دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اطلاعاتی در مورد ارتباط استرس و آلزایمر

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های تحلیل برنده مغز می باشد که محققان اخیرا دریافته اند استرس نیز ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند. این مطلب به ارتباط استرس و آلزایمر می پردازد.

مطالعاتی که طی سال های اخیر صورت گرفته نشان می دهد استرس نیز بر روند ابتلا به آلزایمر تاثیر می گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از ارتباط استرس و آلزایمر با ادامه مطلب همراه ما باشید.

ارتباط استرس و آلزایمر چگونه است؟

نتایج مطالعات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد استرس می تواند سبب شود افراد مبتلا به کاهش زوال عقل نسبت به افرادی که استرس و اضطرابی ندارند، زودتر به آلزایمر مبتلا شوند. پیشتر پژوهش ها نشان داده بود که استرس؛ احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را تشدید می کند. اما این موضوع در هاله ای از ابهام قرار داشت تا این که تحقیقات محققین دانشگاه فلوریدا این موضوع را آشکار نمود.

مغز در واکنش به استرس، هورمونی ترشح کرده که سبب افزایش تولید یک پروتئین به اسم بتا آمیلوئید می گردد. تجمع بتا آمیلوئید در مغز منجر به ساخت پلاک هایی می شود که در برقراری ارتباط بین سلول های مغزی اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش آلزایمر می شود.

پژوهشگران بر این باورند این مطالعه یک استراتژی کاربردی برای مهار آلزایمر جلوی روی آن ها قرار داده و آن استفاده از آنتی بادی جهت مسدود کردن هورمون استرس می باشد. گزارش شده بیماری پیش روند آلزایمر، شایع ترین انواع زوال عقلی بوده که سبب اختلال در حافظه، تفکر و رفتار انسان می شود.

این بیماری از دید علمی به علت کاهش هورمون سرتونین در مغز روی می دهد و نتیجه آن مختل شدن انتقال پیام های عصبی به مغز است. باید بدانید علت این بیماری همواره کهولت سن نبوده و عوامل ژنتیکی، شوک عاطفی، سکته مغزی و … نیز می توانند سبب بروز این عارضه گردند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر مهمترین علت از کار افتادگی سالمندان در سراسر دنیا، آلزایمر می باشد. از هر سه سالمند در دنیا، یک نفر به علت ابتلا به آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل جانش را از دست می دهد. پژوهش های محققان مرکز آلزایمر امریکا نشان داده که احتمال ابتلای خانم ها به آلزایمر بعد از ۶۰ سالگی دو برابر سرطان سینه می باشد.

در ادامه تحقیقات آمده که احتمال ابتلای خانم ها به آلزایمر بعد از ۶۰ سالگی یک به شش بوده در حالیکه این رقم در مردها یک به یازده گزارش شده است. ضمنا بر اساس آمارهای جهانی ۸ درصد افراد پس از ۸۵ سالگی به آلزایمر این بیماری تحلیل برنده مغز مبتلا می شوند.

باید اشاره داشت شروع آلزایمر با اختلال حافظه نزدیک و فراموشی بوده به طوری که فرد ممکن است بارها یک سوال را بپرسد. ضمنا در مراحل ابتدایی ابتلا به این زوال عقلی فرد دچار بی قراری، افسردگی، اختلال در خواب، تشویش خاطر و کم اشتهایی می گردد. بیشتر افراد مبتلا به آلزایمر، ابتدا از اختلال شناختی خفیف رنج برده و روند کاهش توانایی شناختی مانند مهارت های فکری زودتر از آن است که به صورت معمول با پیری همراه می باشد.

استرس و اضطراب در بیماران با اختلال شناختی خفیف، همواره دیده شده است. هر چند نقش آن در پیشرفت بیماری زیاد تحت بررسی قرار نگرفته است. محققان بیان کرده اند اکثر استرس ها کوتاه مدت بوده و سریع از بین می روند از این رو مشکلی ایجاد نمی شود ولی برخی استرس ها مزمن بوده که بیماری های مختلف قلبی و مغزی از جمله آلزایمر را سبب می شوند.

به گفته محققان؛ استرس های مزمن می توانند به تجمع بیش از اندازه گرانول های استرس دارای پروتیین های تاو منجر شده که در نهایت به سلول های عصبی صدمه زده و سبب نابودی سلول ها می شوند. کاهش میزان یکی از پروتئین های اساسی گرانول استرس مانع تجمع پروتئین تاو و در نتیجه انحطاط سلول های عصبی می گردد. به این ترتیب بین استرس و احتمال ابتلا به آلزایمر ارتباط تقریبا مستقیمی وجود دارد.

شایان ذکر است پژوهشگران عقیده دارند افرادی که دائما ورزش می کنند می توانند زوال عقلی را تا ۳۸ درصد بکاهند. ضمنا کاهش استرس برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر خیلی اهمیت دارد زیرا استرس مداوم می تواند تاثیر منفی زیادی بر مغز گذاشته و فرد را مستعد ابتلا به آلزایمر نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *