دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آسیاب بادی نشتفیان و جذابیت های این مجموعه باستانی برای گردشگران

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

آسیاب بادی نشتفیان یک آسیاب با ویژگی های تاریخی است که در شهر خواف قرار دارد. این آسیاب ها متعلق به دوران صفوی بوده و دارای خشت و گل هستند که از نزدیک آن را مشاهده می کنید.

یکی از مجموعه های باستانی بسیار با اهمیت را آسیاب بادی نشتفیان می نامند که از جذابیت های بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. این آسیاب ها تشکیل شده از یک مجموعه خشتی و گلی هستند  که از چوب و گل و خشت ساخته شده اند. در این بخش با شگفتی های بیشتری از این مجموعه آشنا می شوید.

معماری آسیاب نشتفیان

معرفی آسیاب بادی نشتفیان:

این آسیاب دیدنی امروزه یکی از جاذبه های مهم در خراسان رضوی بوده که اهمیت زیادی برای گردشگران دارد. قدمت این آسیاب به دوران صفویه باز می گردد. این اثر در زمان صفوی از اهمیت زیادی برخوردار بود و این بنا یکی از مجموعه های باستانی مهمی بوده که آمیزه ای از هنر و فناوری و هوش می باشد. این آسیاب ها از مکان های دیدنی خراسان رضوی هستند.

معماری آسیاب نشتفیان

ذکاوتی که در هنر و معماری این بنا دیده می شود برای گردشگران زیادی مورد توجه خواهد بود. ابداع این بنا بسیار ویژه بوده وبرای گردشگران جالب توجه است. در طول تاریخ این بنا از اهمیت زیادی برخوردار بوده و امروزه نیز یک اثر باستانی و تاریخی مهمی می باشد. این بنا استوانه ای بوده و ساختاری بسیار زیبا و دیدنی دارد.

آسیاب بادی نشتفیان

معرفی آسیاب بادی:

این آسیاب یک سازه چوبی با اهمیت بوده که توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب می کند. این آسیاب با وجود بادهای زیاد گندم را به آرد تبدیل کرده و سیستمی بسیار عجیب و غریب دارد. این بنا مهم ترین اثر است و مرمت سازی شده است. در این مجموعه هنوز ۳۲ آسیاب وجود دارند که از میان آن ها تنها ۶ آسیاب قابلیت استفاده دارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با آسیاب های نشتفیان

تاریخچه آسیاب:

قدمت آسیاب بادی نشتفیان به دوران صفویه باز گشته و شواهدی نیز مبنی بر مرمت سازی این بنا وجود دارد. بنا به دلایل اقلیمی این نواحی برای کاربرد آسیاب ها بسیار با اهمیت بوده اند. یکی از دلایلی که موجب رونق خواف و جاذبه های آن شده است وجود این آسیاب است.

در زمانی که این آسیاب ها دارای رونق بودند، کاربردهای زیادی داشته و بسیار با اهمیت بوده اند. این آسیاب ها با نیروی جنبشی بادها حرکت و فعالیت داشته دانه های گندم را با وجود بادها به آرد تبدیل می کرده اند. بررسی معماری این بنا نیز از ویژگی های مختلفی برخوردار بوده که شما با آن آشنا می شوید.

آسیاب های نشتفیان

بررسی معماری بنا:

از مهم ترین ویژگی هایی که در معماری این بنا به کار رفته است می توان به استفاده از خشت، گل و چوب اشاره کرد. معماری این بنا بسیار جذاب است و شامل دو بخش می باشد. سالن اصلی این بنا در طبقه همکف قرار داشته و شامل چرخ ها و پره هایی در قسمت بالا است که خاصیت گردش را دارند.

بخش هایی از اینبنا همچنین برای نگهداری غلات و گندم ها به کار رفته اند. جالب است بدانید در بخش های پایینی این سازه نیز شاهد قبرستان هایی هستید که بر روی آن ها نوشته هایی دیده می شود. این قبرستان ها نیز نسبتا با قدمت خواهند بود. شما علاقه مندان می توانید در لینک با دیدنی های داورزن نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *