دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ترمیم درز سرامیک و کاشی با چند روش کاربردی و اصولی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

به طور کلی درز های کاشی و سرامیک با استفاده از موادی همچون دوغاب به منظور جلوگیری از عوامل مختلف پوشانده می شود ولی با گذشت زمان و در اثر دلایل زیادی بندکشی درزها دچار خرابی شده و نیاز به اصلاح دارد که می توانید با بهره مندی از روش های مناسب ترمیم درز سرامیک و کاشی مشکل ایجاد شده را حل کنید.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد در فضای ساختمان و معماری بنا به وجود آید از بین رفتن و سیاه شدن درز کاشی و سرامیک بر اثر عوامل مختلف می باشد که این امر علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب امکان دارد باعث نم زدگی و خرابی بنا نیز شود در نتیجه نیاز است در صورت بروز با استفاده از راهکارهای موجود بازسازی و مرمت گردد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای راهنمایی شما عزیزان بهترین روش های ترمیم درز سرامیک را مورد بررسی قرار دهیم.

روش اصولی ترمیم بندکشی سرامیک

نحوه صحیح ترمیم درز سرامیک

یکی از اصلی ترین فاکتورها در زیبایی و نمای سازه ها پر کردن درز سرامیک و کاشی می باشد. مقصود از درزگیری سرامیک ها ممانعت از نفوذ و همینطور زیبایی جلوه آن ها می باشد. در صورت وجود درز و شکاف در کاشی و سرامیک امکان دارد خطرات و آسیب های زیادی به بار آورد، در نتیجه نیاز است که به صورت اصولی بندکشی انجام گیرد و در صورت نفوذ آب و نشست آن به مرور زمان به تعمیر و ترمیم درز سرامیک و کاشی پرداخت تا بدین گونه از ایجاد شرایط بدتر جلوگیری کرد.

در زمان درست کردن هر بنایی درز میان قسمت هایی که با کاشی، سرامیک و یا سنگ پوشیده شده اند به وسیله دوغاب پر می شوند تا از نفوذ آب به لایه های زیری جلوگیری شود در نتیجه بایستی با اقدام درست و پوشش دادن درز های ایجاد شده ناشی از تخریب و استفاده از ترکیبات شوینده از ایجاد مشکلات احتمالی و نم زدگی بنا جلوگیری کرد.

طریقه ترمیم درز سرامیک

برخی اوقات بندکشی سرامیک های ساختمان فقط به منظور به وجود آوردن نما و ظاهری شیک انجام می گیرد تا با تمیز و پاکیزه دیده شدن درز ها کل محیط از آلودگی ها پاک گردد و روحی تازه پیدا کند این عمل موجب افزایش ماندگاری سرامیک ها خواهد شد. بهتر است سعی شود برای انجام این عمل از بهترین متریال برای درز سرامیک استفاده گردد تا سطح موردنظر کاملا عایق بندی شده و استحکام لازم در مقابل رطوبت، حرارت و ضربه به دست آید. باز شدن درز های میان سرامیک ها از خصوصیات منفی بوده که در اغلب منازل وجود دارد. این موضوع نه فقط ظاهر ناخوشایندی دارد بلکه موجب شده نفوذ آب به ساختار خانه صدمه وارد کند.

طریقه اصولی ترمیم بندکشی سرامیک

مراحل اصلاح بندکشی سرامیک

به منظور بالا بردن میزان طول عمر بنا درز های موجود در کاشی و سرامیک باید ترمیم گردد. در ادامه وسایل و نحوه انجام کار را شرح داده ایم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

لوازم مورد احتیاج

  • تلمبه بتونه زنی
  • درزگیر کاشی و سرامیک
  • کاتر یا تیغ ریش تراش

طریقه اجرای کار

در ابتدا ملات قدیمی را از میان کاشی ها جدا نمایید و بعد گرد و غبار روی سطح آن را پاکسازی کنید. با این عمل یک سطح تمیز و یک شکاف باز چند میلی متری حاصل خواهد شد. در این گام درزگیر را بر روی درز سرامیک ها بگذارید. این درزگیر ها حاوی سیلیکون بوده و به همین خاطر شکاف میان سرامیک ها را به طور کامل پر می کنند. دقت نمایید که می توانید از راهنمای رنگ به منظور انتخاب رنگ درزگیر متناسب با رنگ کاشی ها استفاده نمایید. این مدل درزگیرها را از فروشگاه لوازم ساختمانی می توانید خرید نمایید.

در گام بعدی اضافات درزگیر را تمیز کرده و بعد با حوله ای نمناک باقی مانده درزگیر را حذف کنید. درزگیر اضافی را توسط ابزار مخصوص این کار یا با استفاده از انگشت خود جدا نمایید. از حوله ای نمناک به منظور از بین بردن درزگیر باقی مانده و نرم کردن سطح بهره مند شوید. اجازه دهید درزگیر کاملا خشک گردد و براساس زمان توصیه شده شرکت سازنده درزگیر آن را از تماس با آب دور نگه دارید.

روش مناسب اصلاح بندکشی سرامیک

روش دوم ترمیم درز

برای انجام این روش به تجهیزاتی همچون عینک ایمنی، کاردک مخصوص پخش ملات، مقداری ملات، سطح پلاستیکی و دستگاه فرز حکاکی یا دستگاه برش دستی نیاز دارید. پس از آماده سازی این موارد باید به تهیه ملات بپردازید.

روش صحیح بندکشی سرامیک

بهتر است بدانید که باید ملاتی همرنگ ملات قبلی آماده نمایید تا تمایز رنگ دو ملات موجب به وجود آمده ظاهری نامناسب نشود. با وجود این که بندکشی سرامیک پیچیده نمی باشد تناسب رنگ بندکشی های تازه و قدیم امکان دارد دردسر ایجاد کند. به ویژه وقتی که بندکشی های قدیمی رنگی به غیر از سفید داشته باشند.

در این حالت در صورتی که رنگ بندکشی های قبلی کم رنگ تر از بندکشی های جدید باشد با اضافه کردن آب زیادتری زمان تهیه کردن ملات جدید رنگ آن را کم رنگ تر نمایید. در صورتی که رنگ بندکشی های قبلی تیره تر بود از آب کمتری استفاده نمایید.

البته باید بدانید تنها گزینه بندکشی بکار بردن ملات های قدیمی نیست بلکه امروزه ترکیباتی مانند خمیر بندکشی، چسب بندکشی، پودر بندکشی و خیلی از موارد دیگر در بازار عرضه می شوند که روند بندکشی و ترمیم آن را خیلی راحت تر می کنند. ولی اگر که بندکشی اولیه توسط ملات های سنتی انجام گرفته است بهتر بوده که ترمیم درز سرامیک نیز به وسیله همان مدل ملات انجام بگیرد ولی محدودیتی در این رابطه وجود ندارد و اگر که از انواع مواد و متریالی که نام برده شد قادر بودید ملات همرنگ و شبیه به آن را پیدا کنید از لحاظ فنی ممانعتی برای استفاده وجود ندارد.

بهترین روش ترمیم درز سرامیک

با کمک کاردک های فلزی، دستگاه فرز حکاکی یا دستی تمامی ملات های ترک خورده را بدون صدمه به سرامیک برداشته و بندکشی ها را به طور کامل تخلیه نمایید. بعد ملات را با کمک دست مرطوب، کاردک پلاستیکی روی بندکشی ها ریخته و سطح آن را صاف نمایید.

طریقه ترمیم بندکشی سرامیک

پس از گذشت مدت زمانی که ملات کم کم سفت شد بقیه ملات را از روی سطح سرامیک تمیز کنید و حداقل حدود ۴۸ ساعت به ملات فرصت دهید تا سطح به طور کامل خشک گردد. البته این مورد بسته به استفاده از ملات های سنتی و یا کاربرد مواردی مثل خمیر بندکشی یا چسب بندکشی دارد ولی به هر حال بهتر است کمی زمان بدهید تا ملات به طور کامل سفت گردد.

 بهترین روش ترمیم بندکشی سرامیک

ضمن سپاس و قدردانی از همراهی شما عزیزان تا پایان این مطلب، به منظور آشنایی با ترفندها و تکنیک های خانه داری بیشتر می توانید از مطالبی همچون ترمیم ام دی اف سوخته و روش کندن کاغذ دیواری دیدن کرده و آموزش های بیشتری را فرا بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *