دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاشت نارنج در گلدان با دو روش استفاده از نهال و هسته نارنج

  • محدثه خاکشور
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

آرگا در این مقاله شما را با مراحل کاشت نارنج در گلدان و شرایط لازم و مناسب برای نگهداری و پرورش آن آشنا می نماید. بنابراین اگر قصد داشتن یک گیاه زیبای نارنج در منزل را دارید ما را همراهی نمایید.

اخیرا سبزه مرکبات به عنوان سبزه عید حسابی مورد توجه قرار گرفته که سبزه نارنج از جمله آن می باشد. گلدان های نارنج علاوه بر زیباتر و خوش عطر بودن نسبت به سبزه های گندم و ارزن و … از هدر شدن این غلات مانع می شود. و دیگر اینکه پس از بزرگ گردیدن به یک گلدان زیبا تبدیل نمایید. کاشتن هسته های مرکبات نیاز به رعایت یکسری اصول و نکات دارد که در صورت به کار گرفته نشدن امکان دارد، هسته خراب شده و هیچ وقت سبز نگردد و نارنج نیز از آن مستثنی نمی باشد. در این مقاله شما را با چگونگی و مراحل کاشت نارنج در گلدان آشنا می کنیم.

کاشت نارنج در گلدان به دو روش نهال و هسته نارنج

کاشتن نارنج در گلدان به دو صورت: با استفاده از نهال و هسته انجام شدنی است. با توجه به این موضوع که کاشتن دانه نارنج و رشد و نگهداری آن تا نهال و درخت شدن نیاز به زمانی زیاد دارد، پیشنهاد می کنیم تا از نهال نارنج جهت کاشتن بهره ببرید. البته کاشت نارنج در گلدان با استفاده از هسته را نیز در ادامه توضیح می دهیم.

کاشتن و پرورش نهال و هسته نارنج در گلدان

انتخاب و آماده کردن هسته

نخستین مرحله این است که هسته های مناسب را از نارنج جدا نموده و برای کاشت آماده کنید. فرآیند آماده سازی به این صورت می باشد که یک میوه نارنج را از قسمت وسط دو نیم کنید و هسته های آن را جدا نمایید. برای این منظور می توانید از قاشق چایخوری و یا نوک کارد بهره ببرید. حتما در انتخاب میوه دقت کنید زیرا میوه هایی که در آینده پس از درخت شدن نهال به بار می نشیند مانند همین میوه ی نارنجی است که الان انتخاب کرده اید.

از میان هسته هایی که جدا نموده اید، هسته های سالم، فاقد شکستگی و لکه، درشت و فاقد تغییر رنگ را جدا نمایید. هسته ها را درون کاسه ایریخته و ظرف را با آب تمیز پر نمایید. بعد با پارچه ای تمیز مابقی نارنج را از روی هسته ها پاک نمایید. داخل ظرفی کوچک آب تمیز (هم دما با محیط شده) بریزید، هسته ها را درون ظرفی آب ریخته و بگذارید یک شبانه روز خیس بماند. با خیساندن درصد جوانه زدن هسته ها افزایش می یابد. پس از یک روز هسته ها را از آب بیاورید و بر روی حوله ای خیس بگذارید و روی سطح آن را نیز با استفاده از حوله پوشش دهید.

مراحل کاشت نارنج در گلدان

کاشتن در گلدان

بعذ از آماده کردن هسته ها، حالا باید منتظر ماند تا جوانه بزند و نخستین مرحله های رشد سبزه نارنج را دید. وقتی هسته ها جوانه زد باید آن را به گلدانی مناسب با خاک مناسب انتقال داد. گلدانی به عمق ده سانتیمتر با زهکشی یک گلدان مناسب برای این منظور محسوب می شود. خوب است ته گلدان را با لایه ای سنگریزه بپوشانید تا زه کشی خوب تری ایجاد کنید، بعد بر روی این لایه سنگریزه از خاک مناسب بریزید تا گلدان پر شود(دقت کنید نباید خاک را فشار بدهید). در وسط گلدان با استفاده از انگشتان دست، سوراخ هایی یک سانتی متری به وجود بیاورید و دانه ها را درون این سوراخ ها بگذارید و بعد بر روی آنها خاک بریزید. پس از کاشتن هسته ها گلدان را به پشت پنجره انتقال بدهید تا در بتواند از نور آفتاب برای رشد بهره مند گردد.

جهت کاشت نهال نارنج گلدانی با ابعاد تقریبا بزرگ لازم است، بلندی این گلدان لازم است به اندازه ای باشد که ریشه های نهال نارنج به آسانی داخل آن قرار بگیرد و محیط کافی جهت رشد آنها مهیا باشد. توجه کنید که از باکس و ظرف های بزرگ هم می توانید به جای گلدان بهره ببرید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جهت کاشت نهال در گلدان، با بیلچه باغبانی یک گودال ایجاد نمایید؛ به آن اندازه که ریشه نهال به آسانی درون آن قرار گیرد. پس از حفر نمودن گودالی که گفتیم، نهال نارنج را آهسته داخل آن بگذارید و حواستان باشد تا ریشه های نهال آسیب نبیند. بعد خاکهای خارج شده از گلدان را کم کم بر روی ریشه بریزید تا گودال پر شود. پس از پر گردیدن گودال خاک را خوب بفشارید تا خاک گرداگرد ریشه خوب متراکم و فشرده گردد.

چگونگی کاشت نارنج درون گلدان

نهال سالم و تازه

همان طور که در بالاتر نیز گفته شد می توانید به دو روش هسته و نهال صاحب گلدان نارنج شوید، اول اینکه هسته را پس از جوانه زدن در خاک گلدان بکارید و دوم اینکه یک نهال مناسب یعنی سالم و تازه را برای کاشت انتخاب نمایید تا در طول مرحله های رشد دچار مشکل نگردد. برای این منظور می توانید به فروشگاههای دارای اعتبار باغبانی و یا مرکزهای فروش نهال بروید.

رسیدگی به جوانه ها

پس از جوانه زدن هسته ها، لازم است به بهترین نحو از جوانه ها رسیدگی نمایید. این رسیدگی شامل آبیاری به صورت منظم، به کار بردن کود مایع مانند عصاره کمپوست، مرطوب کردن هر ۲ هفته ۱ بار خاک گلدان با استفاده از عصاره کمپوست، در هفته ۱ مرتبه آبیاری هر زمان که روی خاک خشک شده بود، می باشد. نکته: از یاد نبرید لازم است خاک هرگز خشک نشود و همیشه رطوبت کافی را داشته باشد. در غیر این صورت جوانه ها سریعا خراب می شوند.

جهت آمده کردن خاک بستر می توانید از ترکیب نمودن خاکبرگ و خاک معمولی به اندازه یکسان بهره ببرید. خوب است در خاک بستر، کود پوسیده دامی را بکار نبرید چون درخت های نارنج خیلی از کودهای حیوانی خوششان نمی آید و با آننها سازگاری ندارند. هنگام آماده کردن خاک غیر از خاکبرگ از کمی زغال هم بهره ببرید، چون این عمل به سلامت بیشتر ریشه گیاه منجر می شود. زهکشی مناسب خاک نیز به صورتی که آب را درون خود نگه ندارد، از دیگر موارد ملزم به رعایت است.

پس از کاشتن نهال نارنج داخل گلدان، با توجه زیاد و به آهستگی نهال نارنج را آبیاری نمایید. نکته این که آبیاری باید به گونه ای باشد که موجب جابجا شدن خاک گردد و نیز اندازه آن لازم است به حدی باشد که آب از سوراخ های زهکشی بیرون گردد.

مراحل کاشت نارنج در گلدان

جهت پرورش و نگهداری از نهال نارنج باید چه شرایطی را باید مهیا کرد؟

چه هسته نارنج را در خاک بکارید و تبدیل به نهال کنید و چه از همان ابتدا از نهال نارنج بهره ببرید، در هر صورت نیاز انجام و رعایت موارد برای پرورش و نگهداری آن دارید که در ادامه به آنها می پردازیم.

احتیاج به یک مکان با نور مستقیم خورشید داشته که اگر غیر از این یعنی در سایه گلدان را قرار دهید، گیاه نارنج شما نه تنها رشد نکرده و میوه نمی دهد، ممکن است درصد ایجاد امراضی به ویژه امراض قارچی افزایش پیدا می کند. بزرگترین خطایی که اغلب موقع رشد مرکبات مرتکب می شوند، اینکه در فصل زمستان به میزان کافی گلدان را در معرض نور خورشید قرار نمی دهند. در نتیجه باید اتاقی خیلی روشن و پرنور را برای قرار دادن گلدان نارنج انتخاب نمایید.

کوددهی

گیاه نارنج به اندازه ی مناسبی از پتاسیم، فسفر، نیتروژن و همچنین عنصرهایی مثل مس، منیزیم، بور و منگنز محتاج هستند تا بیشترین حد از رشد را داشته و به میوه بنشینند. بنابراین خوب است جهت نارنج از کودهای کاملی که حاوی عنصرهای ریزمغذی هستند را بهره ببرید.

آبیاری منظم

وقتی لازم است گیاه نارنج آبیاری گردد که خاک آن خشک گردیده، زیرا اگر این حالت به طول بکشد، برگهای درختچه نارنج می ریزند. آبیاری بسیار و به دفعات هم موجب زرد شدن و ریختن برگهای آن و در نتیجه پوسیده شدن ریشه ها می گردد. بنابراین جهت آبیاری صحیح لازم است منتظر ماند تا سطح خاک کمی خشک گردد و بعد آبیاری نمایید.

آشنایی با روش های کاشت نارنج در گلدان

دمای مناسب

بهترین و زیادترین رشد نارنج در نواحی نیمه گرمسیری و یا در مجاورت نواحی گرمسیری می باشد، با وجود این نارنج در سرمای یخبندان تقریبا زیر ۶ درجه سانتی گراد را نیز برای زمانی کوتاه قادر به تحمل هستند. دمای مناسب جهت رشد گیاه نارنج «۱۲/۵ – ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد. در فصل زمستان هم خوب است این دما میان ۱/۵ – ۱۰ درجه سانتی گراد بوده و به ۰ درجه سانتی گراد نرسد. دقت داشته باشید که دوره های گرم در فصل تابستان جهت پخته شدن میوه های نارنج از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

هرس کردن

به صورت کلی درخت های جوان نارنج احتیاجی به هرس نداشته، جز برش و جدا نمودن ساقه های خیلی ضعیف و یا آن ساقه ها که دچار آسیب شده اند.

سم پاشی

از آفت های متداول نارنج، کنه تار عنکبوتی و شپشک قابل ذکر هستند که مشکل هایی همچون گل ندادن، ضعیف گردیدن گیاه، ریزش غنچه های گل، شکل نگرفتن میوه، زرد شدن، ریزش برگ ها و ریزش زودتر از موعد میوه های نارس را رقم می زنند. بنابراین باید آن را سم پاشی کنید.

کاشت و پرورش نارنج در منزل با استفاده از هسته و نهال

در مقاله ای که با همراهی یکدیگر به پایان رساندیم، طریقه کاشت نارنج در گلدان را برای شما توضیح دادیم، امیدواریم مورد توجه تان واقع شده باشد.ولی نیاز به دقت است که پس از رشد نهال آن را به یک گلدان بزرگتر یا در صورت تمایل به باغچه انتقال دهید تا بتواند بدون هیچ وقفه و مشکلی به رشد خود ادامه دهد. همچنین اگر علاقه مند به مطالعه چگونگی کاشت لیموشیرین در گلدان و کاشت انار در گلدان می باشید، می توانید به لینک ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *