دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ماندن در مسیر هدف و ثابت قدم بودن با چند راهکار طلایی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

اگر هدفی را در نظر گرفته و بارها با کوچکترین چالشی از مسیر خود دوره شده اید و هنوز به موفقیت نرسیده اید. در این مطلب با نکات کاربردی در راستای ماندن در مسیر هدف آشنا می شوید.

گاه پیش می آید که هدفی را در زندگی تعیین می کنیم و برای رسیدن به آن برنامه ریزی انجام می دهیم ولی پس از مدتی در مسیر هدف نمی توانیم به درستی پیش رویم. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی راهکارهای کاربردی ثابت ماندن در مسیر هدف بپردازیم.

راهکارهای ثابت ماندن در مسیر هدف

ممکن است بارها هدفی را برای تغییر در نظر گرفته ولی گاها موفق نشده اید که طبق برنامه ریزی پیش بروید. در حقیقت برای رسیدن به هدف برنامه ریزی می کنید اما بعد از مدتی نمی توانید در مسیر به درستی پیش بروید. به نظر شما چرا این اتفاق روی می دهد؟ چگونه می توان رسیدن به هدف را مدیریت کرد؟

با ادامه مطلب همراه ما باشید تا با راهکارهای کاربردی در جهت ثابت ماندن در مسیر هدف آشنا شوید.

هدف خود را به وضوح مشخص کنید.

هدف تان را بسیار ملموس و خاص نمایید. به این ترتیب می دانید چه زمانی از هدف خود دور هستید یا نیستید. مثلا تعیین کرده که هر روز با دوچرخه به محل کار بروید مگر این که سونامی روی بدهد که این کار غیر ممکن شود. این نوع نوشتن بسیار خاص و ملموس می شود.

ساختن هدف به صورت واضح و ملموس به معنی این است که نمی توانید خود را مانند یک کودک در نظر بگیرید. شما نباید خود را گول بزنید. این که می خواهید کاری را شروع کنید مهم است نباید در این میان تقلب کرده و از مسیر منحرف شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

 تهیه یک دفترچه یادداشت

یک دفترچه یادداشت تهیه و در آن کارهای روزانه ای که در مسیر رسیدن به هدف تعیین شده انجام می دهید را بنویسید. داشتن یک دفترچه راهنمای پیشرفت می تواند خیلی کمک کننده باشد و انگیزه شما را قوی تر نماید تا در برابر چالش ها قوی تر باشید. البته می توانید این نوشتن را در رایانه انجام دهید. و پیشرفت های خود را حتی در ایمیل برای خود نگهداری کنید.

بیان آن سبب می شود احساس تعهد واقعی به خودتان افزایش یابد.

از دیگران کمک بگیرید.

هنگامی که با نزدیکان خود هستید می توانید درباره هدف خود صحبت کنید و از آن ها مشورت بگیرید. حتی یک گام جلوتر رفته و در رسانه های اجتماعی از طیف وسیعی از دوستان و … کمک بگیرید. گفتن هدف به افرادی غیر از نزدیکان سبب می شود سد خجالت شما شکسته شود و دوری از خجالت می تواند انگیزه زیادی با خود همراه سازد.

البته اعضای خانواده یا افرادی که همکار شما هستند ممکن است موثر ترین افراد برای بیان هدف تان باشند. هر کسی که می تواند سبب انگیزه برای ثابت ماندن در هدف مدنظرتان شود یا کمک کند برنامه شما با قدرت پیش رود می تواند به عنوان یک یادآور و انگیزه دهنده عمل کند.

اگر ایده های مشخص خود را با فرد دیگری که هم عقیده و هم هدف با شما است در میان بگذارید انگیزه بیشتری ایجاد می شود. این کار کمک می کند قدرت بیشتری برای ادامه و ماندن در مسیر هدف پیدا کنید.

تعیین چند دلیل مثبت برای رسیدن به هدف

حداقل سه دلیل که می خواهید به این هدف برسید را مشخص کنید به همراه احساسات و نتایج مثبتی که ایجاد می کند. همچنین این دلایل را با یکی از نزدیکان به اشتراک بگذارید. باید بدانید این ایده ها و دلایل چه حسی در شما ایجاد می کند؟ چه تاثیری بر عزت نفس شما دارد؟

چگونه زندگی شما را بهبود می دهند؟ چه افرادی از این هدف سود می برند؟ همه این سوالات را پاسخ دهید. سعی کنید جزئیات آن را نیز بیان کنید. هر چه با جزئیات بیشتری به این سوالات پاسخ دهید، راحت تر و بهتر می توانید به هدف برسید.

تقسیم بندی هدف به اهداف جزئی تر

از این راهکار با عنوان قطعه بندی یاد می شود. قطعه بندی به معنی تقسیم هدف مدنظر به اجزای کوچک تر می باشد. این روش بهترین درمان غیر دارویی برای اختلال کم توجهی و بیش فعالی محسوب می شود. منشا اصلی استرس، انبوه کارهایی است که باید انجام بدهیم.

به طور مثال اگر روی پروژه ای کار می کنید و قصد دارید همه کارها را همزمان انجام بدهید، استرس بیشتری حاکم می شود. به این ترتیب از روش قطعه بندی استفاده کنید. به این شکل که پروژه را به بخش های کوچکتر تقسیم و به تدریج آن را کامل کنید. هدف تان را به بخش های کوچک و واقع بینانه تبدیل نمایید و هر بار قسمتی را انجام دهید.

دانش عصب شناسی می گوید، هر موفقیت جزئی، مرکز پاداش مغز را فعال نموده و سبب ترشح هورمون دوپامین می گردد. تولید این هورمون تمرکز را بالا برده و برای انجام مرحله بعدی فرد تشویق می شود.

مشخص کردن چند دلیل عدم انجام تصمیم مدنظر

حداقل سه دلیل که نمی خواهید بر رسیدن به هدف پایبند باشید را بیان کنید. این بار نیز آن را با فردی که با وی احساس نزدیکی دارید به اشتراک قرار دهید. بعد به این سوالات پاسخ دهید. عدم پایبندی به ایده ها برای رسیدن به هدف چه حسی ایجاد می کند؟ این کار بر اعتماد به نفس شما چه تاثیری می گذارد؟

چه هزینه ای بابت آن باید پرداخت کنید؟ چه آسیب هایی به دنبال دارد؟ چه افرادی از این کار آسیب می بینند؟ این آسیب چگونه به اطرافیان می رسد؟

تعیین پاداش برای هر موفقیت جزئی

در مسیر رسیدن به هدف مدنظر با هر موفقیت جزئی برای خود یک پاداش تعیین کنید. مثلا سفر، خرید، مهمانی و هر چیزی که سبب خوشحالی شما می شود. همه این ها می توانند گزینه های خیلی مناسبی برای هدیه دادن به خود وجودی شما باشد. این که شما توانسته اید آن را انجام دهید حتما حس خوبی را به وجود می آورد و انگیزه ادامه مسیر را دوچندان می کند.

تعیین جریمه در صورت عدم موفقیت

به دلیل عدم رعایت روند مسیر، برای خود جریمه تعیین کنید. مثلا در صورت عدم موفقیت؛ سفر تفریحی خود را کنسل کنید. یا هر جریمه ای که سبب شود در مسیر هدف پایبند بوده و جا نزنید. البته اگر مسیر هدف بسیار چالش برانگیز است می توانید آن را طوری تنظیم کنید که تنها در صورت لغزش مجبور به اجرای جریمه باشید.

تسلیم نشوید

باید بدانید افراد موفق کسانی نیستند که هرگز شکست نمی خورند بلکه افرادی هستند که هرگز تسلیم نشده اند. برای رسیدن به هدف استراتژی داشته و همیشه آماده تغییرات باشید. و بدانید همه چیز غیر قابل پیش بینی نبوده و نباید تسلیم شد. توماس ادیسون می گوید، من شکست نخوردم؛ تنها ۱۰ هزار راه کشف کردم که جواب نمی داد.

بزرگترین عامل برای ثابت ماندن در مسیر هدف این است که تسلیم نشوید. مطمئن ترین شیوه برای کسب موفقیت آن است که بگوییم: این بار موفق خواهم شد.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با مراحل هدف گذاری و چند گام طلایی تمرکز روی هدف از این مقالات بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *