دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت لیمو شیرین در گلدان و اصول رشد بهتر آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

اگر علاقمند هستید که در منزل به پرورش درخت لیمو شیرین اقدام کنید با این مطلب همراه ما باشید تا همه شرایط مورد نیاز برای کاشت لیمو شیرین در گلدان را فرا بگیرید.

کاشت لیمو شیرین در گلدان و در منزل؛ نیازمند فراهم شدن شرایطی از جمله خاک حاصلخیز، نور زیاد و …. می باشد. در این مطلب اطلاعات کافی درباره این موضوع کسب خواهید کرد.

شرایط مورد نیاز برای کاشت لیمو شیرین در گلدان

لیمو شیرین درختی کوچک به ارتفاع تا ۴ متر می باشد که برگ های آن تخم مرغی به طول ۶-۱۷ سانتی متر هستند. گل های این درخت سفید و کوچک بوده و میوه آن کروی است. پوست میوه زمان رسیدن زرد می شود. این درخت در شمال ایران در مناطقی مانند گرگان، مازندران و گیلان و در جنوب کشور در استان فارس، هرمزگان و کرمان تحت کشت قرار دارد.

می توان درخت لیمو شیرین را در گلدان و در منزل نیز پرورش داد. کشت لیمو شیرین در گلدان به شرایطی از جمله نور زیاد، آبیاری متوسط، خاک حاصلخیز و … نیاز دارد. خیساندن بذر و فراهم نمودن محیط مناسب برای جوانه زنی هسته آن، از اصول اولیه کاشت لیمو شیرین در گلدان می باشد.

این کار همانند کاشت هسته پرتقال در گلدان و کاشت دانه انار در گلدان  جذاب و لذت بخش است و در ضمن گلدانی زیبا و سرسبز خواهید داشت که عطر دلنشین برگ های آن منزل شما را معطر می کند. برای کاشت لیمو شیرین در گلدان می توانید از طریق دانه یا خرید نهال جوان آن اقدام نمایید.

کشت دانه لیمو شیرین حدود ۴-۵ سال زمان می برد که به میوه دهی برسد ولی اگر برای برداشت لیموهای پروش یافته دست خود عجله دارید بهتر است نهال لیمو شیرین را در گلدان پرورش دهید. به طور کلی لیمو شیرین به مکانی با نور آفتاب زیاد نیاز دارد  و نسبت به یخبندان مقاوم بوده و تا منفی ۶ درجه را تحمل می کند.

  •  آرون گروپس

در نواحی سرد می توان آن را در گلدان کشت نمود و پیش از یخبندان در مکانی روشن و دور از یخبندان قرار داد. در ادامه مراحل کشت لیمو شیرین در گلدان ارائه می شود.

۱. ابتدا هسته یا دانه های یک لیمو سالم را جمع آوری نموده و درشت ترین آن ها را به مدت ۴۸ ساعت در آب ولرم بخیسانید. البته دقت کنید از هسته هایی که وارد دهان شده استفاده نشود زیرا در اغلب مواقع تماس دانه با بزاق دهان قوه نامیه آن را از بین می برد.

۲. بعد از گذشت دو روز پوست رویی دانه ها را به آرامی و به کمک دست جدا نموده و دقت کنید که به قسمت نرم و گوشی دانه لیمو شیرین صدمه ای وارد نشود.

۳. برای کاشت دانه در گلدان اول خاک گلدان را کمی مرطوب نموده سپس دو تا سه عدد دانه لیمو را که در مرحله قبل آماده کرده بودید را در فاصله ۲ سانتی متری سطح خاک قرار دهید و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.

۴. در ادامه گلدان را آبیاری نموده و آن را در مکانی گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. به طوری که تحت نور غیر مستقیم خورشید باشد. توجه کنید که دمای اتاق باید بین ۲۱-۲۴ درجه سانتی گراد بوده و در این مدت خاک گلدان همواره مرطوب باشد.

۵. پیشنهاد می شود برای ایجاد شرایط گلخانه ای و تامین رطوبت و دمای مورد نیاز جهت جوانه زنی دانه لیمو شیرین، سطح گلدان را با پلاستیک شفاف پوشانده و چند سوراخ برای تهویه هوا روی آن ایجاد نمایید.

۶. هنگامی که نخستین برگهای گیاه از خاک سر در آوردند، پلاستیک را برداشته و گلدان را به محیطی با نور بیشتر انتقال دهید. بهترین مکان برای گلدان لیمو شیرین، پنجره های نورگیر منزل یا باغچه بالکن می باشد.

نکات مهم برای نگهداری گلدان لیمو شیرین در منزل

در این بخش به چند نکته مهم برای نگهداری گلدان لیمو شیرین در منزل اشاره می شود.

  • مناسبترین خاک برای کشت لیمو شیرین ترکیبی از ۶۰ درصد خاک کوکوپیت یا خاک پیت ماس + سی درصد خاک پرلیت و ده درصد پوکه صنعتی سبک یا سنگریزه برای کف گلدان می باشد. البته لیمو شیرین در اکثر خاک ها رشد می کند اما بهترین رشد را در خاک غنی با بافت متوسط و اندکی اسیدی دارد.
  • همانند سایر مرکبات، گلدان لیمو شیرین باید زهکش خوبی داشته باشد.
  • در بهار کود شیمیایی و در پاییز کود دامی پای درخت لیمو شیرین استفاده شود.

  • درخت لیمو شیرین جهت رشد بهینه به محیط گرم نیاز دارد و اگر گلدان در بیرون از اتاق قرار دارد در زمستان حتما به داخل خانه و در فاصله دوری از بخاری و شوفاژ قرار بگیرد. مطلوب ترین دمای رشد لیمو شیرین ۱۸-۲۱ درجه سانتی گراد است.
  • دانه لیمو شیرین تا زمان جوانه زنی به آبیاری منظم روزانه نیاز دارد اما بعد از آن دو یا سه بار آبیاری در هفته کافی است.
  • از زهکش کف گلدان اطمینان حاصل کنید و مراقب باشید خاک گلدان غرقابی نشود.
  • لیمو شیرین به آبیاری متوسط نیاز داشته و هر یک هفته تا ده روز یک بار به آبیاری عمیق نیاز دارد.
  • در فصل رشد یا موقعی که میوه های لیمو شیرین در حال رشد باشند، آبیاری بیشتری صورت گیرد. و در هر نوبت آبیاری بهتر است خاک اطراف تنه تا شعاع سی سانتی متر و عمق ۹۰ سانتی متر خوب مرطوب شود. میزان آب به بافت خاک بستگی دارد. هر قدر بافت خاک سبک تر سرعت نفوذ آب بیشتر بوده بنابراین به حجم آب کمتری نیاز است.
  • در صورت عدم نور کافی از لامپ های فلورسنت استفاده شود. لیمو شیرین برای رشد به حداقل ۴-۵ ساعت نور آفتاب نیاز دارد. البته نهال این درخت به ۱۰-۱۴ ساعت نور نیاز دارد.

  • در صورتی که از زیر منافذ گلدان ریشه های لیمو شیرین بیرون زد وقت آن است که گلدان تعویض و به سایز بزرگتری انتقال یابد.
  • لیمو شیرین شبیه سایز مرکبات به ماهی یک مرتبه کود مایع مخصوص مرکبات جهت تقویت رشد نیاز دارد.
  • از مهمترین آفات درخت لیمو شیرین، شپشک آرد آلود، کنه تار عنکبوتی و شته ها هستند. ضمنا رطوبت و آبیاری بیش از حد هم سبب بروز برخی بیماری های گیاهی می شود.
  • از زمان کشت لیمو شیرین در گلدان تقریبا ۵ سال زمان می برد که به میوه دهی برسد. با این وجود حتی اگر درخت شما میوه مرغوبی تولید نکند شما صاحب گلدانی زیبا، سرسبز با برگ های معطر هستید که فضای محل زندگی شما را خوشبو می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *