دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رهایی از هموروئید: درک جراحی و درمان هموروئید

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

هموروئید یک بیماری شایع و اغلب ناراحت‌کننده است که وریدهای راست روده یا مقعد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تورم، درد، خارش و گاهی اوقات خونریزی در حین اجابت مزاج می‌شود. آنها می توانند ناشی از عوامل مختلفی از جمله سبک زندگی بی تحرک، یبوست، بارداری، چاقی و شرایط پزشکی زمینه ای باشند. در حالی که موارد خفیف اغلب با تغییر سبک زندگی و درمان های بدون نسخه قابل درمان هستند، موارد شدیدتر ممکن است نیاز به مداخله پزشکی یا حتی جراحی داشته باشند. با وجود ناراحتی هایی که ممکن است ایجاد کنند، هموروئیدها به طور کلی یک نگرانی جدی برای سلامتی نیستند و می توان با درمان مناسب به طور موثر آن را مدیریت کرد.

عمل هموروئید یا هموروئیدکتومی چیست؟

جراحی هموروئید یک روش پزشکی برای برداشتن یا درمان هموروئید است که وریدهای متورم در ناحیه مقعد است. عمل هموروئید به دو صورت بیهوشی کامل یا بی‌حسی انجام می‌شود. با تیغ جراحی در اطراف بواسیر، برش‌هایی ایجاد می‌شود و برای اینکه خون‌ریزی قطع شود، رگ‌های متورم شده در داخل هموروئید گره می‌خورند؛ سپس توده برداشته می‌شود و ناحیه برش خورده بخیه زده می‌شود.  البته ممکن است در ناحیه جراحی شده، هیچ بخیه‌ای زده نشود و تنها روی آن با گاز استریل پوشانده شود.

جراحی هموروئید معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و ممکن است نیاز به بستری کوتاه مدت در بیمارستان داشته باشد. زمان بهبودی بسته به نوع جراحی انجام شده می تواند متفاوت باشد، اما اکثر بیماران می توانند در عرض یک یا دو هفته به فعالیت های عادی خود بازگردند.

رهایی از هموروئید: درک جراحی و درمان هموروئید

انواع روش های جراحی هموروئید

روش‌های هموروئیدکوتمی در طیفی از روش‌های سرپایی، ساده، کم تهاجمی و یا پیچیده که همراه با بیهوشی کامل و بستری بیمار همراه است قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه هموروئید دارای ۴ درجه مختلف است، پزشک جراح باید تشخیص دهد کدام روش جراحی مناسب شما است یا اصلا احتیاجی به جراحی دارید؛ معمولا بیماران مبتلا به درجه یک و دو احتیاجی به جراحی ندارند، اما افراد مبتلا به هموروئید درجه ۳ و ۴ که درد زیاد و خون‌ریزی دارند، باید با جراحی آن را از بین ببرند. جراحان زیادی هستندکه در زمینه عمل هموروئید متخصص و باتجربه هستند یکی از این پزشکان، دکتر بهزاد نعمتی هنر است که در زمینه انواع جراحی عمومی بسیار حاذق و با تبحر هستند.

در ادامه این قسمت با روش‌های هموروئیدکتومی (عمل هموروئید) آشنا می‌شوید.

هموروئیدکتومی بسته

در عمل هموروئید بسته پس از برش ناحیه موردنظر، محل برش خورده با بخیه دوخت می‌شود. از این روش زمانی استفاده می‌شود که هموروئیدهای داخلی در شبکه وریدی کانال داخل مقعد گیر کرده‌اند. توجه داشته باشید، بخیه‌های که در عمل هموروئید استفاده می‌شوند جذبی هستند و نیاز به کشیدن ندارند؛ اما ممکن است در برخی مواقع دکتر تشخیص دهد که از بخیه کشیدنی استفاده شود.

هموروئیدکتومی باز

یکی دیگر از روش‌های برطرف کردن و عمل هموروئید، جراحی باز است که این روش برای بیمارانی که مبتلا به هموروئید درجه ۴ و درجه ۳ هستند انجام می‌شود. منظور از بیماران مبتلا به هموروئید درجه ۴ و ۳، اشخاصی هستند که بالشتک هموروئید آن‌ها از مقعد بیرون می‌ماند و باید آن را با دست به داخل فرو برد (درجه ۳) و یا افرادی که بالشتک هموروئید آن‌ها به هیچ‌وجه داخل نمی‌رود (درجه ۴)؛ این افراد درد خیلی زیادی را در این دوران تحمل می‌کنند.

شیوه هموروئیدکوتمی باز، به دو صورت بیهوشی کامل و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در این شیوه جراحی، برش و برداشت هموروئید بیرونی و درونی باهم صورت می‌پذیرد؛ در برخی مواقع ناحیه برش خورده با بخیه‌های جذبی بخیه می‌شود و در برخی مواقع دیگر ناحیه جراحی شده را بدون هیچ بخیه‌ای، با گاز استریل می‌پوشانند تا زخم به وجود آمده به طور نرمال در طی ۴ الی ۷ هفته بازسازی شود.

یکی از خوب‌هایی که روش عمل هموروئید باز دارد، این است که می‌توان همه‌ی بالشتک‌های هموروئید را در یک جلسه برداشت. البته اگر پزشک حرفه‌ای نباشد، ممکن است بیش از اندازه پوست کنار مقعد را بردارد و باعث مبتلا شدن بیمار به تنگی مقعد شود.

لیزر بواسیر

در این روش برای رفع  و کوچک کردن هموروئید، از نور و گرما لیزر استفاده می‌شود.

لیزر بواسیر در مطب با آنوسکوپی توسط پزشک انجام شده، در این روش یک آنوسکوپی دوربین‌دار وارد روده بیمار می‌شود.

با لیزر بواسیر دیگر جای زخمی نمی‌ماند و نیاز به مراقبت خاصی نیست.

جراحی بواسیر با رابربند

برای رفع هموروئیدهای داخلی درجه یک تا سه، از روش رابر بند استفاده می‌شود.

در این روش، بالاتر از خط پکتینات، یک بند یک سانتی‌متری لاستیکی بسته می‌شود تا جریان خون قطع شود؛ پس از گذشت ۵ الی ۷ روز بواسیر خشک شده و می‌افتد.

در صورتی که بند به خط پکتینات خیلی نزدیک بسته شده باشد، درد زیادی را باید تحمل کنید؛ امکان بهبود در این روش ۸۷ درصد بوده و عوارضی که دارد ۳ درصد است.

درد و زمان بهبود در روش رابر بند، بسیار کمتر از روش‌های جراحی است؛ البته توجه داشته باشید که رفع هموروئید با استفاده از این روش، طی دو مرحله انجام می‌شود.

اسکلروتراپی بواسیر

در روش اسکلروتراپی بواسیر به درون بواسیر یک ماده‌ی شیمیایی تزریق می‌شود که این ماده باعث خشک شدن بافت بواسیر و قطع خون‌ریزی می‌شود.

این عمل تنها توسط پزشک در مطب صورت می‌گیرد و اغلب افراد در زمان تزریق ماده، دردی را حس نمی‌کنند.

یکی از معایب این روش، این است که باید تا زمانی که بواسیر خشک می‌شود، این ماده را با فاصله زمانی سه هفته تزریق کنند؛ بنابراین در این روش، امکان رفع بواسیر در یک جلسه نیست.

البته ناگفته نماند، رفع هموروئید با استفاده از روش اسکلروتراپی، ممکن پس از چندین سال مجدد بواسیر برگردد.

هموروئیدکتومی منگنه‌ای

یکی دیگر از روش‌های رفع بواسیر، هموروئیدکتومی منگنه‌ای است که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص جریان خون‌رسانی را در بالشتک‌های هموروئید قطع می‌کنند.

با بستن شریان هموروئید، سیاهرگ‌ها به قسمتی از مقعد که عصب‌های کمتری دارد بالا می‌روند و سپس دکتر با کش آن‌ها را می‌بندد. این روش هنگامی انجام می‌شود که روش رابر بند برای ییمار نتیجه نداده باشد.

رهایی از هموروئید: درک جراحی و درمان هموروئید

کدام پزشکان در زمینه جراحی هموروئید فعالیت دارند؟

جراحی هموروئید را می توان توسط یک متخصص پزشکی با مجوز و با تجربه که در زمینه روش های جراحی آموزش دیده است انجام داد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

جراحان عمومی: جراحانی که در انجام اعمال جراحی بر روی دستگاه گوارش از جمله راست روده و مقعد تخصص دارند.

جراحان کولورکتال: جراحانی که در جراحی های مربوط به کولون، رکتوم و مقعد تخصص دارند.

پروکتولوژیست ها: پزشکانی که در تشخیص و درمان بیماری های مربوط به مقعد و راست روده تخصص دارند.

متخصصین گوارش: پزشکانی که در تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش تخصص دارند.

مهم است که یک جراح واجد شرایط و با تجربه را انتخاب کنید که بتواند وضعیت خاص شما را ارزیابی کند و مناسب ترین درمان را برای شما توصیه کند. پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص گوارش می تواند در صورت نیاز شما را به متخصص ارجاع دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *