دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین زبان های برنامه نویسی تا سال ۲۰۲۳

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

همانطور که می دانید فناوری به طور مداوم در حال پیشرفت می باشد در این راستا زبان های برنامه نویسی نیز در هر فناوری ایجاد شده موثر است. اگر مایلید تا با بهترین زبان های برنامه نویسی تا سال ۲۰۲۳ آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

فناوری های مدرن دنیا بدون زبان های برنامه نویسی وجود نخواهند داشت. با توجه به این که دنیای برنامه نویسی دائما در حال تحول است در این مطلب تصمیم گرفیم به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی تا سال ۲۰۲۳ بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی به عنوان اساسی ترین و ضمنا محبوب ترین نوآوری ها شناخته می شوند. می توان گفت در هر فناوری ایجاد شده یک زبان برنامه نویسی تاثیر گذار بوده است. باید دانست که زبان های برنامه نویسی تنها مختص به رایانه ها نبوده بلکه در دنیای امروزی شامل همه اشیاء هم می شوند.

به طور مثال ماشین های لباسشویی هوشمند منزل یا سرعت سنج دیجیتال دوچرخه و … از زبان برنامه نویسی استفاده تا نقش خود را به شکل درستی ایفا نمایند. به طور خلاصه می توان گفت فناوری های مدرن دنیا بدون زبان های برنامه نویسی امکان وجود پیدا نمی کنند.

آغاز برنامه نویسی رایانه به سال ۱۸۸۳ باز می گردد. از همین سال دنیای کسب و کار متحول شد. لازم به ذکر است هر زبان برنامه نویسی که تا کنون ایجاد شده برای هدف خاصی طراحی شده است و با مزایا و معایب نسبی خود همراه است. سه پارامتر زیر جهت انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب ضروری می باشد:

  • بازار کار زبان برنامه نویسی مورد نظر
  • میزان علاقه فردی به زبان برنامه نویسی مورد نظر
  • میزان استقبال زبان برنامه نویسی مورد نظر

با آشکار شدن زبان های جدید برنامه نویسی و بروز رسانی زبان های موجود جهت پاسخگویی سریع و بهتر به توسعه دهندگان و برنامه نویسان این مطلب می تواند برای علاقمندان به حوزه فناوری و رایانه مفید واقع شود. در ادامه این مطلب تصمیم داریم به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا تا سال ۲۰۲۳ اشاره نماییم. تا اگر کنجکاو هستید که در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهید به پاسخ سوالات خود برسید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۱. زبان برنامه نویسی جاوا

به جرات می توان گفت زبان برنامه نویسی جاوا یکی از شکست ناپذیر ترین زبان های برنامه نویسی دنیا می باشد. یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و پر کاربرد. این زبان برنامه نویسی از مخازن عظیمی بهره می برد. جاوا در محیط های مختلفی مانند فریم ورک های نرم افزاری، نرم افزارهای موبایلی، بیگ دیتا و سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی بیشتر شرکت های بزرگ دنیا از جاوا استفاده دارند و این زبان برنامه نویسی همچون جاوا اسکریپت تعداد کاربران بسیاری در سراسر دنیا دارد. زبان برنامه نویسی همه منظوره و پر کاربرد جاوا برای افراد مبتدی عالی است. جاوا متعلق به شرکت اوراکل بوده و با ساختار شی گرای خود به استانداردی برای برنامه هایی مبدل شده که می توانند بدون توجه به پلتفرم هایی همچون ویندوز، مک، و … مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است این زبان برنامه نویسی به علت قابلیت حمل در پلتفرم ها نیز شناخته شده است. امروزه بیشتر از سه میلیارد دستگاه به برنامه های کاربردی جاوا مجهز هستند. همچنین جاوا در پشتیبانی از چندین وب سایت پر طرفدار از جمله آمازون، گوگل، یوتیوب و توییتر به کار گرفته شده است.

فریم ورک های جاوا نظیر اسپرینگ، هایبرنیت و … خیلی محبوب بوده و ماشین مجازی جاوا اجازه می دهد تقریبا روی هر سخت افزار و سیستم عاملی اجرا گردد و آن را به یکی از کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی دنیا تبدیل نموده است. گفتنی است سیستم عامل اندروید هم مبتنی بر جاوا می باشد.

۲. زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در دهه ۱۹۸۰ ظهور یافت و پس از آن به طور مداوم پیشرفت نمود تا در اکتبر سال ۲۰۲۱ موفق شد جاوا را که رقیبی پرقدرت به شمار می رفت کنار بزند و اکنون به عنوان بهترین ترین زبان برنامه نویسی سال ۲۰۲۳ انتخاب شود. بیشتر برنامه نویسانی که دوست دارند برنامه نویسی را شروع کنند ترجیح داده زبان پایتون را در الویت یادگیری قرار بدهند.

زیرا پایتون همانند جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه منظوره با سینتکس می باشد که نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی خیلی ساده و روان بوده این موضوع یادگیری پایتون را تقریبا تسریع می بخشد. به عبارتی این زبان سطح بالا به علت تطبیق پذیری و سادگی در استفاده خیلی شناخته شده می باشد.

بسیاری اعتقاد دارند که زبان برنامه نویسی پایتون یکی از جدیدترین زبان های برنامه نویسی است در حالی که قدمت این زبان برنامه نویسی از جاوا نیز بیشتر می باشد. از پایتون می توان برای توسعه وب، تجزیه و تحلیل داده ها، محاسبات علمی و هوش مصنوعی استفاده نمود.

این زبان برنامه نویسی برای دیتا ساینس و دیتا آنالیتیس و در مجموع برای هر برنامه نویسی که با داده ها سر و کار دارد بسیار عالی است. با دانش پایتون می توان حقوق قابل توجهی نیز کسب کرد. به این زبان برنامه نویسی چند منظوره اغلب زبان جهانی نیز اطلاق می شود.

این زبان برنامه نویسی رایگان و منبع باز دارای ماژول های پشتیبانی قوی و بسیاری است. پایتون برای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق کاربرد دارد. از این زبان برنامه نویسی در ضمن برای تصویربرداری دو بعدی و بسته های انیمیشن سه بعدی استفاده می شود. می توان گفت این زبان جذاب برای ساخت بازی های ویدیویی محبوب هم به کار گرفته شده است.

در ضمن پایتون برای برنامه های علمی و محاسباتی و توسط وب سایت های محبوب مانند یوتیوب ، پینترست و اینستاگرام نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

۳. زبان برنامه نویسی اسکالا

زبان برنامه نویسی اسکالا از برنامه شی گرا پیشتیبانی می کند. این زبان برنامه نویسی با جاوا نیز سازگاری داشته و این قابلیت آن را برای توسعه اندروید مناسب می کند. برنامه نویسان می توانند از این زبان برنامه نویسی برای هر کاری که معمولا از جاوا استفاده می کنند، بهره بگیرند. اسکالا زبان پیچیده ای بوده ولی دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد.

از جمله شرکت های استفاده کننده از زبان برنامه نویسی اسکالا می توان به نتفلیکس، نیویورک تایمز و توییتر اشاره نمود. قابل ذکر است اسکالا برای افراد مبتدی مناسب نبوده زیرا بایستی قبل از آن با زبان برنامه نویسی جاوا آشنایی کامل داشته باشند.

۴. زبان برنامه نویسی Rust

هنگامی که پاشنی آشیل زبان سی پلاس برای همگان فاش شد بسیاری از شکرت های معتبر دنیا مانند فایرفاکس و دراپ باکس و بسیاری از شرکت ها در جستجوی زبان برنامه نویسی قابل اطمینان بودند که در سال ۲۰۲۲ زبان برنامه نویسی Rust پدیدار شد.

این زبان برنامه نویسی یک زبان چند پارادایم محسوب می شود که از نظر امنیت و پردازش قوی تر از سی پلاس می باشد. در حال حاضر جهت پردازش اطلاعات شرکت های بزرگی مانند متا، آمازون و مایکروسافت از Rust استفاده می شود. از این رو در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۳ قرار می گیرد.

۵. زبان برنامه نویسی کاتلین

برخی معتقدند زبان برنامه نویسی کاتلین در آینده از جاوا پیشی خواهد گرفت و این زبان برنامه نویسی جدید برای توسعه اندروید مورد استفاده قرار می گیرد. ولی باید دانست که زبان کاتلین بر اساس زبان جاوا نوشته شده با  این که قابلیت ها و ورژن بهبود یافته جاوا را عرضه می دهد. در حال حاضر جهت توسعه برنامه های اندروید بیشتر برنامه نویسان جدید از زبان برنامه نویسی کاتلین در شرکت های مشهور استفاده می کنند.

۶. زبان برنامه نویسی R

زبان نویسی R یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری جهت تجزیه و تحلیل آماری و نمایش گرافیکی می باشد. این زبان برنامه نویسی در دانشگاه اوکلند نیوزیلند ایجاد شد و هم اکنون توسط تیم هسته توسعه R گسترش یافته است. زبان برنامه نویسی مذکور بر اساس حرف اول نام دو نویسنده آن یعنی رابرت جنتلمن و راس ای هاکا نامگذاری شده است.

زبان برنامه نویسی R منبع باز بوده و در اصل نسخه متفاوتی از زبان s می باشد. بیشتر کدهایی که توسعه دهندگان برای s می نویسند بدون تغییر روی R اجرا می گردد. برنامه های ساخته شده در R جهت پردازش آمار از جمله مدل سازی خطی و غیر خطی، تجزیه و تحلیل، محاسبه و آزمایش استفاده می شود. به این ترتیب در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی قرار می گیرد.

این زبان برنامه نویسی برای مبتدیان مناسب نبوده و بیشتر مناسب افرادی است که سابقه برنامه نویسی با پایتون و جاوا را داشته اند. با این وجود اگر فردی درک قوی ریاضیات داشته باشد می تواند این زبان را نیز یاد بگیرید.

۷. زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت

یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی قوی مایکروسافت می باشد. مجموعه ای که شباهت بسیاری با جاوا اسکریپت دارد. این زبان برنامه نویسی تحت وب در حال حاضر به علت قابلیت های بهبود یافته و عملکرد بهتر نسبت به جاوا اسکریپت، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در شرکت هایی مانند مایکروسافت و اکسنتر استفاده می شود.

می توان گفت تایپ اسکریپت در میان زبان های ارائه شده تقریبا تازه وارد است. این زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۲ توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرد و یک نسخه تایپ شده جاوا اسکریپت می باشد که برای کدهای بسیار و برنامه های سنگین مناسب می باشد.

تایپ اسکریپت برای ایجاد پروژه های مبتنی بر جاوا اسکریپت یا تایپ در سمت سرور و کلاینت مورد استفاده قرار می گیرد که برای کشف خطاها و پیشگیری از مشکلات سامانه ای سودمند است.

در این مطلب با بهترین زبان های برنامه نویسی تا سال ۲۰۲۳ آشنا شدید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با فریم ورک بوت استرپ و برترین سکوهای پرتاپ برنامه نویسی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *