دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین مشاغل فنی که درآمد و رضایت شغلی بالایی دارند

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در مشاغل فنی برای ورود به بازار کار کافی است مهارت و تخصص مورد نیاز آن شغل را کسب نمایید. این مشاغل همیشه و در اکثر کشورها دارای بازار خوبی هستند. در این مطلب با بهترین مشاغل فنی آشنا می شوید.

در صورتی که به کسب درآمد از طریق شغل های فنی علاقمند هستید و مایلید بدانید بهترین مشاغل فنی در کشور ما چه شغل هایی هستند با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با بهترین مشاغل فنی پردرآمد

معمولا برای ورود به بازار کار مشاغل فنی سرمایه کلانی نیاز نیست. در این مشاغل، تخصص و مهارت حرف اول را می زند. از این رو بایستی ابتدا مهارت بالایی کسب کرده تا بتوانید درآمد بالایی به دست آورید. به این ترتیب برنامه ریزی و اطلاعات دقیق در این باره می تواند در انتخاب بهترین شغل فنی به شما کمک نماید.

ناگفته نماند به شغل های فنی که بازار کار خوبی داشته باشد، مشاغل فنی پولساز اطلاق می شود. اهمیت بازار کار به اندازه ای است که افراد بسیاری برای رسیدن به آن هزینه بالایی می پردازند. در حال حاضر در کشور ما نیز مشاغل فنی پردرآمدی وجود دارد از جمله مکانیک خودرو، تعمیرات لوازم خانگی، تعمیرات موبایل، برق، و …

به این ترتیب با کسب مهارت در یکی از این رشته های فنی می توانید درآمدزایی بالایی داشته باشید. تخصص و مهارت سبب رونق بازار کار شما می شود. همه افراد به دنبال کسانی هستند که در زمینه های مختلف فنی دارای تخصص و تبحر می باشند. از این رو بایستی ابتدا به افزایش مهارت دقت کنید.

به این ترتیب مشاغل فنی، شغل هایی هستند که برای ورود به بازار کار آن ها مهارت و تخصص کافی نیاز است. این مشاغل در تمام کشورها بازار کار خوبی داشته و اگر علاقمند هستید که با بهترین مشاغل فنی و پردرآمد در کشور ما آشنا شوید، پیشنهاد می شود تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۱. شغل مکانیک خودرو

یکی از بهترین مشاغل فنی که درآمد زایی بالایی دارد، مکانیک خودرو می باشد. به نحوی که آشنایی با لوازم تعمیرات خودرو و روش کار با آن ها می تواند یک شغل پردرآمد داشته باشید. البته باید با اجزا و بخش های مختلف ماشین مانند موتور، گیربکس، کولر، باطری و .. آشنا بوده و علت خرابی آنها را بدانید تا سریع مشکل را برطرف نمایید.

در حال حاضر در تمام کشورها انواع خودروهای مختلف وجود دارد که نیازمند شغل مکانیک خودرو هستند. حتی در کشور ما نیز صنایع خودروسازی در حال رشد بوده از این رو بازار کار این شغل درخشان و پردرآمد پیش بینی می شود.

۲. شغل تعمیرات لوازم خانگی

امروزه لوازم خانگی برقی بسیاری در تمام ابعاد زندگی دیده می شود. از این رو این وسایل و لوازم هرزگاهی به تعمیر نیاز پیدا می کنند. به این ترتیب با مهارت در شغل تعمیرات لوازم خانگی می توانید بازار کار پردرآمدی داشته باشید. این تجهیزات برقی در زندگی روزمره حضور پر رنگی دارند.

از این رو سبب رونق و پیشرفت شغل تعمیرات لوازم خانگی شده اند. ضمنا افزایش قیمت لوازم برقی منزل سبب شده اکثر افراد به جای خرید لوازم برقی جدید به تعمیر آن سوق یابند. به این ترتیب موجب گستردگی این شغل شده اند. آن دسته از افرادی که به تعمیرات لوازم خانگی علاقمند هستند باید مهارت های کافی در راستای عیب یابی انواع لوازم خانگی مانند یخچال، ظرفشویی، لباسشویی و … داشته باشند.

بنابراین از بهترین مشاغل فنی دیگر در اکثر کشورها و از جمله کشور خودمان شغل تعمیر لوازم خانگی می باشد. با نوسانات قیمتی که در بازار ایجاد می شود بیشتر افراد با مشاهده خرابی لوازم خانگی منزل ترجیح می دهند آن را تعمیر کنند. همچنین هزینه تعمیر در مقایسه با تعویض و خرید لوازم خانگی جدید کمتر تمام می شود.

۳. شغل تعمیرات موبایل

در حال حاضر گجت های هوشمند به ویژه موبایل از محصولات دیجیتال پرطرفدار محسوب می شوند. از این رو بروز هر مشکل و ایرادی در قطعات سخت افزاری و نرم افزاری این دستگاه سبب می شود به تعمیرکار حرفه ای نیاز پیدا کنیم. معمولا بیشتر مشکلات گوشی به شکستن ال سی دی، روت، بوت ، اسپیکر، دوربین، باتری، تاچ، فلش، قفل، ریکاوری، شارژ، صورت، و … مربوط است.

فردی که وارد این شغل می شود بایستی دوره های مختلف آموزشی تخصصی موبایل را فرا گرفته باشد و مهارت کاملا تخصصی کسب کند. به طوری که مهارت های لازم برای رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری انواع گوشی اندروید و آیفون و .. را داشته باشد.

امروزه گوشی های هوشمند از پر مصرف ترین لوازم دیجیتال محسوب می شود که به علت کاربردهای فراوان کمتر فردی هست که گوشی هوشمند نداشته باشد. در کشور ما نیز کاربران گوشی های هوشمند روز بروز در حال افزایش است و این موضوع به خوبی نشانگر بازار کار پردرآمد تعمیرات موبایل خواهد بود.

چرا که این دستگاه بعد از مدتی استفاده با مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری روبرو می شود به علت افزایش قیمت هر ساله، افراد ترجیح می دهند آن را به تعمیرکار ماهر و حرفه ای بسپارند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد شغل تعمیرات موبایل از مشاغل پردرآمد جهان در سال ۲۰۱۷ می باشد.

یکی از علل پردرآمد بودن این شغل تایم کوتاه مورد نیاز برای تعمیر گوشی همراه است. به طور مثال در کمتر از نیم ساعت می توان بیشتر مشکلات موبایل را برطرف کرد. این امر موجب شده در طول شبانه روز خدمات بیشتری انجام داده و درآمد بالایی در طول ماه کسب نمایید.

از جمله فرصت های شغلی تعمیرات موبایل عبارتند از:

  • تاسیس مغازه تعمیر موبایل
  • اجاره میز تعمیرات موبایل
  • استخدام در نمایندگی های موبایل یا مغازه های فعال در عرصه تعمیرات گوشی همراه
  • استخدام در سایت های فعال در زمینه گوشی های همراه

۴. شغل برقکار ساختمان

یکی دیگر از بهترین مشاغل فنی شغل برقکار ساختمان است که پردرآمد و سود آور هم می باشد. این شغل با توجه به نقش مهم برق در ساختمان ها همیشه بازار کار خوبی دارد. همچنین امروزه با گسترش صنعت ساخت و ساز و رشد پروژه های ساختمانی بازار کار شغل برقکار ساختمان هم بیشتر رونق یافته است.

برفکار ساختمان باید در برق کشی ساختمان، نصب انواع سیستم ایمنی و رفاهی از جمله دزدگیر، دوربین مدار بسته، سیستم هشدار حریق و … مهارت داشته باشد. با توجه به حساسیت بالای این شغل پیش نیاز ورود به آن کسب مهارت های کافی در این زمینه است.

در این شغل لازم است انواع سیم کشی ساختمان، مراحل استاندارد و اشتباهات رایج سیم کشی ها را بدانید. برای کسب مهارت در شغل برقکاری باید در دوره ها و کلاس های آموزش برق ساختمان شرکت نمایید.

۵. شغل برقکار صنعتی

در صورتی که به شغل برقکار صنعتی علاقمند هستید باید بدانید این حرفه یکی از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد فنی حرفه ای محسوب می شود. معمولا برقکار صنعتی مشکلات تابلوهای تاسیسات برق، و سیستم های برق صنعتی را برطرف می نماید. برقکار صنعتی بایستی تابلوهای برق را نصب طراحی و برنامه ریزی کند.

متخصصان رشته برق صنعتی در کشور کم هستند از این رو بازار کار در این رشته اشباع نیست. برای ورد به این شغل باید مفاهیم و مبانی برق صنعتی را فرا بگیرید و مهارت تخصصی کافی را کسب کنید. برقکار صنعتی در موارد زیر فعالیت می کند:

  • کارگاه های تولیدی،کارخانجات و شهرک های صنعتی
  • فروشگاه های تجاری، بیمارستان ها، مراکز نظامی، اداری و ..
  • اداره برق و نیروگاه های آن
  • انجام پروژه های برق صنعتی به صورت سیار
  • طراحی،ساخت و مونتاژ انواع تابلو برق صنعتی

۶. شغل برقکار خودرو

از دیگر مشاغل فنی پردرآمد، شغل برقکار خودرو می باشد که برای کسب مهارت لازم در این رشته باید به مراکز فنی حرفه ای مراجعه شود. برق کار خودرو در زمینه سیم کشی ماشین و رفع ایراد کولر مهارت لازم دارد. به طوری که می تواند استارت خودرو را تعمیر و انواع سنسورها را روی ماشین نصب کند.

همچنین این افراد با نحوه شارژ باتری خودرو و رفع عیب آن آشنایی دارند. بازار کار این شغل پر رونق بوده و در فهرست بهترین مشاغل فنی قرار می گیرد. از آنجا که صنعت خودرو سازی در حال گسترش است لذا کسب مهارت در این زمینه آینده روشنی به همراه دارد.

۷. شغل تعمیرات برد الکترونیکی

بردهای الکترونیکی از اجزای کاربردی لوازم و تجهیزات برقی می باشند. به این دلیل شغل تعمیرات برد الکترونیکی جزو مشاغل فنی پردرآمد محسوب می شود. معمولا هر گونه نقص در برد الکترونیکی سبب اختلال در عملکرد دستگاه می گردد. از این رو تعمیر و رفع ایرادات آن بازار کار خوبی را ایجاد کرده است.

برد الکترونیکی بسیار پیچیده و حساس می باشند. بنابراین کسب مهارت و تخصص لازم در این عرصه اهمیت زیادی دارد. بازار کار این شغل در کشور ما هنوز اشباع نشده به این ترتیب می تواند بهترین گزینه شغلی برای علاقمندان رشته های برق و الکترونیک باشد.

۸. شغل متخصص پی ال سی

شغل متخصص پی ال سی شبیه برق کار صنعتی است و وظیفه مدیریت، بررسی، برنامه ریزی و برنامه نویسی تابلوهای پی ال سی را بر عهده دارد. امروزه تابلوهای plc به عنوان یک کنترل کننده قابل برنامه ریزی نقش شایانی در بخش صنعتی ایفا می کنند. به طور مثال با این تابلو برق می توان خط تولید کارخانه ای را برنامه ریزی نمود.

از این رو بروز هر مشکل در تابلو خسارت زیادی به همراه دارد و با توجه به این که کار با این تابلوها تخصصی است و تعداد تعمیرکاران حرفه ای این عرصه هم اندک است به این ترتیب می تواند در لیست بهترین مشاغل فنی پردرآمد قرار گیرد. ضمنا بازار کار عالی دارد.

پیش نیاز ورود به این شغل کسب مهارت های لازم برای طراحی، ساخت، برنامه ریزی، برنامه نویسی، مدیریت و وارسی تابلوهای plc از طریق شرکت در دوره های آموزشی مربوطه می باشد. این دوره ها کاملا عملی بوده و صفر تا صد کار آموزش داده می شود. همچنین با توجه به تخصصی بودن این رشته درآمد عالی هم به دنبال دارد. گفتنی است این شغل برای ورود به بازار کار کشورهایی مانند کانادا هم مناسب است.

۹. شغل نصب و تعمیرات کولر گازی

نصب و تعمیرات کولر گازی هم از بهترین مشاغل فنی پر درآمد به شمار می رود. ورود به این رشته دشوار نیست و فقط لازم است مهارت های کافی جهت نصب و تعمیر این وسیله را با شرکت در دوره های آموزشی آن کسب نمایید. همچنین این شغل به سرمایه کمی برای شروع نیاز داشته و در مقابل درآمدزایی بالایی دارد.

امروزه با گرم تر شدن هوا تقاضای مردم برای استفاده از کولرهای گازی در حال افزایش است. این امر سبب رونق بازار کار نصب و تعمیر کولر گازی شده است. البته بعد از نصب برای سرویس، تعمیر و افزایش باد کولر گازی نیز تقاضای بسیاری وجود دارد و این امر رونق بازار کار این شغل را در سال های اخیر بیشتر نموده است.

فرد متخصص این شغل باید با اموری مانند شارژ کولر گازی؛ نصب انواع کولر؛ شیوه کار با ابزارهای آن، باز و بسته نمودن صفحه های داخلی و بیرونی آن، عیب یابی و تعمیر انواع مشکلات دستگاه، جوشکاری لوله مسی، عمل نکردن کمپرسور، خاموش شدن دستگاه و .. آشنایی کافی داشته باشد.

به طور کلی مهارت های مورد نیاز این شغل عبارت است از:

  • سیم کشی، کابل کشی، داکت کشی مدارهای کولر گازی
  • جوشکاری، سوهان کاری
  • تعویض قطعات مکانیکی و الکتریکی کولر گازی
  • عیب یابی و تعمیرات سرما ساز و سایر قطعات
  • تعمیر و عیب یابی برد کولرگازی
  • شارژ گاز کولر
  • بریدن، دلاله نمودن و خم کردن لوله مسی و …

در آمد این شغل به عوامل مختلفی از جمله دانش و مهارت، تجربه ، کیفیت کار، مشتری مداری، قیمت رقابتی و … بستگی دارد.

۱۰. شغل نصب و تعمیرات پکیج

در حال حاضر، نصب و تعمیرات پکیج جزو بهترین مشاغل فنی پردرآمد محسوب می شود. بازار کار این شغل رونق خوبی پیدا کرده است. پکیج های دیواری اکثرا در ساختمان های مدرن تجاری، اداری، مسکونی و .. جایگزین سیستم های گرمایشی نظیر شوفاژ و آبگرمکن شده اند. یک تعمیرکار متخصص این رشته باید مهارت های لازم در زمینه نصب و تعمیر پکیج دیواری را داشته باشد.

بایستی با مشکلات پکیج های دیواری، روش تعمیر و تعویض قطعات آن، هواگیری، مشکلات چکه کردن آب، تعمیر برد، فشار پایین پکیج و … آشنا و سریع عیب یابی نمایید. امروزه شغل نصب و تعمیرات پکیج دیواری با توجه به افزایش تقاضا برای خرید این محصول بازار کار خوبی دارد.

۱۱. شغل هوشمند سازی ساختمان

زندگی در خانه های هوشمند سازی شده بسیار راحت بوده و در بیرون از منزل نیز می توان برخی وسایل پیشرفته خانه را کنترل کرد. در حال حاضر هوشمند سازی ساختمان بسیار به علت مزایایی مانند افزایش رفاه، کاهش هزینه ها، زندگی جدید و لوکس، افزایش قیمت ساختمان، افزایش امنیت منزل و … بسیار پرطرفدار شده است.

از این رو با کسب مهارت کافی در این شغل، بازار کاری خوب و پردرآمدی برای آن پیش بینی می شود. لازم است بدانید شغل هوشمند سازی ساختمان در آینده بسیار پرطرفدار خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *