دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات داروی سیدوفوویر و موارد مصرف آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

داروی سیدوفوویر به گروه داروهای با عنوان ضد ویروس تعلق دارد که به همراه پروبنسید برای درمان نوعی عفونت ویروسی چشم در افراد مبتلا به ایدز استفاده می شود. در این مطلب با دوز و روش مصرف این دارو آشنا می شوید.

سیدوفوویر داروی ضد ویروسی است که در درمان نوعی عفونت در افراد مبتلا به ایدز و عفونت های مرکوکوتانئوس hsv که نسبت به آسیکلوویر مقاوم می باشند تجویز می شود. این دارو به شکل تزریقی تولید می گردد. در ادامه مطلب پیرامون داروی سیدوفوویر بیشتر صحبت می کنیم.

دوز و روش مصرف داروی سیدوفوویر

داروی سیدوفوویر به گروهی از داروها با عنوان داروی ضد ویروس تعلق دارد که به همراه پروبنسید جهت درمان نوعی عفونت ویروسی چشم در افراد مبتلا به ایدز استفاده می شود. این دارو خطر نابینایی و دیگر مشکلات بینایی را می کاهد. همچنین با توقف رشد ویروس تاثیرش را اعمال می کند.

البته باید دانست سیدوفوویر درمان قطعی جهت رتینیت چشمی نبوده و ممکن است بیماری در طول درمان بدتر شود. قابل ذکر است سیدوفوویر در درمان سیتومگالوویروس در افراد مبتلا به ایدز و عفونت های مرکوکوتانئوس hsv که نسبت به آسیکلوویر مفاوم هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

ضمنا در افراد با نقص کلیوی یا بالا بودن پروتئین اوری بیش از ۱۰۰ میلی گرم/ میلی لیتر این دارو نباید تجویز شود. همچنین شکل دارو به صورت تزریقی است.

میزان مصرف سیدوفوویر

توصیه می شود پیش از شروع درمان با این دارو بروشور دارویی درون بسته را دقیق مطالعه نمایید. این بروشور به شما کمک خواهد کرد اطلاعات جامعی در مورد سیدوفوویر به دست آورید و از عوارض جانبی احتمالی آن اطلاع یابید. در ضمن اگر سوالی برای شما ایجاد شد با پزشک مشورت نمایید.

  •  آرون گروپس

دوز و میزان این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. از این رو دارو دقیقا همانطور که پزشک تجویز نموده باید استفاده شود. از کم یا زیاد نمودن دوز دارو اکیدا خودداری گردد. معمولا سیدوفوویر را هر یک تا دو هفته یا بر اساس تجویز پزشک به شکل وریدی در طول یک ساعت تزریق می کنند.

اگر این دارو را در منزل تزریق می کنید همه دستورالعمل های آماده سازی و استفاده از آن را از پزشک فرا گرفته در ضمن محصول را از نظر وجود ذرات یا تغییر رنگ مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده یکی از این موارد یا هر دو از مصرفش صرف نظر کنید. برای دریافت بهترین فایده از این دارو هر دوز را بر اساس برنامه و به صورت منظم دریافت نموده و اگر یک دوز فراموش شد از پزشک مشورت بگیرید.

دقت کنید این دارو نباید مستقیم به چشم تزریق گردد. از تماس مستقیم دارو با پوست، چشم یا دهان خودداری و در صورت تماس با پوست سریعا آن قسمت را با آب و صابون کاملا شسته و در صورت تماس با چشم حدود ۵ دقیقه با جریان ثابت آب شستشو دهید.

لازم به ذکر است داروی مورد بحث یا دیگر داروها در بیماری ایدز را حتی برای تایم خیلی کوتاه نیز قطع نکنید مگر این که با دستور پزشک باشد. قطع این داروها سبب افزایش میزان ویروس شده و بهبود عفونت دشوارتر می شود.

مکانیزم اثر سیدوفوویر

این محصول به مهار سنتز DNA ویروسی و تکثیر سایتومگالوویروس توسط جای گیری متابولیت فعال سیدوفوویر دی فسفات در زنجیره در حال تولید DNA ویروسی و کاهش سرعت سنتز DNA می پردازد.

موارد منع مصرف سیدوفوویر

قبل از هر چیز به تاریخ انقضای دارو دقت کنید و اگر دارویی که در دست شماست انقضای آن گذشته از مصرف آن اجتناب کنید. و هرگز این دارو را به فرد دیگری با علائم مشابه خود توصیه نکنید. همچنین اگر شرایط یا بیماری خاصی دارید پیش از تجویز سیدوفوویر پزشک را در جریان قرار دهید بخصوص اگر شرایط زیر را دارید:

  • دیابت
  • مشکلات کلیوی
  • بارداری یا شیردهی
  • حساسیت به این دارو یا سایر مواد و داروها مانند پروبنسید یا دیگر داروها سولفا
  • وجود ایمپلنت چشمی گانسیکلوویر

هشدار دارویی

در راستای مصرف سیدوفوویر بهتر است موارد هشدار و احتیاطی زیر را در نظر بگیرید:

  • در تایم درمان با این دارو در زمان های معین به پزشک مراجعه و تست آزمایشگاهی یا پزشکی تجویزی نظیر معاینه چشم را به شکل دوره ای انجام بدهید.
  • برای پیشگیری از مشکلات کلیوی، مایعات زیاد بنوشید مگر این که پزشک دستور دیگری تجویز نموده باشد. این موضوع به خصوص در بروز اسهال و استفراغ اهمیت دارد.
  • در مدت درمان با سیدوفوویر از مصرف الکل خودداری شود.
  • افراد مسن ممکن است موقع استفاده از سیدوفوویر در معرض خطر بیشتر آسیب کلیه قرار بگیرند.
  • سیدوفوویر ممکن است سبب تغییرات بینایی گردد از این رو پیش از انجام فعالیت هایی که به دید واضح نیاز دارند مثل رانندگی یا کار با ماشین آلات از وضوح دید خود اطمینان یابید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با داروی روفانیپ و داروی نالوکسان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *