دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فرسودگی زناشویی چه دلایلی دارد؟ و چطور آن را شکست دهیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

فرسودگی زناشویی یکی از چالش هایی است که بعد از چند سال زندگی مشترک در اثر بی توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی شان به وجود می آید. در این مطلب پیرامون علل و راه های جلوگیری از فرسودگی زناشویی صحبت می کنیم.

اکثر زوج ها زندگی مشترک را با عشق شروع و بعد از مدتی در اثر بی توجهی نسبت به روابط عاطفی خود دچار فرسودگی زناشویی می شوند. اگر زوجین نسبت به نیازهای یکدیگر بی تفاوت باشند، استرس، ناکامی، سرخوردگی و خشم در نهایت منجر به فرسودگی می گردد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با ادامه مطلب همراه ما باشید.

علل و راه های پیشگیری از فرسودگی زناشویی

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که پس از چند سال زندگی مشترک در اثر بی توجهی زوج ها نسبت به روابط عاطفی آن ها به وجود می آید. اکثر زوجین زندگی مشترک را با شور و عشق خاصی آغاز می کنند و این تصور را هم ندارند که ممکن است روزی عشق آن ها پایان یابد.

فرسودگی زناشویی به اشکالی همچون دلزدگی، خستگی جسمی، عاطفی و روانی خود را نمایان می سازد و به علت تفاوت بسیار بین انتظارات از زندگی مشترک و واقعیت ایجاد می شود. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد در نهایت منجر به از هم پاشیدن رابطه می گردد.

اگر زوجین اهمیتی به رفع نیازهای یکدیگر نداشته باشند یا نیازهای خود را با هم مطرح ننمایند و به یک راه حل مثبت جهت رفع نیازهای شان دست نیابند به استرس، ناکامی، سرخوردگی، خشم و در نهایت فرسودگی دچار می شوند. فرسودگی زناشویی به کاهش علاقه و افزایش رفتارهای خصمانه منجر می شود که نارضایتی زوجین را به دنبال داشته و بنیاد خانواده را سست می کند.

روند فرسودگی ازدواج به طور تدریجی بوده و به علت انباشته شدن انواع تنش ها و سرخوردگی ها ایجاد می شود. این مشکل می تواند از جنبه های مختلف جسمی و روحی و عاطفی نمایان شود. که در ادامه شرح داده می شود.

  •  آرون گروپس

از نظر جسمی

هنگامی که زوجین متوجه شوند با وجود تلاش های خود، رابطه جسمی و جنسی خوشایندی با همسر ندارند. به تدریج احساس ناامیدی و دلزدگی از یکدیگر پیدا می کنند. صمیمیت جسمی یکی از فاکتورهای مهم زندگی مشترک می باشد. در صورت عدم تقویت این صمیمیت جسمی به تدریج خستگی و فرسودگی جسمی ایجاد می شود.

از نظر عاطفی

هنگامی که زوجین به اندازه طرف مقابل برای رابطه خود ارزش قائل نباشند و مهمترین نیازهای عاطفی یکدیگر را نادیده بگیرند، رضایت و صمیمیت عاطفی در زندگی مشترک کاهش یافته و دیگر زن و شوهر از کنار هم بودن لذت نمی برند. برای وجود یک رابطه عاطفی و صمیمی مناسب باید دو طرف به یک اندازه تلاش کنند و برای هم ارزش قائل باشند و نیازهای یکدیگر را رفع نمایند.

اگر یکی از طرفین تلاش بیشتری داشته و دیگری هیچ تلاشی نکنید به تدریج تلاش های یک طرفه و بی پاسخ سبب فرسودگی می گردد. غفلت از تلاش، درک و توجه به نیازهای عاطفی طرف مقابل به تدریج به فرسودگی عاطفی منجر می شود.

از نظر روانشناختی

اگرچه فرسودگی روانشناختی و ذهنی به تدریج به وجود می آید اما زوجین به یکباره آن را احساس می کنند. به طوری که دیگر از لحاظ ذهنی به یکدیگر میلی ندارند. هنگامی که ناراحتی ها و ناکامی های یک رابطه زیاد می شود به جای آنکه مطرح شود مدام سرکوب شده و حل نشده باقی می ماند.

به تدریج این موارد روی هم انبار شده و سبب افزایش افکار منفی و خستگی ذهنی می گردند. برای جلوگیری از بروز فرسودگی روانشناختی باید زوجین مهارت گفتگو را یاد بگیرند و درباره مشکلات خود صحبت کنند تا راه حلی پیدا نمایند. گفتگو سبب می شود که زوجین اطلاعات لازم را کسب کرده و بتوانند مشکل به وجود آمده میان خود را حل کنند.

علائم فرسودگی ازدواج

فرسودگی ازدواج با حس استرس و بی حوصلگی شدیدی همراه بوده و می تواند سبب کاهش انرژی جسمی و روحی، خستگی فیزیکی و احساسی، بدبینی و ضعف روابط، دوری و فاصله گرفتن از یکدیگر، احساس ناکارآمدی، عدم کسب موفقیت شخصی و کاری می شود.

این فرسودگی به تدریج در زوجین ایجاد می شود و همچون بیماری خاموشی، ریشه های روابط عاطفی آن ها را خشکانده از این رو تشخیص فرسودگی ازدواج امری دشوار و پیچیده می باشد. با آن ها فرسودگی ازدواج خاموش عمل می کند اما ذهن و جسم علائم هشدار دهنده ای خطر را گوشزد می نماید. از علائم این مشکل عبارت است از:

  • خستگی بسیار و احساس کمبود انرژی در اغلب روزها که به بی انگیزگی ختم می شود.
  • دچار کم خوابی یا پرخوابی شدن و حتی در مراحل بعدی با وجود خستگی زیاد خواب درستی نداشتن
  • کاهش تمرکز و فراموشی و انجام ندادن سر وقت کارها
  • مشکلات جسمی مانند افزایش ضربان قلب، سرگیجه، سردرد، مشکلات گوارشی، ضعف و …

به طور کلی فرسودگی ازدواج از مهمترین آسیب های خانوادگی می باشد. با توجه به روند رو به رشد طلاق و طلاق عاطفی در سال های گذشته، محققان با انجام مطالعه ای دلایل بروز فرسودگی ازدواج میان زوجین را مورد بررسی قرار داده اند. افرادی که تصور می کردند عشق رمانتیک به زندگی آن ها معنا می بخشد وقتی در تلاش برای روابط صمیمانه خلاف آن را مشاهده می کنند به فرسودگی دچار می شوند.

می توان گفت فرسودگی از پای افتادن جسمی، عاطفی و روانی بوده که از عدم تناسب میان توقعات زوجین ناشی می گردد و روندی تدریجی می باشد. در فرسودگی ازدواج صمیمیت و عشق به مرور رنگ می بازد و در ادامه احساس خستگی عمومی عارض شده و در نوع شدید آن سبب فروپاشی رابطه و بنیان خانواده می شود.

در مطالعه ای در سال ۱۳۹۸ که ۵۰۰ نفر از زوجین شهر تهران توسط پرسش نامه با متغیرهایی از جمله فرسودگی ازدواج|، خستگی جسمی، خصوصیات شخصی، روابط عاطفی، سبک ازدواج، مدیریت تعارضات و … مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که ویژگی های ارتباطی، خصوصیات شخصیتی و شرایط زندگی تاثیر معنا داری بر فرسودگی ازدواج دارد.

هنگامی که زوج ها بتوانند با هم ارتباط سازنده ایجاد نمایند، احساسات خود را به خوبی در میان گذشته و با یکدیگر محترمانه برخورد نمایند، برای هم ارزش قائل شده و اعتماد به نفس یکدیگر را تقویت کنند، هیجانات مثبت را بیان و هیجانات منفی را کنترل کنند، مشکلات شغلی و کاری را وارد زندگی نکنند و زندگی زناشویی را به خاطر مشغله کاری کم اهمیت نگیرند، برای خانواده و تحکیم بنیان آن وقت اختصاص دهند به این ترتیب احتمال فرسودگی ازدواج کاهش می یابد.

در صورت تمایل برای آشنایی با دلزدگی زناشویی و اهمیت صمیمیت زناشویی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *