دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه های آغاز زایمان را بهتر بشناسیم

  • سعیده ستاری
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

از نشانه های شروع زایمان به درد لگنی و کمردرد، ترشحات زایمان و انقباضات رحم اشاره نمود. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

شروع زایمان نشانه هایی دارد که به آسانی قابل تشخیص می باشد. از زمان آغاز نشانه های زایمان تا خارج شدن نوزاد امکان دارد نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این علائم به طور معمول با انقباضات شدید و منظم رحم آغاز می شود. اگر حس می کنید نشانه هایی از آغاز زایمان دارید، توصیه می شود به بیمارستان مورد نظر رجوع کنید، ما در این مطلب در مورد نشانه های آغاز زایمان صحبت می کنیم.

معرفی نشانه های آغاز یامان

آشنایی با نشانه های آغاز زایمان

خانم هایی که برای اولین بار حامله می شوند به طور معمول نگران شروع زایمان خود می باشند. امکان دارد هر انقباضی را به عنوان شروع زایمان تصور کنند و به بیمارستان رجوع کنند. با شناختن نشانه های شروع زایمان که در کلاشس های آمادگی برای زایمان یاد گرفته اید یا پزشک برای شما توضیح داده است، می توان از نگرانی های زایمان کم نمود. مادر باید آگاه باشد که به طور معمول از زمان آغاز نشانه های زایمان، امکان دارد نزدیک به ۲۰ ساعت به طول بیانجامد. بعضی از علائم نشان دهنده آغاز روند زایمان در زیر توضیح داده شده است:

۱. ترشحات نشانه زایمان

در طی بارداری، مخاط دهانه رحم یا پلاگ موکوس در دهانه رحم به وجود می آید. این مخاط درست پیش از آغاز دردهای زایمان یا ابتدای آن خارج شدن را شروع می کند و شما آن را به شکل ترشحات صورتی، چسبنده و ژله مانندی مشاهده می کنید. رنگ صورتی این ترشح به علت خون آلود بودن آن می باشد و نرمال است که مایع مخاطی با خون آغشته شود. اگر خونریزی شدت پیدا کند، نشان دهنده این است که مشکلی هست و باید فورا با پزشک بیمارستان تماس گرفته شود. این ترشحات نشانه دهنده این است که دهانه رحم در حال باز شدن و زایمان در حال آغاز یا پیشرفت می باشد. در بعضی از موارد، امکان دارد با شروع انقباضات زایمان، چنین ترشحاتی در خانم های حامله وجود نداشته باشد.

آشنایی با نشانه های شروع زایمان

۲. انقباضات زایمان

انقباضات رحم، اولین و واضح ترین علامت آغاز زایمان می باشد. این انقباض ها مثل دردهای شدت یافته ی عادت ماهانه است. احتمالا انقباضاتی را در طی بارداری و به ویژه در اواخر آن داشته اید که این انقباضات بدون درد در طی بارداری، انقباضات براکستون هیکس؛ Braxton hicks می گویند و در حقیقت علامت زایمان به شمار نمی رود. زمانی که این انقباض ها منظم و شدت آنها بیشتر شدن باشد و بیشتر از ۳۰ ثانیه طول بکشد، می توان اشاره نمود که نشان دهنده شروع فاز اول زایمان باشد. با پیشروی زایمان، تعداد انقباض ها بیشتر، طولانی و قوی تر می شود. تا وقتی که هر انقباض ۳۰ تا ۹۰ ثانیه طول کشید و فاصله بین هر انقباض به پنج دقیقه رسید، شما وارد فاز اول زایمان شده اید و توصیه می شود به بیمارستان رجوع کنید. احتیاجی نیست نگران باشید، چون تا خراج شدن نوزاد هنوز چندین ساعت فرصت دارید.

  •  آرون گروپس

۳. درد لگنی و کمردرد

امکان دارد قبل یا با آغاز فازهای اولیه زایمان در قسمت پایین کمر، لگن و محدوده مقعد احساس فشار و درد داشته باشید. آغاز این درد و فشار را می توان نشانه ی نزدیک شدن زایمان یا شروع شدن فاز اول آن دانست.

بیان نشانه های آغاز زایمان

۴. پاره شدن کیسه آب

ممکن است کیسه آب که از جنین محافظت می کند، قبل یا زمان زایمان پاره شود. پاره شدن کیسه آب به معنای شروع زایمان می باشد؛ اگر چه پاره شدن کیسه آب در میانه بارداری امکان دارد به علت مشکل دیگری باشد اما در هفته های آخر بارداری خروج هرگونه آب از واژن می تواند به معنای پارگی کیسه آب که یکی از نشانه های شروع زایمان باشد. کیسه آب به طور معمول با پیشرفت زایمان پاره می شود، ولی در بعضی از موارد که این کیسه هنوز پاره نشده است، پزشک برای پیش بردن زایمان، کیسه آب را پاره می کند. اگر پارگی کیسه آب، قبل از شروع زایمان رخ دهد، بهتر است به بیمارستان رجوع کنید.

زمان رجوع به بیمارستان برای زایمان

پزشک به طور معمول در معاینات مرتبط با هفته های آخر بارداری با شما در مورد نشانه های شروع زایمان حرف می زند و زمان رجوع به بیمارستان یا تماس ضروری را مشخص و معین می کند. به طور معمول وقتی که انقباضات شما منظم شده اند و هر پنج دقیقه یک بار، انقباضات شدیدی دارید که ۳۰ تا ۹۰ ثانیه به طول می انجامد، بایستی با پزشک تماس بگیرید. اگر متوجه شدید که مقداری مایع حتی اگر چندین قطره باشد، چون احتمال پاره شدن کیسه آب وجود دارد حتما با پزشک تماس بگیرید و یا به بیمارستان بروید. پزشک شما را معاینه می کند و اگر انقباضات هنوز آغاز نشده باشد و مشکلی سلامت شما و جنین را تهدید نکند، امکان دارد از شما بخواهد که به خانه بروید و تا زمان آغاز انقباضات صبر کنید.

بررسی نشانه های شروع زایمان

در بعضی از موارد، با توجه به حجم مایع آمنیوتیک و وضعیت جنین امکان دارد شما را در بیمارستان تحت نظر قرار دهد. به همین علت توصیه می شود در صورت احتمال پاره شدن کیسه آب، حتی اگر انقباضات آغاز نشده بود، بایستی به بیمارستان رجوع کنید. چون پاره شدن کیسه آب در هر سنی از حاملگی به معنای خاتمه حاملگی می باشد و در صورتی که پایان بارداری در این موارد، طی ۲۴ ساعت اتفاق نیوفتد، جان مادر و نوزاد به خطر می افتد. همچنین اگر حجم خون زیادی در ترشحات واژن شما بود، امکان دارد نشانه وجود مشکلی باشد. ترشحات علامت زایمان صورتی رنگ می باشند و میزان کمی خون در آن وجود دارد که نرمال است، ولی خونریزی واضح، به میزان کم یا زیاد علامت وجود مشکلی می باشد که بایستی به دنبال آن حتما و فورا به بیمارستان رجوع کنید.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های دانستنی های بارداری و انقباضات پس از زایمان کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *