دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

استفاده از دست مخالف چه ارتباطی با افزایش هوش دارد؟

  • بهجت فلاح
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

بسیاری از افراد بر این باور هستند که استفاده از دست مخالف هوش و استعداد کودکان را افزایش می دهد. حال سؤال این جاست که آیا استفاده از هر دو دست نشان دهنده هوش زیاد فرد است یا صرفا تکنیکی است که در نتیجه تمرین به دست آمده است؟ در واقع استفاده از دست مخالف به منظور کار، دانش و توانایی عملکرد بهتری به شما خواهد داد؛ هرچند این احتمال وجود دارد که این توانایی به آسانی استفاده از دست غالب شما نباشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم در خصوص استفاده از دست مخالف مطالبی را ارائه دهیم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

به طور کلی افراد از نظر استفاده از دست به دو گروه راست دست و چپ دست تقسیم می شوند. در این میان تعداد افرادی که می توانند به طور همزمان از هر دو دست خود استفاده کنند، بسیار اندک می باشند. بسیاری از متخصصان معتقدند استفاده از دست مخالف به تحریک خلاقیت مغز و عملکرد شناختی کمک می کند. از همین رو شما می توانید برای برقراری ارتباط قوی تر میان نیمکره راست و چپ مغزتان به تمرین بپردازید. به طور مثال مسواک زدن با دست مخالف می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد. با این حال آیا واقعا استفاده از دست مخالف می تواند روی هوش اثرگذار باشد؟ آیا استفاده از دست مخالف می تواند به باهوش شدن افراد کمک کند؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ مناسب سؤالات مذکور و سؤالاتی از این قبیل را بیابیم.

عملکرد مغز انسان چگونه است؟

مغز یکی از ارگان های مهم بدن است که توسط تحریکات ذهنی پیشرفت می کند. مغز از طریق ایجاد نورون های جدید خود را با شرایط سازگار کرده، رشد می کند و مجددا سیم کشی می شود. با افزایش سن بسیاری از مهارت های حرکتی خوب افراد از جمله حافظه به تحلیل می رود که جز در موارد بیماری، دلیل عمده آن به تقویت نکردن مغز باز می گردد. این بدان معناست که استفاده نکردن از مغز می تواند به از دست دادن اطلاعات منجر شود.

اثرات استفاده از دست غیر غالب

آیا استفاده از دست مخالف با افزایش هوش در ارتباط است؟

اگرچه استفاده از دست مخالف برای انجام بسیاری از کارها پیشنهادی منطقی به نظر می رسد؛ اما ارتباط آن با افزایش هوش با عقل جور در نمی آید. هر دستاوردی ناشی از مهارتی است که فرد برای آن تمرین کرده است. حتی اگر میان نیمکره های مغزی هماهنگی ایجاد شود، باز هم سیم کشی عصبی مفید نخواهد بود. فکر بدی نیست که مهارت های هر دو دست خود را تقویت کنید. اما امکان ندارد که این کار هوش شما را افزایش دهد. در ادامه به دلایل این موضوع اشاره خواهیم کرد.

آزمایش بررسی اثرات استفاده از دست مخالف

اگرچه به کارگیری دست مخالف در اختیار خود فرد می باشد، اما آزمایشات مختلف از ارتباط آن با هوش خبر داده اند. در سال ۲۰۱۶ پژوهشی صورت گرفت که به موجب آن هریک از شرکت کنندگان می بایست ظرف ۱۰ روز و روزی ۲۰ دقیقه اشکالی را با دست خود ترسیم می کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که طرح ها به مرور زمان صاف تر و نرم تر رسم می شوند. آن ها بر این باور بودند که این مهارت به خاطر ارتباطات قوی میان قشرهای حرکتی راست مغز و دست چپ می باشد که عملکرد دست ها را کنترل و مدیریت می کند.

تحقیقات مختلف نشان داده است قشرهای حرکتی دست چپ و راست مغز با شبکه پراکسیس ارتباطی قوی دارند. در واقع شبکه پراکسیس با ایجاد حرکات ماهرانه و استفاده از ابزار در انسان به ارتباط نیمکره های مغز پل می زند. معنای این تغییر این است که تمرین طراحی با دست چپ تنها مهارت طراحی با این دست را تقویت می کند و هیچ کارایی خاصی ندارد. حتی دانشمندان اطمینان ندارند که تقویت مهارت طراحی بر روی دست خط شما نیز تأثیر گذاشته و خط شما را بهتر می کند. به همین خاطر آموزش افراد برای یادگیری یک مهارت در هر زمانی با نتایج محدودی همراه است و نمی توان با اطمینان گفت که تقویت همزمان چند مهارت امکان پذیر است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تقویت نیمکره های مغز با استفاده از دست مخالف

استفاده از دست مخالف و تأثیر آن بر عملکرد مغز

خوب است بدانید استفاده از دست مخالف موجب قوی تر شدن ارتباطات عصبی مغز شده و به ایجاد ارتباطات جدید کمک می کند. درست مانند این است که تمرینات جسمانی موجب بهبود عملکرد بدنی شما شده و عضلات را رشد می دهد. تلاش کنید که با دست مخالف خود تمرین کنید. به طور مثال از دست مخالف برای نوشتن استفاده کنید. با دست مخالف مسواک زده و برای کنترل تلویزیون و موس کامپیوتر از آن استفاده کنید. احتمالا در نگاه اول انجام این حرکات بسیار دشوار به نظر می رسد. در حقیقت دقیق شدن بر روی حرکات بسیار سخت است.

هنگامی که از دست مخالف خود برای نوشتن استفاده می کنید، احتمالا همان احساسی را که اولین بار برای نوشتن اسمتان داشتید، به خاطر بیاورید. شاید احساس کنید که چقدر بی دست و پا هستید. اما این تنها به خاطر یادگیری مهارت جدیدی است که مغزتان آموزش می بیند. با انجام مداوم این کار و استفاده از نهایت دانش و توانایی خود می توانید عملکرد بهتری داشته باشید. بدیهی است فراگیری این مهارت به راحتی استفاده از دست غالب نیست.

به کارگیری دست مخالف و تأثیر آن در افزایش خلاقیت

به طور کلی به کارگیری دست مخالف بیشتر از هر چیزی باعث گیجی مغز می شود. وظیفه مغز حفظ کارآمدی فرد بوده و این کار را به درستی و با آینده نگری انجام می دهد. مغز به خوبی از نحوه کار و رفتار بدن ما آگاه است. اما هنگامی که از دست مخالف خود استفاده می کنیم، کاملا گیج می شود. در واقع آن قسمت از مغز که موجب بهره وری ما در انجام کارهای روزانه می شود، همان قسمتی نیست که خلاقیت ما را افزایش می دهد. به همین خاطر اگر به دنبال آزاد کردن خلاقیت های پنهان خود هستید، از دست غیر غالب خود استفاده کنید. گاهی بهتر است برای جریان یافتن دوباره خلاقیت به ذهن منطقی خود تلنگر بزنید.

به طور معمول دست غیر غالب با نیمکره غیر غالب ما در مغز ارتباط دارد. همان نیمکره ای که استفاده چندانی از آن نمی شود. مطالعات نشان می دهند استفاده از دست غالب موجب فعال شدن یک نیمکره در مغز می شود. در حالی که استفاده از دست غیر غالب موجب فعال سازی هر دو نیمکره در مغز خواهد شد. این موضوع باعث تفاوت در طرز تفکر شده و فرد را خلاق تر می کند.

تأثیرات استفاده از دست غیر غالب

ناهماهنگی در مغز یک ویژگی است، نه یک اشکال

اگر با خودتان فکر کنید فلان دست من در انجام این کار ضعیف است، این ادعا صحت ندارد. زیرا هرکدام از دست ها توانایی مخصوص به خود را دارند. اگرچه دست غالب شما قادر به انجام حرکات دقیق می باشد، اما دست مخالف شما از ثبات بهتری برخوردار است. به همین خاطر اگر شما فردی راست دست هستید، زمانی که دست شما پر باشد وسایل را با دست چپ نگه داشته و به کمک دست راست کلید می اندازید و در را باز می کنید. این که دست راست بهتر می تواند در را باز کند، به معنای ناتوانی دست چپ شما نیست. در واقع دست چپ شما از توانایی بالاتری برای نگه داشتن وسایل غیر متعادل، بی ثبات و حجیم برخوردار است. به خاطر داشته باشید حتی اگر به دنبال آموزش دو دست خود برای جبران کمبودهای نسبی آن ها باشید، باز هم فایده شناختی نخواهد داشت.

استفاده همزمان از دو دست نشانه باهوش بودن نیست!

برخی افراد گمان می کنند هنگامی که مغز کار خاصی را مناسب سمت خاصی از بدن می داند، کارایی بیشتری خواهد داشت. این موضوع تا حد زیادی از بلاتکلیفی یا تردید نیمکره می کاهد. شاید دو نیمکره ایرادی دارند و به همین خاطر به دنبال انجام کار مشابهی هستند. البته این موضوع کماکان جای بحث دارد.

اگر بتوانید استفاده از دست مخالف خود را کنترل و مدیریت کنید، احتمالا می توانید به یک بازیکن حرفه ای تنیس یا پیانیست کنسرت تبدیل شوید. البته این موارد آنقدر منحصر به فرد هستند که قادر به تغییر جهان بیرون از مهارت های شما نمی باشند. اگر می خواهید با دست مخالف خود کاری انجام دهید، ایده بسیار خوبی است. با این حال به نظر نمی رسد که این تغییر ارتباطات عملکردی، ارتباطی با افزایش هوش داشته باشد. تحقیقات مختلف نیز نشان می دهند استفاده از دست غیر غالب ارتباطی به باهوش بودن ندارد. با این حال به طور مثال زمانی که به دلیل مشکلی در دست غالب مجبور به استفاده از دست غیر غالب خود هستید، مغز خود را رشد می دهید.

افزایش خلاقیت به کمک دست مخالف

فهرست کارهایی که می توانید به کمک دست مخالف خود انجام دهید

استفاده از دست مخالف ابتدا مانند یک چالش به نظر می رسد و شما متوجه می شوید که چقدر دست غیر غالب شما در انجام بعضی کارها ناهماهنگ است. در ادامه به کارهایی که می توانید با دست مخالف خود انجام دهید اشاره می کنیم. انجام مرتب این کارها به افزایش خلاقیت و تقویت مهارت شما کمک خواهد کرد.

  • مواد را پیمانه کنید.
  • نوشیدنی ها را از پارچ داخل لیوان بریزید.
  • مسواک بزنید.
  • از دربازکن استفاده کنید.
  • بدن تان را بشویید.
  • از کنترل تلویزیون یا موس کامپیوتر استفاده کنید.
  • ظرف ها را بشویید.
  • بر روی نان مربا، پنیر یا کره بزنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات تقویت نیمکره راست، عملکرد نیمکره های مغز و افزایش هوش کودکان را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *