دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روستای دولت آباد قم و جذابیت های زندگی در قلعه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

روستای دولت آباد قم که یکی از روستاهای دیدنی بوده که اطراف آن را دیوارهای عظیمی احاطه کرده اند. این روستا در ابتدا اهمیت نظامی داشته و قدمت آن به زمان قاجار باز می گردد.

قم علاوه بر اینکه یکی از شهرهای مذهبی ایران است دارای جاذبه های مختلف دیگری بوده که با آن آشنا می شوید. روستای دولت آباد قم روستایی قلعه مانند است که دور تا دور آن را قلعه ای احاطه کرده و میان روستا نیز مردم زندگی می کنند.

سفر به روستای دولت آباد

معرفی روستای دولت آباد قم:

قدمت این روستای قلعه همزمان با مهم ترین قلعه های تاریخی ایران می باشد. دیوارهای خشتی که در اطراف این روستا مشاهده می کنید دارای چشم اندازهای زیبایی می باشند. با ورود به این روستا یک درب ورودی بزرگ را مشاهده می کنید که زیبایی زیادی دارد.

روستای دولت آباد قم

بخش های مختلفی از این روستا را مزارع، خانه و باغ ها تشکیل می دهند که شما می توانید از نزدیک با آن ها رو به رو شوید. این روستا شامل خانه های مسکونی و غیرمسکونی بوده که هر یک معماری خاص خود را دارند و شما با آن ها آشنا می شوید. شما در هر نقطه از این روستا می توانید با جاذبه های مختلفی رو به رو باشید.

جاذبه های روستای دولت آباد

تاریخچه قلعه:

تحقیقات و بررسی های مهم نشان داده که این روستا به دوران قاجار باز می گردد. برخی نیز می گویند که این روستا متعلق به زمان زندیه می باشد. این روستا در ابتدا خاصیت و کاربری مسکونی نداشته و ابتدا برای استقرار نظامی دایر شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ابعاد این قلعه ۱۵۸ متر در ۱۴۰ متر است. این قلعه مستطیلی شکل دارای خانه های مسکونی می باشد. هفتاد خانه در این قلعه وجود داشته که شما با قدیمی ترین و جدیدترین آن ها آشنا می شوید. بسیاری از این خانه ها دارای سازه خشتی و گلی هستند امروزه نیز مصالح ساختمانی جدیدتری در آن به کار رفته است.

بنای تاریخی روستای دولت آباد

معماری روستا:

روستای دولت آباد قم دارای سه قسمت مجزا بوده که با راه پله به هم متصل می شوند. این قلعه یک محل نظامی بوده و بعدها محلی برای سکونت شده است. اطراف این قلعه نیز دارای دشت های وسیعی بوده که شما از چشم اندازهای آن دیدن می کنید. این نواحی همچنین دارای رودخانه دائمی است.

این قلعه یکی از انواع قلعه های دشتی می باشد. این قلعه مرتفع دارای ۱۲ برج است و بالای هر یک از این برج ها نیز دیده بانی قرار دارد. همانطور که اشاره شد هر یک از این بخش ها با راه پله به یکدیگر متصل می شوند. این قلعه معماری بسیار مستحکمی داشته و در حال حاضر نیز تعداد زیادی از خانواده ها در آن سکونت دارند.

روستای دولت آباد

این قلعه امروزه از مکان های دیدنی قم است و با وجود زیبایی و جاذبه های خود می تواند برای شما جذاب باشد. امروزه مردان این شهر به کشاورزی مشغول هستند و از این طریق به معاملات می پردازند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *