دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های تقویت نیم کره راست و چپ در کودکان

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع تقویت نیم کره در کودکان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های موثر در تقویت هر دو نیم کره به صورت کامل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی مغز انسان را می توان مهم ترین عضو بدن دانست که تمام فعالیت های انسان را فرمان می دهد. در سنین کودکی که مغز انسان در حال رشد است راحت تر می توان به تقویت و بهبود کارآیی آن پرداخت. توصیه می شود که نکاتی را برای سلامت کودک از جهت جسمی و ذهن بیاموزید تا موجب تقویت بهتر نیم کره در کودکان شود.

تقویت نیم کره در کودکان

بهتر است بدانید تقویت نیم کره مغز کودکان به واسطه ی تقویت کارکرد های اجرایی یکی از مهم ترین اموراتی است که والدین بایستی برای آن برنامه داشته باشند. در واقع کارکرد های اجرایی تقویت شده فرزند شما را قادر می سازد تا از لحاظ علمی موفقیت بیشتری کسب نماید، بهتر بتواند از پس چالش های روزمره بربیاید و در نهایت توانایی های ارتباط او با دیگران را نیز بهبود ببخشد. با این کار کودک می تواند زندگی رضایت بخش تر و سازنده تری داشته باشد.

چگونگی تقویت نیم کره در کودکان

بر اساس تحقیقات انجام شده می توانید سیم کشی مغز را تغییر داده و عملکرد های نیم کره مغز و اجرایی را بهبود بخشید. معنای این امر برای پدر و مادر این است که اگرچه کودک شما ممکن است در خانه یا مدرسه با مشکلاتی روبه رو شود که حداقل تا حدودی به دلیل تاخیر یا اختلاف در عملکرد های اجرایی باشد اما با آموزش و تمرین با او می توان این مهارت ها را به خوبی تقویت نمود.

شما می توانید از طریق تمرینات آموزشی مغز یا بازی ها به کودک در پرور این مهارت ها کمک کرد. کودکان به صورت طبیعی از طریق بازی یاد می گیرند. بازی کودک را درگیر یک تجربه می کند و بنابراین جربه یادگیری را تشدید خواهد کرد. تمرین و تکرار نیز بسیار مهم است و در مغز هر بار که رفتاری تکرار می شود سیم کشی مغز تقویت خواهد شد.

تمرین های مفید در تقویت مغز

برای تقویت نیم کره های مغز کودک امروزه روش های مختلفی وجود دارند که از روش های آموزشی و ورزشی گرفته تا روش های دیگری که برخی از افراد برای خود انجام می دهند. دلیل اینکه باید نیمکره های مغز را در کودکان تقویت نمایید، این است که در آینده ی خود بتوانند زندگی بهتر و آسان تری را تجربه نمایند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به صراحت می توان گفت که اغلب افراد در بزرگسالی به فکر تقویت مغز و استفاده بیشتر از توانایی های آن می افتند اما لازم است بدانید که در سنین بزرگسالی تلاش بیشتری نیاز است تا مغز را بتوان رشد داد. به همین خاطر تقویت مغز و نیمکره های مغز در کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

امروزه راهکار های مختلفی برای تقویت هر دو نیمکره مغز وجود دارد که در ادامه سعی داریم به بیان این راهکار ها پرداخته ایم:

راهکار های ایده آل در تقویت مغز

راهکار های بهبود نیم کره راست مغز:

نیم کره راست مغز وظیفه کنترل طرف جپ بدن را دارد و معمولا افرادی که نیم کره ی راست قوی تری دارند سمت چپ بدنشان قدرت بیشتری خواهد داشت. نیم کره ی راست مغز ویژگی های دیگری هم دارد که می تواند تقویت آن را برای شما جذاب تر از قبل نماید.

در واقع اشخاصی که نیم کره ی راست قوی تری دارند افرادی خلاق، کلی نگر، شهودی و آزاد اندیش هستند. همچنین احساسات در این افراد نقش پررنگ تری نسبت به منطق و عقلانیت دارد. پس برای اینکه نیم کره راست کودک تان را رشد دهید بایستی روی این موارد کار کنید که در ادامه چندین بازی و تمرین که برای بهبود این نیمکره نیاز است را بیان کرده ایم:

  • استفاده از دست چپ:

همانطور که می دانید نیم کره راست مغز وظیفه ی کنترل سمت چپ بدن را دارد بنابراین استفاده از سمت چپ بدن می تواند به تقویت نیک کره ی راست منجر گردد. هر چندگاهی از کودک خو بخواهید که نوشتن یا نقاشی کردن یا هر فعالیت دیگری را که همیشه با دست راست خود انجام می دهد این بار با دست چپ انجام دهد. علاوه بر دست از پای چپ نیز می توانید کمک بگیرید و روی این نیمکره تاثیر بیشتری بگذارید.

روش های تقویت نیم کره چپ

  • بازی تطابق پذیری:

به صراحت می توان گفت که سمت راست مغز مسئول تشخیص چهره و در نتیجه حافظه دیداری نیز می باشد و بازی های زیادی می توانند در تقویت آن موثر باشند. البته بسیاری از افراد در کودکی این بازی را تجربه کرده اند و نحوه انجام آن را می دانند. اما برای کسانی که فراموش کردند و یا تا به حال این بازی را انجام نداده اند بار دیگر آن را توضیح داده ایم:

برای انجام این بازی بایستی یک دسته کارت یا مجموعه از کارت های بازی که برای تطبیق دادن استفاده می شوند را در این فعالیت استفاده نمایید مانند کارت هایی که به صورت دوتا دوتا غکس میوه یا یک رنگ خاص هستند.

سپس کارت ها را روی زمین قرار دهید. به سادگی کارت ها را ورق بزنید و سعی کنید تطابق آن ها را در کمترین زمان ممکن حدس بزنید. به خاطر داشته باشید که تنها می توان دو کارت را در یک زمان چرخاند و اگر آن ها جفت باشند اجازه دارید آن ها را برگردانید. انجام این بازی علاوه بر تاثیری که روی نیمکره راست مغز دارد توجه و مهارت های حافظه را نیز بهبود می بخشد.

تاثیر بازی ها بر تقویت مغز

  • تمرین تنفس از بینی سمت چپ:

نفش کشیدن از سوراخ سمت چپ بینی دقیقا مانند گرفتن مداد در سمت چپ است و با توجه به ارتباط بین اعضای سمت چپ با نیمکره ی سمت مخالف این تمرین می توان مفید واقع شود. البته باید به خاطر داشته باشید که بازدهم را از دهان انجام دهید تا به ریه ها فشاری وارد نشود.

راهکار های تقویت نیم کره چپ مغز:

توجه داشته باشید که نیم کره ی چپ مغز رفتاری برخلاف نیم کره ی راست دارد. درست برعکس آن بر سمت راست بدن تاثیر می گذارد و افرادی که نیم کره چپ قوی تری دارند افرادی خواهند بود که منطق و عقل آن ها بیشتر از احساسات شان راهگشا است.

این افراد بیشتر به جزئیات دقت و توجه می کنند و نگاهی واقع گرایانه به اتفاقات دارند. در واقع تقویت نیم کره چپ مغز کمک می کند تا فرد در دروس ریاضی نیز بهتر عمل خواهند کرد زیرا قدرت تحلیلی اعداد و محاسبات قدرتمند تری دارند. در ادامه تمارینی که برای تقویت این نیم کره در کودکان مفید هستند را بیان کرده ایم:

راهکار های تقویت نیم کره راست

  • پازل ها:

حل معما و پازل از جمله موارد دیگر تقویت نیم کره چپ مغز است که برای تقویت نیم کره سمت چپ مغز کارگشا خواهد بود. در واقع حل معماهای ساده، سودوکو، پازل یا هر چیزی که بتوان اسم آن را معما و پازل گذاشت تمرین مناسبی برای بهبود این قسمت از مغز خواهد بود. دلیل تاثیرات پازل نیز این است که برای حل کردن آن بایستی به صورت منطقی فکر کرد و تفکر منطقی جزئی از نیم کره سمت چپ محسوب خواهد شد.

  • نوشتن با دست راست:

استفاده از سمت راست بدن برای تقویت نیم که چپ بسیار مفید خواهد بود. در واقع تمام تمارینی که در مورد تقویت نیم کره راست مغز مطالعه کردید را برای تقویت نیم کره چپ مغز نیز می توانید به صورت معکوس انجام دهید.

تاثیر پازل بر تقویت نیم کره مغز

  • یادگیری زبان:

مسئولیت بهبود بخش گفتار و نوشتا در مغز انسان ها با تقویت نیم کره چپ مغز خواهد بود پس هر تمرینی که نوشتن و خواندن را درون خودش جای دهد، تمرینی برای تقویت این بخش محسوب خواهد شد. در واقع یادگیری زبان های دیگر نیز می تواند به این روند سرعت بخشد.

همچنین اگر کودکان خود را به مطالعه عادت دهید تا حد زیادی خیال خود را از بابت نیم کره چپ راحت خواهید کرد. بازی هایی مانند بازی موبایلی نورولند نیز بسیار برای تقویت این مهارت ها مفید خواهند بود.

  • بازی تخیلی و هوشی:

علاوه بر حل جدول و یادگیری زبان نوشتن با دست مخالف، با کودک تان بازی هایی انجام دهید که او را وادار نماید که در تخیل اش چیزی را بسازد و یا حل کند.

یادگیری زبان برای تقویت نیم کره در کودکان

در واقع بازی های تخیلی تنها گزینه ی مورد نظر برای تقویت نیم کره چپ مغز نیست و بازی های هوشی و استراتژیک نیز از دیگر انواع بازی ها است که برای این مهارت فوق العاده کاربردی خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *