دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت کندی نبض و چگونگی درمان ضربان قلب پایین

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع علت کندی نبض انسان موارد بسیار مختلفی را شامل خواهد شد که بایستی مورد بررسی قرار بگیرند و شما نیز می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با این علت ها و اصول درمان و پیشگیری از بروز ضربان قلب پایین آشنا شوید.

به طور کلی ضربان قلب برای بررسی عملکرد قلب عامل مهمی بوده و ضربان قلب کمتر از حد معمولا می تواند نشان دهنده وجود یک اختلال در عملکرد قلب و همچنین برخی از بیماری های قلبی باشد که برای درمان کندی نبض بایستی علت ها آن را ریشه یابی نمایید.

آشنایی با علت کندی نبض

بهتر است بدانید کندی نبض که با نام برادیکاری نیز شناخته می شود در واقع اختلالی است که در آن ضربان قلب، پایین تر از حد معمول خواهد بود. معمولا در این اختلال ضربان قلب کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه خواهد بود که به صورت طبیعی بایستی ضربان قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ در هر دقیقه باشد. چنانچه فردی با کندی نبض خود مواجه باشد معمولا ضربان قلب او کمتر از ۶۰ خواهد بود.

دلیل و علت کندی نبض

در صورتی که قلب وی نتواند با هر انقباض به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را به نقاط مختلف بدن ارسال کند برادیکاردی می تواند یک مشکل بسیار جدی تلقی گردد. در برخی از افراد پایین بودن نبض هیچ گونه علامت و مشکلی را به وجود نخواهد آورد و با این حال کندی نبض را می توان یک اختلال نسبتا شایع در برخی از افراد دانست.

این اختلال در آن دسته از افراد بزرگسال که فعالیت جسمی بالایی دارند و ضربان قلب آن ها کمتر از ۶۰ است و هیچ گونه تاثیر منفی بر آن ها نگذاشته است شایع خواهد بود. لازم به ذکر است که ضربان قلب در هنگام خواب به کمتر از ۶۰ می رسد و همچنین نبض پایین در میان افراد کهنسال بیشتر دیده خواهد شد.

به صراحت می توان گفت که نبض پایین به سبک زندگی فرد و یا برخی از بیماری های قبلی ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که نبض پایین به دلیل بیماری قلبی به وجود آمده باشد احتمال بروز چنین مشکلی آسیب دیدگی بافت قلب محسوب خواهد شد.

به طور کلی برخی از فاکتورهایی که ریسک بروز بیماری قلبی را افزایش می دهند احتمال نبض پایین را نیز افزایش خواهند داد و به این ترتیب می توان گفت که برخی از علل شایع نبض پایین با علل و بیماری های قلبی یکسان خواهند بود.

  •  آرون گروپس

دلایل اصلی بروز کندی نبض:

توجه داشته باشید با وجود اینکه دلایل زیادی برای کاهش ضربان قلب وجود دارد اما بیماری های احتمالی که می توانند منجر به بروز برادیکاردی شوند شامل موارد فوق خواهند بود:

دلایل اصلی بروز ضربان قلب پایین

  • وجود نقص در عملکرد قلب:

شایع ترین علت کندی نبض را می توان عملکرد نامناسب ضربان ساز طبیعی قلب یعنی گره سینوسی دانست. در واقع این گره سرعت پمپاژ خون در حفره های بالا و پایین قلب یعنی دهلیزها و بطن ها را کنترل خواهد کرد.

  • افزایش سن:

بالا رفتن سن را می توان شایع ترین عامل خطر برای ابتلا به کندی نبض در انسان ها دانست که این وضعیت به طور معمول در مردان و زنان بالای ۶۵ سال دیده خواهد شد.

  • بلوک دهلیزی و بطنی:

یکی دیگر از عوامل بروز نبضش پایین، بلوک دهلیزی بطنی است. به گونه ای که در بلوک A-V حفره های بالا و پایین قلب یعنی دهلیزها و بطن ها ارتباط مناسبی با یکدیگر نداشته و در نتیجه ضربان قلب به شدت کاهش خواهد یافت.

به طور کلی مسیر های هدایتی جریان الکتریکی در قلب که مانند کابل های الکتریکی در داخل قلب هستند با افزایش سن دچار فرسودگی می شوند. در این میان دقت داشته باشید داروهای متداولی که افراد مسن مصرف می کنند نیز می توانند علائم ناشی از کندی نبض را نمایان تر نمایند.

چگونگی افت ضربان قلب

  • داشتن یک بیماری و یا شرایط خاص:

بیماری و یا عوامل دیگری که می توانند موجب بروز ضربان قلب پایین شوند شامل موارد فوق خواهند بود:

  • ابتلای قلب به عفونت های باکتریایی که در خون وجود دارد.
  • حملات قلب ناشی از بیماری عروق کرونر
  • التهاب عضله قلب
  • کاهش عملکرد تیروئید
  • وجود مقادیر بالای پتاسیم در خون
  • عدم تعادل الکترولیت ها
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای بتا بلاکر و آنتی آریتمی
  • داشتن نقص قلبی مادرزادی، دیابت و یا فشار خون بالای طولانی مدت

چگونگی درمان ضربان قلب پایین:

توجه داشته باشید که اگر غیر از کندی نبض ناراحتی یا علامت دیگری ندارید احتمالا نیازی به درمان نخواهید داشت. البته که تنها پزشک می تواند علت کند نبضی شما را تشخیص داده و درمان نماید.

توصیه می شود که داروهای مصرفی تان را کنترل کنید و مطمئن شوید که تنها داروهای لازم را آن هم به مقدار دستور داده شده توسط پزشک مصرف می کنید. داروهای مصرفی تان را به صورت سر خود قطع نکنید. همچنین در بسیاری از موارد برای مثال در برخی بیماری های قلبی کند نمودن نبض عمدا توسط پزشک متخصص ایجاد خواهد شد.

چگونگی درمان ضربان قلب پایین

از ضربان ساز استفاده کنید. اگر کندی نبض تان به اندازه ای باشد که کار تلمبه زدن خون توسط قلب مختل گردد و علائم دیگر آن پدیدار شود موثرترین راه رمان کاشت دستگاه ضربان ساز مصنوعی در قلب خواهد بود که این وسیله تعداد ضربان قلب را به حد مطلوب برای بدن شما خواهد رساند.

روش های پیشگیری از بروز کندی نبض:

با وجود اینکه نمی توان به کنترل برخی از فاکتور های خطر از جمله بالا رفتن سن و نقایض مادرزادی قلب پرداخت اما موثرترین روش برای پیشگیری از پایین بودن ضربان قلب این است که ریسک ایجاد بیماری های قلبی را به حداقل برسانید. همچنین توجه و رعایت نکات فوق نیز در پیشگیری از ضربان قلب پایین بسیار موثر خواهد بود:

کنترل استرس و یادگیری روش های صحیح مواجهه با تنش های روزمره

اجتناب از استعمال دخانیات کاملا ضروری خواهد بود اما در صورتی که شما برای ترک کردن سیگار مشکل دارید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید و تحت نظر او سیگار خود را ترک نمایید.

در صورتی که دچار هر گونه علامت جدید شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید و به صورت منظم آزمایش بدهید.

اجتناب از مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی و در صورتی که شما با چنین مشکلی مواجه هستید بهتر است تحت نظر پزشک قرار بگیرید و اعتیادتان را ترک کنید.

روش های پیشگیری از افت ضربان قلب

به صورت منظم ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سعی کنید هر روز از انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل استفاده نمایید.

فشار خون تان را کنترل کنید و سعی کند کلسترول خون خود را در سطح پایین نگه دارید. به اصلاح سبک زندگی تان بپردازید و همچنین داروهای تجویز شده را به درستی مصرف نمایید.

ورزش کنید و رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید و سعی کنید تناسب اندام تان را حفظ کنید.

به درمان بیماری های قلبی بپردازید و به صورت کامل فرآیند درمان را ترک نمایید و همچنین داروهایتان را بر اساس دستور پزشک مصرف نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *