دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراحل رشد حلزون و دانستنی های شگفت انگیز درباره این موجودات دوست داشتنی

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

در این مطلب شما را با مراحل رشد حلزون آشنا می کنیم و شما می توانید اطلاعاتی بسیار خوب رد این زمینه کسب کنید و برای دریافت اطلاعات بیش تر این مطلب را از دست ندهید تا با شگفتی های این جاندار آشنا شوید.

حلزون ها شاخه‌ای از نرم تنان و از رده شکم پایان می باشند و در همه جای دنیا بخصوص در مناطقی که دارای پوشش گیاهی زیاد می باشد یافت می شوند. باید بدانید که حلزون ها با اندازه کوچک ۰.۵ سانتی متری تا ۸۰ سانتی متری و وزن ۰.۱ تا ۱۷ کیلو گرمی در جهان وجود دارند. در ادامه شما را با مراحل رشد حلزون و شگفتی های این حیوان آشنا خواهیم کرد.

   حلزون گوشت خوار

مراحل رشد حلزون و شگفتی های این حیوان

حلزون ها برخلاف سایر جانداران دارای تنوع گونه بسیار زیادی می باشند به طوری که تاکنون حدوداً هزار گونه حلزون شناسایی شده است. حلزون ها بر اساس زیستگاه شان یا در خشکی یا در دریا و یا در آب های شیرین قرار می گیرند. معمولاً بین ۱ الی ۲۰ سال عمر دارند و در رنگ های متنوعی مانند سیاه، زرد، قهوه ای و زرد مایل به قهوه ای وجود دارند. باید بدانید که یکی از این گونه های حلزون ها خوراکی می باشد و آن هم حلزون اسکارگو می باشد و غذای نیز به همین نام وجود دارد.

شکل ظاهری

قبل از اینکه با مراحل رشد حلزون آشنا شوید بهتر است اطلاعاتی در مورد ظاهر آن داشته باشید. باید بدانید که بدن حلزون از سه قسمت اصلی تشکیل شده است قسمت اول سر با دو بازوی حسی که محل قرارگیری چشم می باشد و قسمت دوم پای شکمی عضلانی و پهن آن است و قسمت سوم توده احشایی گنبدی شکلی که در پشت حلزون قرار دارد و در برگیرنده اندام های داخلی می باشد.

تولید مثل در حلزون ها

حلزون هم یکی از جانداران هرمافرودیت می باشد و این بدین معناست که اندام های تولید مثلی نر و ماده را با هم دارد و می تواند به تنهایی اسپرم و تخمک را تولید نماید ولی برای اینکه بتواند تخمک های خود را بارور کند نیاز است تا مبادله اسپرم با سایر حلزون ها انجام داده و جفت گیری نماید.

دقیقاً یک ماه بعد از جفت گیری حلزون تخمه کوچک سفیدی در تونل زیرزمینی حفر شده می گذارد و چند هفته طول می کشد تا لارو ها از تخم بیرون بیایند و دو سال بعد لارو ها بالغ خواهند شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حلزون ها معمولاً در طول یکسال ۶ بار تخم ریزی دارند و هر بار ۲۰۰ تخم می گذارند البته این میزان و این اعداد در سایر حلزون ها متفاوت می باشد و گونه ای از حلزون ها هستند که در باغچه زندگی می کنند و در هر بار ۸۰ تخم می گذارند.

مراحل رشد حلزون

وهله های رشد حلزون

مراحل رشد حلزون بسیار ساده می باشد در واقع ولیگر نام مرحله رشد نوزادی حلزون می باشد و در این دوره حلزون ها از یک کمربند مژکی برخوردار می باشند که از آن می توانند برای شنا کردن استفاده کنند. بخش پشتی ولیگر به مرور بزرگ تر می شود و توده احشایی آن را به وجود می آورد و باید بدانید که رشد توده احشایی در دو سمت چپ و راست بدن به یک اندازه نمی باشد و همین امر منجر به این می شود که توده احشایی پیچ بخورد و همانند شکل صدف در بیاید. در واقع این توده معمولاً ۱۸۰ درجه بر خلاف عقربه های ساعت می چرخد و این مسئله بسیار شگفتی در حلزون ها بوده و باعث می شود تا سازگاری بیشتری با محیط پیدا کنند.

حلزون در زنجیره غذایی

جالب است بدانید که اکثر حلزون ها گیاهخوار می باشند و از سبزی هایی مانند ساقه، برگ و گل ها استفاده می کنند و بزرگترین آن ها شکارچی هستند و همه چیز خوار و یا گوشت خوار می باشند. البته حلزون ها در زنجیره غذایی منبع تغذیه حیواناتی مانند سوسک، مار، قورباغه و لاک پشت ها، اردک ها، مرغ و غاز می باشند بنابراین از اهمیت بالایی برخوردارند. حلزون هایی هم هستند که در آب زندگی می کنند و آن ها نیز منابع غذایی ماهی ها به شمار می روند.

آشنایی با حلزون

ویژگی های خاص حلزون ها

از این ها دارای ویژگی های شگفت انگیزی می باشند که بهتر است با آن ها آشنا شوید.

  • حلزون ها دارای صدف می باشند و این یکی از ویژگی های اصلی حلزون ها به شمار می رود و حلزونی که صدف ندارد را لیسک می نامند و این جاندار حلزون نمی باشد.
  • از بهترین ویژگی های این جاندار می توان به دهان و مخرج یک سان آن اشاره کرد.
  • حلزون ها می توانند به مدت سه سال بدون آب و غذا زندگی کنند و در مواقع خشکسالی سعی می کند سیستم بدنی خود را به گونه ای تغییر دهند که دارای کمترین مصرف انرژی باشند و برای این کار به یک خواب ۳ سال خواهند رفت.
  • حلزون ها دارای قدرت غریزه بسیار قوی می باشند و این باعث می شود که آن ها هرگز گم نشوند و راهی برای برگشت به محل قبلی خود پیدا خواهند کرد.
  • حلزون ها می توانند فشار چندین برابر وزن خود را تحمل کنند به طوری که با وزن ۱۰ گرمی خود می توانند جسم ۴۵۰ گرمی را روی زمین بکشند.
  • زبان حلزون نیز بسیار شگفت انگیز می باشد زیر روی آن ها صد ها دانه ریز وجود دارد که مانند سوهان غذا ها را تکه تکه خواهد کرد.
  • چشم های باریک و بلند حلزون منحصر به فرد ترین ویژگی این جاندار است.
  • حلزون به نرم تن شکم پا مشهور می باشد زیرا تمام قسمت های زیرین بدن خود یک پای سفت و قوی و عضلانی دارد که به سختی آسیب می بیند.
  • حلزون ها همچنین ماده لزج و چسبناک در حین راه رفتن از خود تولید می کنند که منجر به آسان تر شدن حرکت آن شده و به ترمیم بافت های زیرین بدن آن ها کمک خواهد کرد.
  • همچنین باید بدانید که این ماده مخاطی لزج و چسبناک پروتئینی که حلزون حین راه رفتن از خود تولید می کند از جنس کلاژن می باشد و برای پوست انسان ها بسیار مفید بوده می تواند چین و چروک ها را از بین ببرد.

حلزون و ویژگی های خاص آن

حال که با مراحل رشد حلزون آشنا شدید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در مورد مراحل رشد قورباغه و مراحل رشد پروانه نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *