دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تقویت هوش اخلاقی کودکان با راهکارهای علمی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

تقویت هوش اخلاقی یک از مهم ترین موارد در رشد اخلاقی و اجتماعی کودکان است. این هوش شامل مختلفی همچون انصاف، عدالت و احترام است که در این بخش به راه های تقویت آن اشاره می کنیم.

هوش اخلاقی یکی از هوش های ۱۰ گانه ای است که توسط گاردرن ارائه شد. این بعد از هوش در واقع ظرفیت درست کردن اخلاق، اعتقادات و ارزش ها را دارد. برای تقویت هوش اخلاقی راه های مختلفی وجود دارد که ما در این بخش به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

تقویت هوش اخلاقی

راهکارهای تقویت هوش اخلاقی:

همانطور که اشاره شد، هوش اخلاقی به آن بعد از هوش گفته می شود که فرد را به پردازش های اخلاقی، ارزش ها و اعتقادات وامی دارد. این هوش به کاربرد اصول اخلاقی در زندگی، اهداف، عملکرد شخصی و ارزش ها اشاره دارد.

ضرورت هوش اخلاقی

افرادی دارای این هوش هستند که توانایی عمل کردن به باورهای راسخ را دارند. در واقع این افراد به شیوه ای محترمانه عمل می کنند. همچنین استقلال بیشتری در زندگی دارند در این راستا شما می توانید در آرگا با مهم ترین اصول تربیت کودک مستقل نیز آشنا شوید.

ضرورت آموزش هوش اخلاقی:

این هوش ضروری حیاتی در جوامع بشری و در ارتباط های انسانی دارد. این هوش در واقع نقطه عطفی برای تمام هوش ها بوده و هوش را به انجام کارهای ارزشمندی هدایت می کند. این هوش یک سازه اساسی در تقویت جوامع بشری است.

اهمیت هوش اخلاقی

  •  آرون گروپس

هوش اخلاقی کودکان:

این هوش در واقع از همان سنین کودکی رشد می کند. شکل گیری این هوش از همان ابتدا نقش حیاتی و مهمی دارد. کودکانی که این هوش را کسب نکرده اند در خطر هستند. وجدان متزلزل، رشد نیافتگی احساسی، ضعف در مهار امیال، باورهای نادرست و دیگر موارد در این کودکان دیده می شود که منجر به عقب افتادگی اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.

تقویت هوش اخلاقی از سنین پایین و از همان کودکی فرصت مناسب تری است. شما با این شیوه های تربیتی فرزند خود را در مسیر درست زندگی قرار می دهید. این کار موجب شده تا آن ها علاوه بر درست فکر کردن، درست هم عمل کنند.

ارزش ها و شایستگی های اخلاقی اولین گامی هستند که باید به آن توجه داشته باشید. شما باید به خاطر داشته باشید که معلم فرزندتان هستید و کودکان از رفتارهای شما الگوبرداری می کنند. در این زمینه راهکارهای مختلفی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

هوش اخلاقی را رشد دهید

راه های رشد هوش اخلاقی:

شما می توانید با مطالعه برخی از کتاب ها و مقالات راهکارهای مفید و موثری را در این زمینه کسب کنید. ما در این مقاله به بررسی اجمالی ولی مفید این تکنیک ها پرداخته ایم و به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱- آموزش اخلاق توسط خانواده:

اولین گام از این تمرین ها و تقویت هوش اخلاقی تمرین برنامه ریزی و مرتب کردن لباس ها و اتاق شخصی است. شما ابتدا باید تمام آداب را به کودکان آموزش دهید و در صورتی که کودک رعایت نکرد، سراغ دیگر راهکارها بروید. به عنوان مثال باید نحوه سلام دادن به بزرگ تر ها و احترام گذاشتن به بزرگ ترها را از همان ابتدا به کودک آموزش دهید.

۲-رفتارهای اخلاقی را از آن ها بخواهید:

رفتارهای شما نباید از سر دلسوزی باشد. گاهی ممکن است، کودک شما در آموزش ها سخت گیری کند یا آن دسته از رفتارهایی که منتظر آن هستید را از او نبینید. این کاملا طبیعی است و در واقع در ذات زندگی می باشد. انسان ها برای کسب تجربه در هر زمینه ای نیاز به یک کشمکش درونی دارند که در کودکان نیز طبیعی می باشد. بنابراین در این زمینه سخت گیری زیادی نداشته باشید.

تربیت هوش اخلاقی

۳- توانایی در تصمیم گیری اخلاقی:

به فرزند خود کمک کنید تا به نتیجه عملکردهای خود در زمینه های اخلاقی بیشتر توجه کند. در زمینه تصمیم گیری های مهم سعی کنید او را همراهی کرده تا نتایج مثبتی کسب کند. گاهی نیز باید به او زمان دهید تا تصمیم گیری های لازم را خودش انجام دهد. این مورد در رشد هوش اخلاقی تاثیرگذار است. شما می توانید از روش تربیت کودک خوش بین نیز استفاده کنید.

۴- راه های مقابله با بی عدالتی را آموزش دهید:

در این مورد باید به تشویق کودک بپردازید. زمانی که کودک شما در مقابل بی عدالتی ها واکنش نشان می دهد، حتما او را تشویق کرده و به او اهمیت دهید. یکی دیگر از تکنیک ها در این زمینه واکنش نشان دادن خود والدین به این وضعیت می باشد. کودک از شما الگوبرداری کرده و زمانی که می بینید، شما در مقابل بی عدالتی ها می ایستید از شما الگو میان گیرد.

هوش اخلاقی در جونان

۵- برای آن ها وقت بگذارید:

برای تقویت هوش اخلاقی کودکان باید به آن ها بیشتر توجه کنید و روی تربیت آن ها بیشتر متمرکز شوید. این کار نیازمند زمان و وقت بیشتری است. زمانی که والدین وقت بیشتری دارند با حوصله و تمرکز بیشتری این آموزش ها را به کودکان می دهند.

چگونه هوش اخلاقی داشته باشیم

یادآوری کردن نیز در این زمینه تاثیرگذار می باشد. شما باید به فرزند خود یادآوری کنید که چگونه باید با ادب باشد و چگونه رفتارهای درستی داشته باشد. شما در این زمینه باید مقالات بیشتری را مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. شما می توانید در آرگا با تکنیک های موثر برای تربیت کودک خوش اخلاق نیز آشنا شوید و اطلاعات جامعی کسب کنید.

تقویت این هوش زمانی که والدین ابعاد مهمی از آن را بدانند، آسان تر می شود. این هوش تشکیل شده از ابعاد مختلفی مانند همدلی، خویشتنداری، وجدان، مهربانی، احترام، بردباری و تحمل و انصاف می باشد. با بررسی و مطالعه در هر یک از زمینه های لازم شما می توانید، آموزش های ضروری را برای کودکان ارائه دهید. ثابت قدم بودن در این مسیر نیز یکی دیگر از نکات کلیدی به شمار می آید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *