دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کود دادن در آبیاری قطره ای را چطور انجام دهیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۹ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

کود دادن به زمین های کشاورزی یکی از ساده ترین کار هایی می باشد که می توانید در کشاورزی انجام دهید با این حال باید بدانید که این کار دارای اصول خاصی می باشد و اگر نتوانید از روی اصول این کار را انجام دهید می تواند مشکلاتی برای زمین ایجاد نماید.

کود در آبیاری قطره ای اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر می خواهید در این زمینه فعالیت داشته باشید و زمین های خود را در این زمینه تقویت کنید باید اصول و روش کار آن را بلد باشید در غیر این صورت امکان دارد مشکلاتی برای شما عزیزان ایجاد گردد و زمین هایتان از بین برود و خشک شود.

کود دادن گیاهان

روش دادن کود در آبیاری قطره ای

همانطور که می دانید رشد جمعیت هر ساله بیش تر و بیش تر می شود و نیاز به محصولات کشاورزی نیز به همین میزان افزایش پیدا می کند. باید بدانید که در کشاورزی از کود های شیمیایی برای افزایش محصولات استفاده می شود و شما می توانید بهبود کمی و کیفی را رد این محصولات به خوبی مشاهده نمایید. در واقع سیستم های آبیاری نیز در این زمینه گسترش داشته اند پس باید حواستان باشد که روش های کود دادن به زمین ها نیز دچار تغییرات و تحولاتی خواهند شد و روش کود دادن در آبیاری قطره ای یکی از نوین ترین روش هایی می باشد که امروزه کشاورزان از آن استفاده می کنند و می توانند همراه با استفاده بهینه از آب زمین های خود را به بهترین شکل ممکن آبیاری نمایند.این سیستم کود دادن به گیاهان دارای یک سری مزیت هایی می باشد و این مزیت ها عبارت اند از :

  • استفاده درست از کود و آب
  • کاه آلودگی های زیست محیطی
  • قسمت کردن درست کود ها در مراحل متفاوت رشدی
  • آسان تر شدن کود دهی
  • سهولت دسترسی مواد غذایی به مواد مورد نیاز برای رشد

کود آبیاری

یکی از اصطلاحات رایج میان کشاورزان کود آبیاری می باشد و به استفاده از کود های شیمیایی به همراه آب گفته می شود. مواد شیمیایی همانند کود های محلول، علف کش ها، حشره کش ها و … در آب تزریق می وند و به همراه آبیاری وارد زمین های کشاورزی خواهند شد. در واقع این روش های نوین از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می باشند و می توانند از هزینه های اضافی شما بکاهند. البته مناسب بدن این روش به نوع خاک، نوع محصول، روش های آبیاری، کیفیت آب و نوع کود نیز بستگی دارد.

کود دادن در کشاورزی

تزریق کود در آبیاری قطره ای و بابلر

باید بدانید که اگر از روش های درست برای این کار استفاده نکنید نمی توانید کود ها را به صورت یکنواخت در بین گیاهان توزیع کنید و در ادامه شما را با روش های تزریق کود در آبیاری قطره ای و بابلر برایتان شرح می دهیم.

  •  آرون گروپس

تزریق کود در آبیاری قطره ای

باید بدانید که تزریق کردن کود در آبیاری ها می تواند مزیت های زیادی داشته باشد و یک سری از مهم ترین این مزیت ها عبارت اند از :

  • انجام شدن همزمان عمل کود دهی و آبیاری
  • داشتن امکان کنترل دقیق بر عمق کود دهی توسط لوله های فرعی
  • یکنواخت شدن توزیع کود در هر بخش از زمین

نکته : باید بدانید که نوع و کیفیت کود های مورد استفاده در این سیستم دارای اهمیت بالایی می باشد.

خصوصیات مهم در کود ها

کود هایی که در این زمینه استفاده می شوند باید دارای یک سری از خصوصیات مهم باشند و این خصوصیات عبارت اند از :

  • حلالیت بالا داشتن در آب
  • داشتن درجه شوری کم
  • اسیدی بودن تا حدودی
  • کدر نکردن آب
  • عدم توانایی در خوردگی و نرم شدن آب

کودآبیاری چیست؟

کود دهی در روش بابلر

یکی دیگر از مزیت هایی که این سیستم با خود به همراه دارد پایین آوردن PH خاک می باد و بیش تر در این سیستم از اسید هایی استفاده می شود که خاصیت تغذیه ای دارند. بهتر است سعی کنید اسید را در یک سری از ماه هایی که هوا خنک و معتدل می باشد استفاده نمایید. تزریق اسید باید یک ساعت قبل از شروع آبیاری صورت بگیرد و تا دو ساعت قبل از اتمام آن تمام شود. بهترین روشی که شما می توانید در این زمینه از آن استفاده کنید استفاده کردن از اسید خالص برای پیشگیری از خوردگی لوله ها می باشد.

تزریق در سیستم آبیاری

برای این که بتوانید از کود در آبیاری قطره ای استفاده کنید دو روش تزریقی وجود دارد که یکی از آن ها پمپ کردن و دیگری تزریق با اختلاف فشار می باشد. در روش پمپ کردن شما می توانید بعد از این که خاک خیس شد و مواد را به راحتی در دسترس خاک قرار دهید. آب ورودی در این میان می تواند از هر جایی تامین شود ولی بهتر است دارای فیلتر های میکرونی باشد تا بتوان ناخالصی های این مورد گرفته شده و آبی که در دسترس خاک قرار می گیرد دارای ارزش تغذیه ای باشد.

بهتر است تا دو ساعت بعد از این که از کود در آبیاری قطره ای استفاده کردید زمین آبیاری گردد. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید نازل ها را نیز بشویید و همچنین یادتان باشد برای این که بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید از متخصصان در مورد میزان کود مصرفی کمک بگیرید.

در سیستم آبیاری قطره ای که با ایجاد اختلاف فشار مواد شیمیایی را به گیاهان می رسانند از یک مخزن استفاده می شود و شیر ورودی باز گذاشته خواهد شد و سپس شیر خروجی را به ورودی فیلتر دار متصل خواهند کرد. در این بخش با فشار کارکرد سیستم که یکسان می باشد باید تغییر داد و برای این کار فشار آب ورودی کاهش می یابد و خروجی لوله های تانک کمی بسته می شود و فشار ورودی افزایش پیدا خواهد کرد و کود ها هم زده می شوند و بعد از این که کامل در این میان حل شد محلول را از بخش پایینی تخلیه می کنید.

کود در آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای بسیار پیچیده می باشد از این رو بهتر است سعی کنید اطلاعات جامع در این زمینه داشته باشید در غیر این صوت نمی توانید کار هایی که می خواهید را به درستی انجام داده و ممکن است ضرر های بیش از حدی به زمین زراعی خود وارد کنید.  اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید انواع کود npk و انواع خاک گلدان را نیز در زمینه پرورش گیاهان مشاهده کنید و دانش خود را افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *