دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفع انگل های پوستی با چه روش هایی انجام می شود

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

انگل ها در واقع موجوداتی کنه مانند بوده که با رشد و زندگی بر روی سطحی ترین لایه پوست باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات پوستی شده و خیلی سریع سرایت می کنند. درمان و رفع انگل های پوستی با کمک راهکارها و روش های گوناگونی قابل انجام بوده که در صورت بروز این عارضه پوستی می توان از آن ها بهره مند شد و از عوارض شدیدتر جلوگیری نمود.

یکی از مشکلات پوستی رایج که امکان دارد برای هر فردی اتفاق بیفتد وجود انگل بر روی لایه های پوست بوده که در اثر عوامل مختلفی به وجود آمده و در صورت مشاهده باید هر چه سریعتر علت اصلی بروز آن تشخیص داده شود و در نهایت زیر نظر پزشک مربوطه معالجه و درمان گردد تا از خطرات و عوارض جدی پیشگیری شود. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به بررسی انواع راه های درمان و رفع انگل های پوستی بپردازیم.

نحوه درمان انگل پوستی

نحوه درمان و رفع انگل های پوستی

به طور کلی باید گفت پوست انسان به صورتی بوده که امکان جذب و نفوذ میکروب، قارچ و انگل روی آن بسیار فراوان بوده و در صورت عدم تشخیص به موقع و تجمع یافتن آن ها ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند در نتیجه نیاز است که بلافاصله بعد از بروز درمان شوند. رفع انگل های پوستی یکی از این موارد بوده که با کمک راهکارها و روش های درمانی مختلفی که وجود داشته می توان آن را انجام داد.

راه های رفع انگل های پوستی

بهتر است بدانید پوست یکی از اصلی ترین و بزرگترین اندام بدن به حساب آمده که نقش محافظت کننده دارد ولی بیماری ها و مشکلات پوستی همواره وجود داشته و امکان دارد به پوست انسان آسیب برسانند. این بیماری ها احتمال دارد نشان دهنده یک مشکل پوستی بوده و یا علائمی از بیماری دیگری بوده که بر روی پوست ظاهر می شوند. از جمله دلایل اصلی ایجاد بیماری های پوستی می توان به رشد انگل ها اشاره کرد.

انگل های پوست ظاهری همچون کنه دارند ولی جثه کوچکی داشته و ذره بینی هستند. از جمله روش های شناسایی این موجودات ریز خارش پوست بوده که به خاطر ترکیباتی که از بدن این موجودات موذی ترشح پیدا می کند ایجاد می شود. این جانداران تلاش کرده در روی پوست حفره هایی به وجود آورند تا درون آن ها تخم ریزی کنند و باعث بقای خود شوند. در ادامه انواع انگل پوستی و روش های از بین بردن آن ها را شرح داده ایم.

روش های از بین بردن انگل پوستی

ساس

مکان لانه ساختن این موجودات ریز به طور معمول داخل مبلمان، کاغذ دیواری و تشک ها امکان دارد باشد. ساس ها تمایل دارند در مجاورت انسان ها یا حیوانات خانگی رشد و تکثیر پیدا کنند و زمانی که انسان ها خواب می باشند خارج شده تا از خون آن ها استفاده کنند. ساس ها حشرات بیماری زایی نیستند ولی امکان دارد به نیش آن ها عکس العمل حساسیت زا داشته باشید. خاراندن زیاد محل نیش خورده امکان دارد موجب ایجاد عفونت گردد. فرد برای کم کردن میزان خارش می تواند از کرم های مرطوب کننده ویژه لوسیون های ضدعفونی کننده یا آنتی هیستامین بهره مند شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راه های درمان و رفع انگل های پوستی

آمیب مغز خوار

محل زندگی این انگل پوستی در آب شیرین و گرم می باشد و از راه بینی انسان به بدن ورود پیدا می کند. این بیماری توده ای به وجود آورده که موجب حذف بافت مغزی به نام مننژانسفالیت آمیبی اولیه می گردد. نشانه های این نوع انگل پوستی مواردی همچون تب، عدم تعادل، سردرد، استفراغ، گیجی و گرفتگی گردن می باشد. هم اکنون تنها درمان های تجربی در اختیار افراد بوده که بدین ترتیب احتمال بهبودی فرد بیمار پایین می باشد.

شپش

این موجودات بر روی قسمت هایی از بدن، سر و نواحی تناسلی قادر به رشد و زندگی می باشند. این جانداران می خزند و در صورتی که فردی تماس نزدیکی با شخص بیمار داشته باشد درگیر این مشکل پوستی می شود. این انگل پوستی به مرور عمل تخم گذاری را آغاز کرده و بیمار با خارش زیاد در محل آسیب دیده می تواند از بیماری مطلع شود. اغلب این نشانه ها بدون داروهای تجویزی و با شامپوهای مخصوص معالجه می گردند ولی فرد بیمار همواره نیاز بوده که با پزشک خود مشاوره نماید.

روش درمان انگل های پوستی

کرم نواری خوکی

فرد به طور معمول با مصرف گوشت خام یا نپخته به این بیماری ابتلا پیدا می کند. همینطور امکان دارد از تماس داشتن با مدفوع شخص آلوده نیز دچار این بیماری شود. این کرم ها اغلب در روده و مغز انسان زندگی می کنند و ممکن است سبب بیماری هایی همچون تشنج و سردرد شوند. بعضی افراد بدون مصرف داروی خاصی معالجه می شوند ولی برخی دیگر احتیاج به عمل جراحی و درمان دارند.

گال

این نوع انگل پوستی در خارجی ترین لایه پوست حفره به وجود می آورد و تخم گذاری می کند. افراد اغلب به خاطر تماس پوستی نزدیک با فرد مبتلا دچار این بیماری می شوند. نشانه های آن مواردی همچون جوش، لکه پوستی، خارش و زخم می باشد. این نوع بیماری با داروهای تجویزی پزشک معالجه می گردد.

روش های از بین بردن انگل پوستی

کروز

این انگل پوستی موجب بیماری شاگاس شده که ممکن است خطر بزرگی برای زندگی افراد داشته باشد. اشخاصی که به این بیماری مبتلا شده اند به دلیل تماس داشتن با فضله حشرات آلوده و مبتلا می شوند. نشانه های آن خیلی سریع ظهور پیدا کرده و شامل مواردی همچون بثورات پوستی، تب، کاهش اشتها، خستگی، متورم شدن پلک ها، استفراغ، سردرد و اسهال می باشد. پس از گذشت مدتی امکان دارد سبب ایجاد بیماری های قلبی و روده گردد. پزشکان قادر می باشند این مشکل پوستی را معالجه نمایند که برای این کار و رفع این نوع از انگل های پوستی از دارو استفاده می کنند.

راه های از بین بردن انگل پوستی

فالسیپاروم

بعضی از پشه ها ناقل این نوع انگل های پوستی می باشند این موجود موجب بروز بیماری مالاریا می شود. این بیماری بیشتر از هر نوع انگل دیگری سبب مرگ و میر می شود. نشانه هایی مشابه آنفولانزا دارد و مواردی همچون تب و لرز بدن و برخی مواقع تهوع و استفراغ از علائم آن می باشند. پزشک با مشاهده خون بیمار در زیر میکروسکوپ می تواند بفهمد که فرد انتقال دهنده بیماری می باشد یا نه. درمان به موقع در بهبودی بیمار بسیار موثر و مفید می باشد.

ژیاردیا

در صورتی که تاکنون به کمپ مراجعه کرده اید و مبتلا به اسهال، درد معده، نفخ، گرفتگی و حالت تهوع شده اید امکان دارد با این نوع انگل مواجه شده باشید. فرد بیمار آن را از راه غذا یا آب آشامیدنی یا از راه تماس با مدفوع فرد یا حیوان مبتلا دریافت می کند. درمان و رفع این نوع انگل های پوستی را می توان با داروهای مخصوص تحت نظر پزشک انجام داد.

نحوه از بین بردن انگل های پوستی

ضمن سپاس از همراهی و قدردانی شما عزیزان تا پایان این مطلب، به منظور آشنایی با انواع بیماری های پوستی و راه های درمان آن می توانید از مطالبی همچون رفع جوش های روی دست و رفع دانه قرمز پوست بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *