دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با خواص گیاه دارواش و خطرات مصرف زیاد این گیاه

  • بهجت فلاح
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

دارواش نوعی انگل است که بر روی درختان زندگی کرده و از شیره آن ها تغذیه می کند. همین مسئله باعث کاهش رشد درخت می شود. با وجود این که دارواش انگل درختانی مانند سیب و گلابی می باشد، اما بر روی درختانی مانند غان، توت، گردو، بادام، فندق، اقاقیا، ممرز، کاج، شاه بلوط و … نیز دیده می شود. بیشترین شیوع این انگل در ایران، هندوستان، شمال آفریقا و اروپا می باشد. از گیاه دارواش در هند به منظور درمان بزرگ شدن طحال استفاده می شود. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با خواص گیاه دارواش و موارد مصرف آن بیشتر آشنا شویم. بنابراین مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

گیاه دارواش گیاهی سبز است که برای بسیاری از افراد یادآور ولنتاین و کریسمس می باشد. هم چنین از این گیاه برای تزئیات انواع جشن ها نیز استفاده می شود. علاوه بر زیبایی و استفاده در تزئینات، گیاه دارواش در طب سنتی نیز کاربردها و خواص فراوانی دارد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از این گیاه در سراسر جهان وجود دارد که بعضی از آن ها به منظور اهداف دارویی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین اگر می خواهید از خواص گیاه دارواش مطلع شوید، بهتر است در ادامه مطلب همراه ما باشید.

گیاه دارواش چیست؟

گیاه دارواش گیاهی سبز است که معمولا بر روی درختان رشد می کند و با تغذیه کردن از درختان، باعث کاهش رشد آن ها می شود. استفاده از این گیاه از دیرباز در میان مردم ایران، اروپا، شمال آفریقا و هندوستان رواج داشته است. اگرچه از گیاه دارواش به عنوان نوعی انگل یاد می شود، اما انگل آن چندان اهمیت نداشته و خسارت زیادی به درختان وارد نمی کند. جالب است بدانید اصلی ترین عامل رویش این گیاه بر روی درخت، پرندگانی مانند دارکوب می باشد. به این صورت که دارکوب بذر گیاه را در تنه درختان قرار می دهد و بذر آن بعد از مدتی جوانه می زند. هم چنین می توان این گیاه را در مدفوع پرندگانی که از آن استفاده می کنند نیز مشاهده کرد. هنگامی که مدفوع پرندگان بر روی درخت می نشیند، باعث رشد گیاه دارواش و جوانه زدن آن می شود.

دارواش گل های بسیار زیبایی دارد. به طوری که گاهی اوقات افراد شیفته زیبایی آن شده و به آن ها اجازه رشد می دهند. این گیاه ریشه های خود را در شاخه های درختان دیگر فرو برده و از شیره خام آن ها تغذیه می کند. در نهایت شیره خام را به شیره پرورده تبدیل کرده و مورد استفاده قرار می دهد.

بهتر است بدانید گیاه دارواش در هر شرایطی در کنار درختان سبز قرار دارد. این گیاه بیشتر بر روی درخت سیب، گلابی و … می روید و با نفوذ ریشه خود در درخت و تغذیه از شیره آن، رشد درخت را کاهش می دهد. با این حال دارواش را می توان بر روی درختانی مانند ممرز، اقاقیا، بادام، فندق، گردو، غان، شاه بلوط، توت و … نیز مشاهده کرد. علاوه بر این که دارواش در ترئینات جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد، علوفه بسیار خوبی برای دام ها نیز محسوب می شود.

خواص گیاه دارواش و موارد مصرف آن

نگاهی به تاریخچه استفاده از گیاه دارواش

در گذشته های دور از گیاه دارواش به منظور آتش بس میان دشمنان استفاده می شده است. در حقیقت این گیاه به عنوان نماد آتش بس شناخته می شود. آلمانی های باستان بر این باور بودند که دارواش دارای قدرت عرفانی می باشد. در آن زمان این گیاه به عنوان گیاهی تشریفاتی مورد استفاده قرار می گرفت. از سوی دیگر گیاه دارواش از گذشته تا امروز نوعی سمبل در حفاظت از بیماری، خشونت و بدبختی بوده است. بهتر است بدانید گیاه دارواش به منظور افزایش باروری و افزایش قوای جنسی بسیار کاربرد دارد.

گیاه دارواش خواص درمانی بسیار زیادی دارد. به طوری که می توان از آن به منظور درمان آسم، دردهای روماتیسمی، مشکلات تنفسی، تب، تشنج، اختلالات اداری و … استفاده کرد. اگرچه تاکنون عوارض خاصی ناشی از مصرف این گیاه گزارش نشده است، اما باید در مصرف آن جانب اعتدال را رعایت کرد.

  •  آرون گروپس

آشنایی با گونه های مختلف گیاه دارواش

گیاه دارواش دارای گونه های مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ژاپنی

گونه ژاپنی در مقایسه با سایر گونه ها شهرت بیشتری دارد. این مهم به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن است.

اروپایی

گونه اروپایی گیاه دارواش از قرن ها قبل در طب سنتی مورد استفاده مردم بوده است.

آمریکایی

به طور معمول گونه آمریکایی در ایالات متحده آمریکا رشد می کند و بیشترین استفاده از آن در کریسمس و جشن ولنتاین می باشد.

گونه LORANTHUS FERRUGINEUS

این گونه در مقایسه با سایر گونه ناشناخته تر است. با این حال بهترین درمان برای بیماری های گوارشی و فشار خون بالا می باشد.

فواید شگفت انگیز گیاه دارواش

مهم ترین خواص گیاه دارواش چیست؟

از آن جایی که گیاه دارواش دارای گونه های مختلفی است، به همین خاطر خواص و کابردهای آن ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه به مهم ترین خواص گیاه دارواش اشاره خواهیم کرد:

درمان مشکلات پوستی

از گیاه دارواش می توان به منظور استحمام استفاده کرد. این گیاه کاربرد بسیاری در درمان زخم های پایین پاها، اگزما و وریدهای واریسی دارد. بسیاری از متخصصان معتقدند دارواش خاصیت ضد درد و تسکین دهندگی داشته و می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند.

تقویت سیستم قلب و عروق

یافته های مختلف در طب سنتی نشان می دهند که مصرف گیاه دارواش نقش مهمی در درمان فشار خون بالا دارد. این موارد می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند آترواسکلروز و فشار خون بالا را کاهش دهد.

گیاه دارواش چه خواصی دارد؟

کمک به برقراری تعادل میان هورمون ها

مصرف دارواش می تواند برخی علائم یائسگی مانند تنظیم هورمون ها، خستگی و مشکلات خواب را برطرف کند. از آن جایی که احتمال پوکی استخوان در زنان یائسه وجود دارد، این گیاه می تواند از ضعف و شکستگی استخوان ها جلوگیری کند.

درمان افسردگی و اضطراب

بررسی های صورت گرفته نشان می دهند مصرف گیاه دارواش میتواند مشکلاتی نظیر اضطراب، خستگی و افسردگی را برطرف نماید.

درمان آسم، سرماخوردگی و سرفه

انواع گونه های گیاه دارواش از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد درد برخوردار می باشند. به همین خاطر می توانند با انواع عفونت و بیماری مبارزه کنند. همین مسئله باعث می شود این گیاه نقش مؤثری در درمان سرماخوردگی، گلودرد، سرفه، مشکلات تنفسی و تب داشته باشد.

مصرف گیاه دارواش با چه عوارضی همراه است؟

مصرف بیش از حد گیاه دارواش باعث مسمومیت می شود. این موضوع می تواند مقدمه فلج اندام های سافله، قطع حرکات تنفسی، سکته قلبی، ضعف عصبی ماهیچه ای، احتقان، امعاء و احشا باشد. توصیه می شود افرادی که از زخم معده رنج می برند، از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

خواص گیاه دارواش از نظر دارویی

طرز تهیه دمنوش گیاه دارواش

گیاه دارواش به منظور تهیه دمنوش و چای نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال تهیه دمنوش این گیاه نکاتی دارد که حتما باید رعایت شود. نکته مهم این است که دمنوش دارواش حتما باید به صورت سرد تهیه شود؛ چرا که ترکیبات مؤثر در این گیاه و خواص آن، با آب گرم از بین می رود.

به منظور تهیه دمنوش دارواش کافی است ۱۰ گرم از پودر میوه یا برگ این گیاه را با یک فنجان آب سرد ترکیب کنید. دمنوش مورد نظر بعد از مدت کوتاهی آماده مصرف می باشد. بهتر است برای مشاهده نتایج بهتر، استفاده از این دمنوش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *