دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه برخورد با دانش آموز شلوغ و بازیگوش

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

نظم و انضباط از فاکتورهای موثر در سطح علمی دانش آموزان یک کلاس محسوب می شود. برای این که نحوه برخورد با دانش آموز شلوغ را در جهت برقراری نظم کلاس بدانید. با این مطلب همراه ما باشید.

برای این که دانش آموزان درس خوان و منضبطی داشته باشیم بایستی به نظم و انضباط آن ها نیز اهمیت بدهیم. هر اندازه معلم در نحوه بر خورد با دانش آموز شلوغ و بازیگوش هوشمندانه تر عمل نماید، به این هدف نزدیک تر می شود. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

با دانش آموز شلوغ و بازیگوش چطور رفتار کنیم؟

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر سطح علمی دانش آموزان یک کلاس، وجود نظم و انضباط آن ها می باشد. اگر دانش آموز درس خوان و منضبطی مدنظر ما است بایستی به نظم و انضباط وی نیز اهمیت بدهیم. به این ترتیب با دانستن نحوه برخورد با دانش آموز شلوغ و بازیگوش می توان کلاس را به خوبی اداره نمود. برای اینکه بدانیم چگونه شخصیت فرزند خود را بشناسیم؟ تست‌های شخصیت‌شناسی و روانشناسی دانش‌آموزان کمک زیادی به ما می کنند.

عدم اداره صحیح کلاس به معنی تضییع حقوق آن دسته از دانش آموزانی است که تمایل دارند از فضای کلاس درس نهایت استفاده را ببرند. اهمیتی ندارد که چه تعداد دانش آموز برای گوش دادن به درس آماده باشند، تنها حضور یک دانش آموز شلوغ کافی است که حواس همه بچه ها پرت شود.

به این ترتیب معلم است که می تواند به بهبود شرایط نظم کلاسی کمک کند. و هر اندازه در نحوه بر خورد با دانش آموز شلوغ و بازیگوش هوشمندانه و با مهارت عمل نماید، به این هدف نزدیک تر خواهد شد.

دانش آموزان شلوغ و بازیگوش

هر کلاس شلوغ و آشفته ای یک گروه دانش آموز بازیگوش و پر انرژی داشته که بلد نیستند انرژی خود را چگونه تخلیه نمایند. هر گروه یک رهبر دارد. دقیقا مشابه داستان های جنایی که تمام خرابکاری ها زیر نظر یک لیدر صورت می گیرد. برای این که دانش آموزان شلوغ و سرگروه آنها را را شناسایی نمایید، کار دشواری در پیش نخواهید داشت.

  •  آرون گروپس

آن ها معمولا عمدا نظم کلاس را به هم می ریزند. همکلاسی های خود را به سخره می گیرند و اگر اندکی گستاخ باشند، معلم را نیز مسخره می کنند. سردسته این گروه معمولا آغازگر مشاجرات بوده و برخی رفتارهای پرخاشگرانه و زورگویانه دارند. شجاع بوده و خجالتی نیستند.

همچنین بیشتر ار بقیه همکلاسی های خود صحبت می کنند. آن هم نه با صدای آهسته بلکه با صدای بلند و گیرا. به ندرت پیش می آید که در مورد درس سوال داشته یا صحبت کنند. چرا که تمام تمرکز آنها روی بازیگوشی است. این موارد سبب می شود عملکرد درسی چنین دانش آموزی تحت تاثیر قرار گرفته و ضعیف شود.

با کمی دقت متوجه می شوید که بی نظمی در آغاز توسط یک نفر شروع شده و توسط گروهی از هم کلاسی ها هدایت می شود. سر دسته دانش آموزان شلوغ کلاس، به طور معمول فردی است که بی نظمی را استارت می زند. وی در این کار از همه شجاع تر می باشد و در صورت همراهی بیشتر جسورانه تر عمل می کند.

در ادامه راهکارهایی برای نحوه برخورد با دانش آموز شلوغ ارائه می شود که در راستای اداره بهتر کلاس کمک کننده هستند.

۱. تذکر فردی

در برخورد با دانش آموز  شلوغ و بازیگوش، بهتر است در خلوت با او صحبت کنید. قرار نیست در مقابل همه به او هشدار بدهید. یا نصیحت نموده و از وی بخواهید که نظم کلاس را به هم نزند. این که او را شخصا مورد بازخواست و تذکر فردی قرار بدهید، نتیجه بهتری به دنبال دارد.

۲. عدم برچسب زدن

بیشتر رفتارهای کودکان گذرا است اما برچسب زدن بر کودک می توان آن را به رفتار ماندگاری تبدیل نماید. به طور مثال به دانش آموز بگویید که رفتار غیر قابل تحملی داری، بی انضباط هستی، خیلی اذیت می کنی، خیلی دردسر درست می کنید و این قبیل برچسب ها تنها سبب تقویت نادرست رفتار دانش آموز می شود. زیرا وی تصور می کند این رفتارها ذاتا در درون او وجود دارد.

۳. تغییر در شیوه نشستن دانش آموزان

گاه با ایجاد تغییری ساده در شیوه نشستن دانش آموزان، می توان میزان شلوغی کلاس را تا حدود بسیاری کاست. دانش آموزان شلوغ به طور معمول در انتهای کلاس می نشینند؛ زیرا می دانند تسلط معلم بر آن ها کمتر می شود.

به این ترتیب در صورت امکان، جای آن ها را به صندلی های جلویی تغییر داده و یا صندلی ها را به شکل گرد بچیینید. بدین صورت همه ردیف اول هستند و تسلط معلم به همه دانش آموزان یک اندازه است.

۴. حفظ خونسردی

داد و فریادها، تهدید و عصبانیت معلم نشانه ضعف در برابر دانش آموز تلقی می شود. اگر شاگرد شما حس کند که در برخی موقعیت ها ضعف دارید، از نقطه ضعف تان برای ایجاد سایر موقعیت های مشابه استفاده می کند. به این ترتیب آرام و خونسرد برخورد کنید.

همیشه به خاطر داشته که در هر احوالی، الگوی مناسبی باشید. اگر برخورد نادرست دانش آموز شلوغ را با برخورد نادرست پاسخ بدهید، فاجعه ایجاد می شود. البته این خونسردی و آرام بودن به معنی منفعل شدن نیست بلکه بایستی برخوردی قاطعانه و در عین حال آرام داشته باشید.

۵. رفتار شاگردتان را سرزنش کنید نه شخص او را

در صورتی که می خواهید دانش آموزی را به جهت بازیگوشی و شلوغ کاری مورد تادیب و سرزنش قرار دهید؛ بایستی رفتار نادرست او را مورد هدف قرار داده نه خود شاگردتان را. بیشتر مواقع دانش آموز بازیگوش نمی داند به چه دلیل مواخذه می شود باید به وی بگویید که دقیقا به چه خاطری سرزنش می شود.

به طور مثال هنگامی که  دانش آموز؛ حین تدریس معلم به جای گوش دادن به درس با بغل دستی درگوشی صحبت کند، بخندد و نظم کلاس را به هم بریزد. به او بگویید که صحبت کردن و خندیدن بد نیست اما باید در زمان و مکان مناسب صورت گیرد نه الان که سر کلاس درس هستی. بهتر است پیش از سرزنش یک رفتار دانش آموز، ابتدا خوبی های وی را بیان و نقاط قوتش را یادآوری کنید.

۶. انتخاب مکانی برای اشراف به همه

معلم بایستی جایی برای نشستن و ایستادن در کلاس را انتخاب کند که بر همه دانش آموزان اشراف کامل داشته باشد. این که محل نشستن طوری باشد که تنها با تعداد محدودی از دانش آموزان تعامل ایجاد شود، حس کنار گذاشتن سایرین ایجاد شده و این نیز بی نظمی به دنبال دارد.

۷. سپردن مسئولیت به دانش آموز

معمولا معلم ها به دانش آموزان منضبط کلاس مسئولیت می سپارند. به این ترتیب وقت آن است که به دانش آموزان شلوغ کلاس نیز مسئولیتی بسپارید. آن ها برای بر آمدن از پس مسئولیت واگذاری شده، تغییر می کنند.

۸. عدم تبعیض

سعی کنید خیلی زود اسم هر یک از دانش آموزان کلاس را به خاطر بسپارید. این که دانش آموزی با اسم یا فامیل اشتباه صدا زده شود این پیغام را منتقل می کند که حواس شما به وی نیست و رفتار و کارهای او اهمیت زیادی نمی دهید. تبعیض قائل شدن بین شاگردان کلاس سبب می شود که آن ها به عدم توجه معلم پی ببرند.

این که رفتارهای درست بعضی شاگردان کلاس بسیار به چشم شما آمده و آن ها به این دلیل بیشتر از آنچه که سایرین دریافت می کنند، مورد توجه قرار گیرند، سبب دلسردی بقیه می شود. فارغ از این که دانش آموزی رفتار مناسب از خود نشان بدهد، و چه پیشینه ای رفتاری دارد، وی را مورد تشویق قرار دهید.

به این ترتیب معلم سعی نموده خودش عامل برقراری نظم در کلاس باشد و از عوامل بیرونی مانند ناظم استفاده نکند. همچنین با دعوا و موارد این چنینی با دانش آموز شلوغ برخورد نکند. زیرا این روش ها درون مایه رعب و وحشت داشته و اصلا کارگشا نخواهند بود. بایستی روشی به کار بندید که عزت نفس و غرور دانش آموز آسیب نبیند.

بهتر است در این راستا معلم و مربی هوشیارانه عمل نموده و به کمک راهکارهای اصولی و درست، فضای کلاس را برای درس و تدریس موثر آماده نمایید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه ایجاد انگیزه در دانش آموزان و حل مشکل کم رویی دانش آموزان از این مقالات بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *