دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

میزان کالری گردو چقدر است؟ گردو لاغر می کند یا چاق؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

گردو یکی از خوشمزه ترین و مفید ترین خشکبارهای دنیا محسوب می شود که افراد زیادی از آن استفاده می کنند. این مغز با ارزش دارای انواع مختلفی بوده و برای بدن خواص زیادی دارد. اگر مایلید تا بدانید کالری گردو چه میزان است؟ با این مطلب همراه آرگا باشید.

گردو به خاطر ارزش غذایی بالایی که دارد در سلامت مغز انسان و عملکرد آن تاثیر مهمی دارد. این خوراکی خواص زیادی دارد می توان به صورت تازه، خشک شده یا پودر از آن استفاده کرد. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با میزان کالری گردو آشنا نموده تا از اثر آن بر افزایش یا کاهش وزن نیز مطلع شوید.

آشنایی با میزان کالری گردو

گردو یکی از خوشمزه ترین و مفید ترین خشکبارهایی می باشد که در دنیا طرفداران زیادی دارد. این میوه مغز دار بسیار ارزشمند انواع مختلفی داشته و یک منبع عالی از فیبر، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشد. همچنین گردو در کنار دانه کتان، بیشترین میزان اسید چرب امگا ۳ را دارد که خواص بسیاری به بدن می رساند.

منشا درخت گردو کشورمان است. و شهرستان تویسرکان همدان با بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو با تولید محصول باکیفیت و مرغوب در مقیاس جهانی پایتخت گردو دنیا شناخته می شود. همچنین شهرستان بافت کرمان در رتبه دوم این محصول در کشور قرار دارد. حال ممکن است برای برخی این سوال وجود داشته باشد که کالری گردو چه میزان است؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

انرژی تولیدی گردو

برخی افراد تصور می کنند از آنجا که شکل گردو شبیه مغز انسان است به این ترتیب در سلامت مغز نقش اساسی دارد. این تصور اشتباه بوده و باید گفت به خاطر ارزش غذایی بالای گردو در سلامت و عملکرد مغز تاثیر گذار است نه به دلیل شکل و فرم آن. گردو در بخش خوراکی و پزشکی کاربرد زیادی دارد و از این خوراکی می توان به صورت تازه، خشک شده یا پودر در تهیه و طبخ غذاها و داروهای گیاهی بهره برد.

در طب سنتی طبع گردو را گرم و خشک می دانند و مصرف آن را با مویز و انجیر توصیه کرده که خواص درمانی آن ها را افزایش داده و موجب تقویت حافظه می گردد. خواص گردو به مصرف مغز و روغن آن محدود نشده بلکه از برگ آن نیز برای کاهش قند خون، بهبود مشکلات کبدی، بواسیر، سردردهای میگرنی نیز استفاده می شود.

  •  آرون گروپس

حال خوب است که در مورد میزان کالری یا انرژی دریافتی از انواع گردو نیز اطلاع کافی داشته باشید. گردو دانه بزرگ چروکیده خوراکی است که از درختی برگریز می روید. این دانه خوراکی مغز میوه درخت بوده و باید آن را شکست تا به آن دست یافت. در حقیقت این مغز گردو بوده که ارزش خوراکی داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مغز گردو به سه طبقه گردو سفید، معمولی و قهوه ای و سیاه طبقه بندی می شود. این گردوها از نظر خواص و طعم، کیفیت تفاوت خاصی نداشته و تنها از گردوهای قهوه ای و سفید به عنوان مغز در آجیل ها و خشکبارها استفاده می شود. ولی گردو سیاه در طبخ بعضی غذاهای ایرانی نیز استفاده می شود. مانند بورانی یا فسنجان.

ضمنا روغن گردو که از مغز خوراکی به دست می آید دارای خواص و کاربردهای زیادی است. همانطور که می دانید هر ماده غذایی دارای کالری مشخصی بوده و نشان دهنده میزان انرژی تولیدی آن است. گردو نیز در این مقوله می گنجد. هر ۱۰۰ گرم حدود ۶۵۴.۴ کیلوکالری و ۲۷۳۸ کیلوژول انرژی ارائه می دهد.

۶۵ درصد از حجم هر گردویی را چربی مفید تشکیل می دهد که هم برای سلامتی مفید بوده و هم خواص متعددی دارد. از این رو میزان کالری گردو نسبت به دیگر مغزها بسیار بیشتر می باشد. از گردو در وعده صبحانه زیاد استفاده می شود و از قدیم نان و پنیر و گردو از شناخته شده ترین ترکیبات صبحانه ایرانی ها محسوب می شود.

جدا از این که نان منبع غنی از کربوهیدرات است و انرژی بدن را تامین می کند گردو نیز در این ترکیب موثر بوده و انرژی برای فعالیت های روزانه فراهم می نماید. دو نوع دیگر از گردوها دارای کالری متفاوتی هستند. گردو سیاه خشک شده و روغن گردو دارای میزان انرژی مختلفی هستند.

میزان کالری صد گرم گردو سیاه خشک شده کمتر از گردوی معمولی است. به طوری که با مصرف صد گرم گردو سیاه حدود ۶۱۸ کیلو کالری انرژی حاصل می شود. روغن گردو نیز از انواع روغن های محبوب و مفید به شمار می رود. کالری روغن گردو در هر صد گرم ۸۸۴ کیلوکالری گزارش شده است.و در یک قاشق غذاخوری روغن گرد. ۱۲۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

روغن گردو در حقیقت مایعی است که از چربی مغز آن حاصل شده و صد درصد از چربی های مفید گردو محسوب می شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا سه می باشد که خواص بی نظیر و شگفت انگیزی دارد. البته پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و دیگر مواد مغذی آن نسبت به مغز گردو کمتر است. از این رو اگر جنبه درمانی مدنظرتان است بهتر است از مغز گردو استفاده که ارزش غذایی زیادی دارد.

* گردو پوست کاغذی یکی از گونه های ریز و پوست کاغذی گردو می باشد که نسبت به گردوی معمولی رنگ تیره تر داشته و دارای شیارهای سفید زیادی است. نباید این گردو را با گردویی که مغز سیاه دارد اشتباه گرفت. پوست تیره رنگ این گردو موجب شده به آن گردو سیاه بگویند. این گردو نسبت به گردو معمولی خواص بیشتری دارد.

آشنایی با خواص گردو

قابل ذکر است که گردو یکی از غنی ترین مواد غذایی شناخته شده که انرژی خیلی زیادی دارد و قادر است اکثر نیازهای بدن به مواد مقوی را تامین نماید. گزارش شده ۴ درصد گردو را آب تشکیل داده و این میزان سبب انسجام و پایداری مغز گردو می شود. همچنین ۶۵ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتئین های مختلف آن را تشکیل داده که می تواند نیاز بدن به پروتئین ها را فراهم نماید.

کربوهیدرات مغز گردو سبب افزایش وزن و چاقی می شود. ۱۴ درصد گردو شامل کربوهیدرات است. از این رو نباید در مصرف آن زیاده روی نمود. برای تناسب اندام و داشتن بدن سالم باید میزان مصرف گردو را در برنامه غذایی تعیین کنید. از سویی فیبر مغز گردو نیز هم سبب افزایش فعالیت مغز شده و هم ماده غذایی مهمی برای افرادی است که رژیم لاغری و چربی سوزی دارند.

گردو در بهبود فعالیت مغز و سیستم قلبی و عروقی موثر است و به از بین بردن سلول های سرطانی، کاهش میزان التهابات، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سلامت استخوان، سم زدایی بدن، درمان عفونت های قارچی، شادابی و سلامت پوست و مو بسیار کمک می کند.

اگر می خواهید خواب آرامی را تجربه کنید بهتر است قبل از خواب مقداری مغز گردو میل کنید. البته به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد گردو سبب افزایش وزن، مشکلات کبدی، کمبود آهن و بثورات پوستی می گردد. از این رو اگر نگران افزایش وزن با مصرف گردو هستید می توانید با انجام فعالیت های ورزشی انرژی اضافی را بسوزانید.

از جمله این فعالیت که برای سوزاندن صد کیلو انرژی گردو عبارت است از:

  • ۲۰ دقیقه یوگا به همراه تمرکز
  • ۱۵ دقیقه شنا کرال مداوم
  • نیم ساعت پیاده روی تند و بدون توقف
  • ده دقیقه طناب زدن بدون استراحت
  • ۶ دقیقه بالا رفتن و پایین آمدن از استپ یا پله

مصرف گردو و تاثیر آن بر افزایش یا کاهش وزن

گردو یکی از مواد غذایی است که می توانید با آن وزن خود را کاهش دهید. این مغز خوراکی با تاثیراتی که بر بدن می گذارد سبب تناسب وزن به صورت خوب و مفید گردد. کالری بالای آن و انرژی که در بدن ایجاد می کند و ضمنا فیبر گردو و تاثیر آن در کاهش اشتها سبب کاهش وزن می گردد.

ولی در صورت مصرف بیش از حد گردو افزایش وزن ایجاد می شود. چرا که با مصرف آن انرژی زیادی در بدن حاصل می شود که اگر سوزانده نشود به چربی تبدیل شده و در بدن تجمع یافته و به این طریق زیاده روی در مصرف گردو سبب چاقی و افزایش وزن می شود.

به این ترتیب برای کاهش وزن با مصرف به اندازه گردو انرژی مورد نیاز خود را تامین و با اجرای فعالیت های ورزشی مختلف و انرژی سوزی بر کاهش وزن تاثیر بگذارید. همچنین اشاره شد که گردو حاوی فیبر است. فیبر با ایجاد حس سیری و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک می کند.

سلامت روده و معده نیز تاثیر زیادی در وزن دارد. گردو از مواد غذایی است که به شما کمک کرده که سلامت اندام گوارشی خود را حفظ کنید. در ضمن این مغز خوراکی سرشار از امگا ۳ است که در صورت مصرف منظم سبب کاهش اشتها شده و به این ترتیب به رژیم کاهش وزن کمک می کند.

سخن پایانی

گردو کالری فراوانی دارد از این رو باید در زمان مصرف دقت کنید که چه میزان انرژی دریافت می کنید. تا با کاهش میزان انرژی دیگر مواد غذایی در طول روز از افزایش وزن پیشگیری نموده و کالری مورد نیاز بدن را تامین کنید. اشاره شده افرادی که مزاج سرد دارند از گردو استفاده زیرا طبع آن گرم و خشک است.

در ضمن از برگ درخت گردو هم در ساخت داروهای گیاهی استفاده زیادی می شود و برای درمان بیماری های پوست و مو و دیگر بیماری های جسمی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت تمایل برای آشنایی با روش های سفید کردن مغز گردو و خواص پوست گردو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *