دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

غارهای آجانتا و عجایب دیدنی و شگفت انگیز آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

غارهای آجانتا که یکی از مجموعه غارهای باستانی در هند است، شگفتی های زیادی دارد. این غارها متعلق به ۲۰۰ سال پیش از میلاد بوده و دارای تندیس های عظیم نقاشی شده هستند.

آجانتا یکی از مجموعه غارهای عجیب و غریبی است که در شهر جالگئون در هند قرار دارد. این غارها در واقع یک معبد بودایی بوده و قدمت آن ها به ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این مکان دارای ۳۰ غار با موقعیت های عجیب و غریب بوده که در این بخش بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

آجانتا را بشناسید

عجایب مجموعه غارهای آجانتا:

با ورود به این غار مجموعه ای از مجسمه های عظیم را مشاهده می کنید که شامل نقاشی های عجیبی هستند. این نقاشی ها و تندیس ها روایت گر عقیده مذهبی آیین بودایی بوده و میراثی است که از گذشته به جا مانده و مورد توجه می باشد. ظرافت، هنر و زیبایی که در این سازه ها وجود دارد، چشم گیر و دست نیافتنی هستند.

معبد آجانتا

همانطور که می دانید، هند دارای معابد گوناگونی است. این غار نیز در واقع یک معبد باستانی می باشد. از مهم ترین معابد هند می توان به معبد کایلاسا و معبد طلایی اشاره کرد.

عبادتگاه تاریخی آجانتا

بررسی موقعیت غارها:

این غارهای باستانی در ۵۶ کیلومتری از شهر جالگائون قرار دارند. این شهر در یکی از ایالت های هند قرار گرفته و در کوه های اطراف می توانید با غار رو به رو شوید. این معابد به طرز عجیبی در شیب سنگی دره ای u شکل و همچنین در امتداد مسیر رودخانه وگهور واقع شده اند.

  •  آرون گروپس

غارهای آجانتا

جریان کشف غار:

این غار هزاران پیش در زیر جنگل های انبوه دفن بوده و یک افسر انگلیسی به نام اسمیت با چند تن دیگر در این نواحی مشغول شکار بودند که به طور ناگهانی با این غار رو به رو شدند. این غار یک نمونه اثر جالب و جذاب از سازه مذهبی است.

معرفی آجانتا

جیمز فرگوس از باستان شناسان معروف برای جلوگیری از سودجویی افراد این مکان را شماره گذاری و شروع به حفاری و حفظ آثار باستانی این مجموعه کرد. این اقدامات در حفظ نقاشی های باستانی این مجموعه و همچنین تندیس های آن نقش مهمی داشته است. این بنا در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

تاریخچه غار:

غارهای آجانتا در دو مرحله بنا شد. اولین مرحله ساخت این سازه به سده دوم پیش از میلاد باز می گردد. در آن زمان سلسله ساتاوانا حکومت می کردند. در این دوران تنها بخش هایی از غار ساخته شده اند و در آن زمان نیز هینه یانه که از شاخه های دین بودا بود، رواج داشته است. مرحله دوم این غار که شامل بخش های دیگر بوده در قرن ۶ پیش از میلاد ساخته شده است.

نمایی از آجانتا

در زمان ساخت مرحله دوم این بنا حکومت واکاتاکا روی کار بود. هاریسنا پادشاهی بود که ساخت این بنا را ادامه داد. در آن زمان گرایش های مذهبی به اسطوره سازی بود. بعد از مرگ هاریسنا ساخت این بنا نیز متوقف شد. امروزه این بنا از مکان های دیدنی هندوستان است. معبد هند

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *