دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

هرس درخت انار و فوت و فن های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

کشت و پرورش درخت انار از جوانه زدن تا تبدیل شدن آن به درختی پر بار و تنومند یکی از دشوارترین چالش های باغداری می باشد. در این بین هرس درخت انار نیز اهمیت زیادی دارد.

یکی از مهمترین مراحل رشد و پر بار شدن شجر انار، هرس اصولی آن است. در صورتی که به کشت و پرورش نهال درخت انار علاقمند بوده و مایلید تا میوه های خوش طعم و رنگ داشته باشید در ادامه با نکات متعددی از هرس درخت انار برای حصول این موضوع آشنا می شوید.

نکات ریز و درشت هرس درخت انار

پرورش و رشد درخت نهال از هنگام جوانه زنی تا تبدیل شدن آن به درخت تنومند و پربار یکی از دشوارترین چالش های دنیای باغداری می باشد. یک باغدار باید علاوه بر حوصله؛ دقت و ضمنا دانش زیاد با همه فوت و فن های کاشت و پرورش نهال انار از جمله هرس اصولی درخت انار تسلط کافی داشته باشد.

هرس اصولی این درخت یکی از روش های مهم رشد و پربار شدن آن می باشد. در صورتی که به پرورش شجر انار علاقمند بوده و مایلید درختی پرثمر و پر از میوه های خوش طعم و رنگ داشته باشید باید با همه نکات ریز و درشت در راستای هرس انار آشنا بوده تا با هرس به هنگام و اصولی این شجر از آسیب به آن جلوگیری نموده و شرایط پربار شدن نهال انار را فراهم نمایید.

در ادامه مطلب همه ترفندها و روش های هرس درخت یا شجر انار را با یکدیگر مرور می کنیم.

آیا هرس انار الزامی است؟

شجر انار جزو درختانی است که در طی زمان شاخه های مرده و بافت های ناکارامد بسیاری تولید می کند. پاجوش هایی که در سال سوم در کنار نهال جوان رشد می کنند قاتل واقعی درخت انار بوده و می توانند ریشه نهال را از بن خشک کنند و نهال با طراوت و سرسبز به درختی مرده تبدیل گردد.

  •  آرون گروپس

به این ترتیب هرس نهال انار الزامی است و یکی از مراحل مهم در پرورش و نگهداری آن محسوب می شود. چرا که با حذف سرشاخه های مرده و پاجوش های اضافی رشد درخت تقویت می شود. در حقیقت شاخه های ضعیف، مرده و مزاحم که درخت به آن نیازی ندارد حذف می شوند.

هرس انار چه مزیتی دارد؟

اگر برای شما هم جای سوال است که واقعا چه نیازی به هرس شجر انار می باشد؟ یا این کار چه مزیتی برای آن دارد؟ در پاسخ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رفع شاخه های آفت زده
  • حذف شاخه های خشکیده و بی استفاده
  • بهبود نورگیری درخت و هواگیری تاج آن
  • حذف شاخ های مرده و اضافی
  • وادار شدن درخت به زایش
  • ارتقای کیفیت محصول درخت انار
  • جوان شدن درختان مسن
  • ایجاد استرس در جوانه
  • راحت تر شد مرحله داشت و …

اشتباهات رایج هرس شجر انار

احتمالا برای شما جالب باشد که بدانید همواره هرس شجر انار مفید نبوده و اگر باغدار در این زمینه دقت و احتیاط کافی نداشته باشد، در پی هرس غیر حرفه ای به نهال انار آسیب وارد می شود. به این ترتیب اگر قبل از هرس نهال انار با اشتباهات رایج این کار آشنا باشید در تله هرس اشتباهی گرفتار نخواهید شد. از جمله این اشتباهات رایج عبارت است از:

۱. قطع جوانه های درخت

موقع هرس شجر انار مراقب جوانه های تازه نفس بوده و این تصور اشتباهی است که اگر جوانه امسال به گل و میوه تبدیل نشد پس به آن امیدی نیست. در صورتی که همین جوانه ها پس از خواب زمستانه به میوه های خوشمزه تبدیل خواهند شد به شرط آن که در هنگام بریدن شاخ و برگ درخت انار به آن ها مجال تنفس داده شود.

۲. هرس درخت در پاییز

درخت انار در پاییز خود را برای استراحت و خواب زمستانی آماده می کند از این رو نباید در این فصل فکر بریدن شاخ و برگ درخت انار از ذهن شما خطور کند زیرا با این کار درخت در فصل پاییز انرژی ذخیره اش از دست رفته و دچار یخ زدگی می شود.

۳. هرس بیش از حد

هرس بیش از حد شجر انار از رایج ترین اشتباهاتی است که باغداران موقع بریدن شاخ و برگ آن مرتکب می شوند. دقت کنید بریدن بیش از حد شاخ و برگ درخت انار سبب بی دفاع شدن تاج درخت شده و آن را مستعد انواع آفات، بیماری و آفتاب سوختگی می نماید.

۴. هرس شانکر

در سریعترین زمان ممکن هرس شانکر باکتریایی انار را انجام دهید. این این شانکر در تایم مناسب به شکل اصولی مورد هرس قرار نگیرد نهال انار مستعد بیماری های مختلفی می شود.

۵. زاویه اشتباه هرس

در هنگام بریدن شاخ و برگ درخت انار زاویه صحیح اهمیت دارد و باید به طرف رو به پایین باشد. با این عمل از ورود آب بسیار به محل بریدگی پیشگیری شده و مانع از ابتلای درخت به عفونت های قارچی مخصوص درخت انار می شوید.

۶. ضد عفونی نکردن ابزار هرس

دقت کنید که قبل از هرس این درخت، ابزار هرس را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کرده تا هنگام بریدن شاخ و برگ، بیماری های مختلف در این بازه شدیدا آسیب پذیر به آن نفوذ نکند.

بهترین زمان بریدن شاخ و برگ درخت انار

بهترین فاصله زمانی برای بریدن شاخ و برگ اضافی درخت انار زمستان گزارش شده که درخت در خواب زمستانه به سر می برد. با این کار درختانی پر از گل و میوه خوش عطر و طعم برای پاییز سال بعد خواهید داشت.

انواع هرس شجر انار

با روش های مختلفی هرس شجر انار صورت می گیرد که به دو نوع هرس باروری و هرس فرم تقسیم می شود. هرس باروری نیز به دو دسته هرس باروری سبز و هرس باروری خشک دسته بندی می شود. در ادامه جزئیات روش های مختلف هرس شجر انار بیان می شود.

  • هرس باروری

هرس باروری تاثیر مستقیمی بر میزان باروری و میوه دهی نهال انار می گذارد. هر قدر باغدار فرایند انجام این کار را به صورت اصولی تری انجام دهید احتمال برداشت میوه باز درخت انار بیشتر می شود. همانطور که اشاره شد این هرس به دو دسته باروری خشک و باروری سبز تقسیم می شود.

هرس باروری خشک در تمام ماه های سال بخصوص اواخر ماه های زمستان (بهمن و اسفند) صورت گرفته و به حذف شاخه های خشک و سرمازده می پردازد. و محل هرس باید با چسب پوشانده تا نتیجه کار معکوس نشده و درخت دچار آفات و بیماری نشود. در هرس باروری سبز باید شاخه های مزاحم و درهم تنیده انار حذف شود. این نوع هرس به جز تابستان در سایر فصول امکان پذیر است.

ضمنا باید اشاره کرد هرس سبز در دوره رشد درخت صورت گرفته که معمولا ماه های تیر و مرداد بهترین زمان برای این کار گزارش شده اند. البته هرس بیش از حد همانطور که اشاره شد سبب آفتاب سوختگی تاج نهال می شود.

  • هرس فرم

هرس فرم با توجه به میزان باردهی نهال انار صورت می گیرد. توصیه شده این نوع هرس پس از برداشت محصول که هنوز هوا خیلی سرد نشده صورت گیرد. دقت کنید هرس فرم موقع خواب زمستانه این درخت ممنوع بوده و حتما بایستی قبل از زمستان و شروع خواب زمستانه انجام شود تا اثربخش گردد.

سخن پایانی

هرس درختان انار علیرغم حذف اندام های بیمار و شکسته و آسیب دیده آن ها، سبب فرمگیری بهتر نهال در ابتدای دوره رشد و ضمنا بهبود جریان انرژی تولیدی توسط ریشه به دیگر اندام های درخت می شود. به این ترتیب هرس اصولی و درست نهال انار یکی از مراحل مهم در باغداری و نگهداری این درخت محسوب می شود. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با هرس درخت انگور و طریقه هرس درختان در پاییز روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *