دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی چه دلیلی دارد؟

  • بهجت فلاح
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی اتفاقی است که می تواند برای افراد زیادی رخ دهد. در حقیقت احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به هیچ عنوان خوشایند نیست؛ اما تأثیرات زیادی بر میزان رضایت افراد از کاری که انجام داده اند، خواهد داشت. این احساس می تواند آمیخته ای از خجالت، شرمندگی، احساس گناه، افسردگی، اضطراب و پوچی باشد که معمولا با عنوان احساس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی شناخته می شود. بدون تردید احساس گناه و عذاب وجدان می تواند تأثیرات منفی فراوانی بر سلامت روانی افراد و کیفیت رابطه زناشویی داشته باشد. به همین خاطر بهتر است برای درمان آن چاره ای اندیشیده شود. در این مقاله قصد داریم به دلایل عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی بپردازیم. توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی احساس ناخوشایندی است که از یک سو می تواند زندگی روانی و جنسی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و از سوی دیگر باعث افتادن در چرخه اعتیاد به رابطه جنسی خواهد شد. بهتر است بدانید تأمین نیاز جنسی یک غریزه طبیعی است که باید همانند نیاز به غذا رفع شود. با این حال بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در مدیریت این غریزه کارهایی انجام می دهند که با عذاب وجدان شدیدی برایشان همراه است. هم چنین احتمال دارد عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی با اختلال در کارکرد جنسی نیز در ارتباط باشد.

با آگاهی از دلایل عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی می توانید گامی مؤثر در جهت رفع و درمان این مشکل بردارید. مشاوره جنسی یکی از بهترین راهکارهایی است که می تواند از بروز اختلالات جنسی جلوگیری کند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به دلایل عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی بپردازیم.

چرا عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی به سراغ مان می آید؟

معمولا پشیمانی و عذاب وجدان هنگامی اتفاق می افتد که مجبور به انجام یک کار اشتباه شده باشید. منظور از کار اشتباه همان نبایدها و تابوهایی است که جامعه، خانواده، ارزش های شخصی و باورهای مذهبی برای افراد مشخص می کنند. به صورت کلی رابطه جنسی یکی از همان موارد ممنوعه و تابوهایی است که در جامعه ما وجود دارد. به ویژه رابطه جنسی ای که عنوان نامشروع را با خود یدک کشیده و خلاف عرف و ارزش های جامعه است. رابطه جنسی در دوران دوستی یکی از نمونه های بارز رابطه نامشروع است که با تبعات اجتماعی، فردی و قانونی بسیاری همراه خواهد بود. علاوه بر این توضیحات، دلایل بسیاری وجود دارد که می تواند در ایجاد حس عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی نقش مهمی داشته باشد.

عذاب وجدان و احساس گناه پس از رابطه جنسی

اصلی ترین دلایل عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی چیست؟

به طور معمول عذاب وجدان و احساس گناه بعد از رابطه جنسی به دلایل متعددی به وجود می آید که مهم ترین آن ها به شرح زیر هستند:

۱. باورهای مذهبی

بیشترین عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی مربوط به کسانی است که در زمان حال یا در گذشته، باورها و اعتقادات مذهبی محکم و استواری داشته اند. همان طور که می دانید دین اسلام ارتباط با نامحرم را به هر شکلی ممنوع و از گناهان کبیره می داند. به همین خاطر دختر و پسری که از روی کنجکاوی، احساسات و علاقه شدید، ارضای نیاز جنسی و حتی از روی اجبار، رابطه جنسی برقرار می کنند، با وجدان خود درگیری شدیدی پیدا کرده و احتمال دارد هرگز خود را نبخشند. به همین دلیل است که برخی افراد بعد از برقراری اولین رابطه جنسی با همسر خود دچار احساس گناه و عذاب وجدان می شوند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲. احساس مسئولیت

شما در مقابل کسی که با او رابطه جنسی برقرار کرده اید، وظیفه و مسئولیتی دارید و اگر نتوانید این کار را انجام دهید، دچار عذاب وجدان خواهید شد. در حالت کلی عذاب وجدان در پسران و در روابطی که احساسات و علاقه شدید است، آشکارتر خواهد بود.

۳. عزت نفس تخریب شده

بسیاری از افراد رابطه جنسی را نوعی ذلت و ضعف به شمار می آورند. آن ها بعد از رابطه احساس می کنند که غرور و عزت نفس شان خدشه دار شده است و نباید خود را تسلیم وعده های نفسانی و جذابیت های رابطه می کردند. این افراد فکر می کنند که دست دوم شده اند و با شخصی که نباید، سرگرم رابطه شده اند. گریه بعد از رابطه جنسی، یکی از رفتارهای شایع در این مورد است که نشان دهنده شکنندگی روحیه افراد خواهد بود.

عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی چه دلیلی دارد؟

آشنایی با انواع عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی

باید خاطر نشان ساخت که اعمال محدودیت های شدید در روابط جنسی و بیان آن ها به عنوان یک گناه و قصور اخلاقی، تنها باعث ایجاد عقده های درونی افراد نسبت به مسائل جنسی شده و می تواند با اثرات منفی در زندگی و رابطه زناشویی همراه باشد. به طور معمول عذاب وجدان جنسی مشتمل بر دو دسته می باشد:

گناه آشکار

منظور از گناه آشکار این است که فرد به وسیله آگاهی و هوشیاری خود، احساس می کند گناهی را مرتکب شده و ارزش ها و اعتقادات درونی خود را زیر پا گذاشته است. این نوع پشیمانی ملایم تر است. در این نوع از پشیمانی افراد در صدد جبران اشتباه خود بر آمده و از این طریق احساس گناه و عذاب وجدان خود را کاهش می دهند.

گناه پنهان

گناه و عذاب وجدان پنهان هر چیزی را که مربوط به مسائل جنسی باشد گناه و کثیف کاری می داند. در چنین مواقعی فرد حتی با فکر کردن به رابطه جنسی و نه انجام آن، دچار عذاب وجدان می شود. چنین احساساتی باعث می شود که افراد دچار ناتوانی در تجربه ارگاسم، ناتوانی در پذیرش تحریک جنسی، عدم آگاهی از احساسات جنسی و انواع اختلالات جنسی شده و حتی در ازدواج شان با مشکلاتی مواجه شوند.

ترشحات واژن در زنان و نعوظ در مردان که امری کاملا طبیعی و جسمانی است و همیشه به خاطر برانگیختگی و تحریک جنسی اتفاق نمی افتد نیز می تواند در افرادی که گناه پنهان دارند، به عذاب وجدان منجر شود.

به صورت کلی احساس گناه و عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی، نشأت گرفته از عدم آموزش های لازم است. تابو بودن مسائل جنسی موجب می شود که این آموزش ها به حاشیه رانده شده و کمتر به آن پرداخته شود. افراد از دوران کودکی و نوجوانی با این نوع تربیت رشد می کنند که نباید در خصوص مسائل جنسی کنجکاو باشند و سؤال بپرسند. به این ترتیب یافته های غلط جایگزین آموزش های اصولی و درست شده و باعث ایجاد مشکلات روانی خواهند شد.

دلایل عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی که باید بدانید!

نخستین گناه و ریشه های روانکاوانه عذاب وجدان

کودک از همان ابتدای تولد از سوی والدین خود با پیام های اخلاقی و ممنوعیت های ابزار مسائل مربوط به آلت جنسی یا رفتار جنسی مواجه می شود. از دید روانکاوان، شخصیت انسان با ارضای مناسب و اندازه نیازهای جنسی در اوایل کودکی شکل می گیرد. تمایل نوزاد دختر به پدر و نوازد پسر به مادر (عقده ادیپ) باعث به وجود آمدن عقده ها و شکل گیری تابوهایی در ذهن انسان می گردد.

مجموعه این مسائل ممنوعه به وسیله فرد و جامعه سرکوب شده و به ناخودآگاه می روند. اگر فرد از باید و نبایدها، مرزها و تابوهای خود تخطی کند، دچار عذاب وجدان و احساس گناه خواهد شد. رابطه جنسی نیز ممکن است جزو همین گناهان و مسائل ممنوعه ای باشد که گذر از آن، فرد را گرفتار عذابی فرساینده می کند.

آیا داشتن عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی طبیعی است؟

در ارتباط با این که عذاب وجدان بعد از رابطه جنسی امری طبیعی است یا خیر، می توان گفت این موضوع به فرد و فرهنگ جامعه بستگی دارد. البته این احساس تا حد زیادی جهانی است؛ اما در فرهنگ هایی که مسائل جنسی فیلتر شده اند، احساس گناه و عذاب وجدان شدیدتر است.

به صورت کلی رفتار و غریزه جنسی، هم یکی از لذت بخش ترین غرایز و هم مشکل سازترین آن ها تلقی می شود. با این حال بهتر است بپذیریم که این حس کاملا طبیعی بوده و هر فردی نیاز دارد به گونه ای این نیاز خود را رفع کند. برخی با رابطه جنسی نامشروع، برخی با خودارضایی و حتی عده ای با ازدواج نیز دچار عذاب وجدان خواهند شد. به جرأت می توان گفت که دو مورد اول با عذاب وجدان و احساس گناه شدیدی در فرد همراه است. در حالی که مورد سوم یا همان باورهای غلط ازدواج می تواند در سنین پایین زمینه ساز مشکلات بزرگی در آینده شوند.

بهتر است از همان ابتدا به مقوله تربیت جنسیتی کودک و نوجوان در سنین مخصوص به خودشان پرداخته شود. کودک باید به خوبی آگاه باشد که این حس کاملا طبیعی است و نباید آن را سرکوب کند. کافی است با نحوه کنترل آن آشنا بوده و در شرایط ویژه ای از بدن خود در برابر متجاوزین حفاظت کند. تنها در این صورت است که والدین می توانند از شکل گیری عذاب وجدان مرضی در فرزندشان جلوگیری کنند. ریشه دواندن عذاب وجدان تنها به رابطه جنسی ختم نمی شود، بلکه فرد در بزرگسالی و بخش های دیگر زندگی نیز دچار عذاب وجدان کاذب خواهد شد.

احساس گناه پس از رابطه جنسی چیست؟

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات رهایی از عذاب وجدان، نشانه های رابطه ناسالم و پیمان شکنی زناشویی را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *