن ها را کمتر می کند:

  • رژیم می گیرد و وسواس بیش از اندازه نسبت به وزن خود
  • انتقاد از قبافه و بدن خود
  • خارج نشدن از خانه به سب چهره اش
  • زمان زیادی را برای عکس گرفتن، ایستادن جلوی آیینه و آرایش کردن می کند.
  • مقایسه بدن خود با دیگران
  • کاهش اعتماد به نفس

قاعدگی

در این دوره بدن برای بارداری آماده می شود وسطح هورمون استروژن بیشتر می شود. در نهایت، دیواره رحم برای نگهداری تخمک ضخیم می شود. در صورتی که تخمک در این دوره حامله نشود و لقاحی صرت نگیرد، این پوش ضخیم هم نابود می شود و به همراه خون از بدن خارج می شود.

امکان دارد در اولین قاعدگی دختران درد را در قسمت کمر، زیر شکم و سینه تجربه کنند و به علت نوسانات هورمونی بدخلق شوند. در این زمان استراحت کرده و از مسکن برای درد استفاده کنید.

بررسی رفتار با دختر 14 ساله

دروان قاعدگی دختران ۱۴ ساله امکان دارد به صرت نامنظم باشد. آن ها خونریزی زیادی را در چندین روز تجربه می کنند یا لکه های کوچک خون را میان دو قاعدگی می بینند که به هیچ وجه جای نگرانی نیست. این جریان در دختران نوجوان طبیعی است و به مرور دوره قاعدگی آن ها منظم می شود و به حالت نرمال بر می گردد.

نحوه برخورد والدین با دختر ۱۴ ساله

رفتار درست با دختران در ۱۴ سالگی ممکن است چالش برانگیز باشد و والدین را با مشکلاتی روبرو کند ولی به خاطر داشته باشید، شما نقش مهمی در زندگی دختر خود دارید. حتی زمانی که ان ها بدخلق هستند و از شما دوری می کنند، تلاش کنید ارتباط خود را با ان ها حفظ کنید. برای به وجود آوردن رابطه ای بهتر با دختر خود، در اینجا به چندین رفتار صحیح والدین با دختر ۱۴ ساله اشاره می کنیم:

۱. ورزش

یکی از رفتار های درست با دختر ۱۴ ساله این است او را به ورزش کردن تشویق کنید. ورزش کنید و دختران خود را هم تشویق کنید که ورزش کنند. بیشتر نوجوانان در این سن بی دست و پا هستند چون مغز آن ها احتیاج دارد تا با اندام های بزرگتر و بلند بدن سازگاری داشته باشد. ورزش به آن ها کمک می کند تا فورا به هماهنگی برسد و میان مغز و بدن ان ها تعادل به وجود آید. در این شرایط، آن ها تصویر بهتری از بدن خود را در ذهن می سازند که در افزایش اعتماد به نفس آن ها خیلی موثر است.

۲. تغذیه سالم

یکی از رفتار های درست با دختر ۱۴ ساله داشتن تغذیه سالم برای دختر است. والیدن باید عادت های غذایی درست را دنبال کنند. ان ها قادر هستند با این کار مشوق دختر خود باشند تا تغذیه مناسبی داشته باشد چون او در سن رشد است و بایستی از میوه ها و سبزیجات دائما استفاده کند تا انواع ویتامین ها و آهن مورد احتیاج بدن را دریافت کند. بیشتر دختران کم خونی دارند و در دوران پریودی بی حال و بی اتها می شوند. شما قادر هستید با پزشک مشورت کنید و برنامه غذایی سالم را در وعده های خود بگنجانید یا از مکمل های غذایی مانند قرص آهن استفاده کنید.

روش های برخورد با دختر 14 ساله

۳. حرف زدن با او

یکی از رفتار های درست با دختر ۱۴ ساله صحبت کردن با او است. در مورد رابطه با جنس مخالف با او حرف بزنید. این کار اکثرا برای والدین سخت است ولی کمک می کند که دختر شما شاخت بهتری از پسران داشته باشد و درگیر روبط با آدم های ناسالم نشود. در این موضع پدران نقش اساسی و مهمی دارند چون آن ها یک الگو از یک مرد برای آ ها هستند و بسیار در رابطه ها تاثیر می گذارند. عدم توجه پدر به دختر و درگیر های او موجب می شود دختران محبت و توجه کافی را دریافت نکنند و در رابطه با افراد ناسالم دنبال آن نباشند. این روابط به اعتماد به نفس آن صدمه وارد می کند و احساسات بد را برای آن ها به دنبال دارد

۴. روابط سالم

یکی از رفتار های درست با دختر ۱۴ ساله این است رابطه ای سالم داشته باشید. در ابتدا رابطه خوبی با او ایجاد کنید و فضایی آرام به او هدیه بدهید چون آن ها به فضا و زمان زیادی نیاز دارند تا به آرامش دست پیدا کنند و با تغییرات بدنی خود کنار بیایند. قادر هستید بر اساس علاقه های او جلو بروید و زمان بیشتری را با هم صرف کنید؛ به عنوان مثال ورزش کنید یا رستوران بروید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهید یا یک فیلم به سلیقه او نگاه کنید. این کار کمک می کند ارتباط بهتری با یکدیگر ایجاد کنید.

توضیح در مورد نحوه رفتار با دختر 14ساله

۵. هشدار دادن

درباره مواد مخدر و صدمات به آن ها به دختر نوجوان خود هشدار بدهید چون ان ها در سنی هستند که ریسک پذیری بالای دارند و احساس می کنند خطری برای آن ها وجود ندارد. صحبت های منطقی شما کمک میکند،آن ها این صدمات را بهتر درک کنند و از خطرات اجتناب کنند. نه گفتن را به دختران خود یاد دهید و اینکه چطور در برابر دوستان خود برای استفاده سیگار و الکل نه بگویند، و از قضاوت دیگران ترسی نداشته باشند.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای اینکه با مطالبی در حوزه روانشناسی بیشتر آشنا شوید بر لینک های پرخاشگری نوجوانان و دروغگویی نوجوانان دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *