دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان گرفتگی بینی کودک با روش های طبیعی

  • سعیده ستاری
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

از راه های درمان گرفتگی بینی در کودک می توان به عسل، لیمو، زنجبیل، حمام آب گرم، سوپ مرغ و … اشاره کرد. البته اینها درمان خانگی هستند و ما در مطلب به دارو هایی که برای درمان احتقان فایده دارد اشاره کردیم.

احتقان یا گرفتگی بینی کودکان هنگامی اتفاق می افتد که بافت های پوششی بینی متورم شوند، این مشکل امکان دارد شامل ترشحات بینی یا آبریزش بینی باشد. اگر مخاط اضافی در پشت گلو هم وجود داشته باشد، امکان دارد موجب سرفه یا گلو درد شود. اگر گرفتگی بینی در بچه ها اتفاق بیفتد، کارهایی را باید انجام دهیم. ما در این مطلب در مورد درمان گرفتگی بینی کودک صحبت می کنیم.

آشنایی با درمان گرفتگی بینی در کودک

آشنایی با درمان گرفتگی بینی کودک

برای رفع گرفتگی بینی کودکان می توانید از داروها و روش های درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان استفاده کنید که در ادامه این روش ها را برای شما بیان می کنیم:

شما نباید به کودکان نو پا دارو های ضد احتقان OTC بدهی. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می کند که از دارو های ضد احتقان برای گرفتگی بینی در کودکان زیر دو سال استفاده نکنید و برای کودکان زیر ۸ سال از داروهای ضد احتقان که دارای کدئین یا هیدروکودون هستند، استفاده نکنید. ضد احتقان ها برای کودکان زیر ۴ سال مزایا کمی دارد یا هیچ مزیتی ندارد و امکان دارد عوارض جانبی جدی نیز داشته باشد. برای درمان گرفتگی بینی در کودکان زیر یک سال می توانید با مشورت پزشک از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. آنتی بیوتیک ها نمی توانند سرماخوردگی را درمان کنند، ولی قادر هستند سایر عفونت هایی که موجب احتقان می شوند، مثل عفونت سینوسی را درمان کنند.

سرماخوردگی در کودکان نوپا امکان دارد در چند روز بهبود پیدا کند و احتقان طولانی تر شود. اگر علائم کودک بدتر شود، تب کرد یا احتقان درمان نشد، برای درمان به پزشک گرفتگی بینی کودکان رجوع کنید. مسکن های OTC، مثل استامینوفن و ایبوپروفن، احتقان را بهبود نمی دهد، ولی به علائم دیگر مثل درد ناشی از احتقان یا تب کمک می کنند. پیش از استفاده از این داروها برای گرفتگی بینی در کودکان زیر یک سال با دکتر مشورت کنید. بر اساس گفته آکادمی اطفال آمریکا، در اکثر موارد ایبوپروفن برای کودکان بالای ۶ ماه و استامینوفن برای کودکان در تمامی سنین خطری ندارد. شربت سیتریزین برای احتقان کودکان هم می تواند تاثیر داشته باشد؛ ولی از شربت برای احتقان کودکان بدون تجویز پزشک برای درمان گرفتگی بینی در کودکان زیر دو سال استفاده نمی شود. البته می توانید از قطره گرفتگی بینی کودکان استفاده کنید؛ ولی از این قطره ها با تجویز پزشک استفاده کنید.
معرفی درمان گرفتگی بینی درکودک

درمان خانگی

برای درمان خانگی گرفتگی بینی در کودک می توانید از شیوه های زیر استفاده کنید:

۱. عسل

استفاده از عسل به عنوان یک روش درمان گرفتگی بینی کودکان در خانه می توانید بسیار تاثیر گذار باشد. برای این کار می توانید ۲ قاشق چای خوری عسل را با شیر ترکیب کنید و به کودک بدهید.

۲. حمام آب گرم

یک اتاق گرم و بخاردار می تواند به شل شدن مخلوط کمک نماید و تنفس کودک را آسان تر کند. تلاش کنید پیش از خواب، کودک را به حمام آب گرم ببرید. در حمام را ببندید و آب را گرم کنید تا بخار در حمام پر شود. البته حواستان باشد بخار به اندازه ای نباشد که تنفس کودک را دچار مشکل کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۳. اسپری بینی

اسپری بنی نمکی می تواند به تسکین بینی تحریک شده کم زیادی کند. البته همچنین اسپری ها امکان دارد به شل شدن مخاط غلیظ کمک نماید. بیشتر داروخانه ها اسپری های بدون نسخه را می فروشند. این اسپری را بایستی به آرامی داخل بینی کودک اسپری کنید یا به کودک نشان دهید که چطور این کار را خودش به تنهایی انجام دهد.

آشنایی با معالجه گرفتگی بینی در کودک

۴. دستگاه بخور سرد

یک دستگاه بخور، به ویژه بخور سرد هوار ا مرطوب نگه می دارد. این کار می تواند در کاهش سرفه خسک کمک نماید و امکان دارد دلیل گرفتگی بینی کودکان در شب را کم کند. تلاش کنید یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک بگذارید. حواستان باشد که کودک با دستگاه بخور سرد تنها نگذارید  و با آن مثل یک اسباب بازی رفتار نکند. دستگاه بخور سرد را تمیز نگه دارید، چون باکتری می تواند به آسانی در فضای های مرطوب رشد پیدا کند و تکثیر شود.

۵. مایعات زیاد و آب گرم

آب و دیگر مایعات امکان دارد به رقیق شدن مخاط کمک کنند و گرفتگی بینی و سرفه کردن را بهبود بخشند. اگر کودک تب داشته باشد، مایعات می توانند از کم آبی بدن پیشگیری کنند. زمانی که کودک بیمار است به او آب زیاد بدهید.

۶. روغن اکالیپتوس

یکی از شیوه های درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان، استفاده از روغن اکالیپتوس می باشد. می توانید مقداری روغن اکالیپتوس را بر روی یک دستمال بمالید و آن را در نزدیکی بینی کودک خود قرار دهید. کودک با استنشاق روغن اکالیپتوس، احساس بهتری خواهد داشت و این کار به بهبود گرفتگی بینی کمک می نماید.

۷. تغییر وضعیت خوابیدن

احتقان بینی بیشتر در شب شدید می شود. یکی از علل این است که وقتی فرد دراز کشیده است، سینوس ها به آسانی تخلیه نمی شوند. برای درمان گرفتگی بینی در خواب کودکان می توانید یکی دو بالش اضافه زیر سر کودک قرار دهید تا سر او بالا بیاید و بخوابد.

بیان درمان گرفتگی بینی در کودک

۸. سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم، چیزی بیش از یک درمان مردمی می باشد. سوپ مرغ گرم امکان دارد با کاهش التهاب، احتقان را کاهش دهد. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که سوپ مرغ امکان دارد التهاب دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد که قادر است نشانه های احتقان ناشی از سرماخوردگی کودک را نابود کند.

۹. زنجبیل

می تواند برای درمان گرفتگی بینی کودکان از زنجبیل استفاده نمایید. یک قاشق چای خوری زنجبیل را داخل یک لیوان آب گرم یا چای حل کنید و به کودک خود بدهید تا میل کند. همچنین شما می توانید زنجبیل را با آبلیمو و عسل مخلوط کنید که معجونی شگفت انگیز برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی است. البته توجه داشته باشید که اگر کودک شما تب دارد، نباید به او زنجبیل دهید، چون زنجبیل دارای طبعی گرم است و می تواند تب را بدتر کند.

۱۰. لیمو

می توانید یک لیموی تازه را درون آب گرم یا چای بچکانید و آن را به کودک خود بدهید تا بخورد. لیمو می تواند تاثیری فوق العاده در درمان خانگی احتقان کودکان داشته باشد.

دلایل گرفتگی بینی اطفال

دلیل گرفتگی بینی کودکان یا آبریزش بینی امکان دارد از موارد زیر ناشی شود:

توضیح در مورد درمان گرفتگی بینی در کودک

  • آلرژی: آلرژی امکان دارد موجب خارش و آبریزش چشم و بینی شود و به طور معمول تبی به وجود نمی آورد.
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا: آنفولانزا نشانه هایی مانند سرماخوردگی به وجود می آورد، اگر چه نشانه های آن شدیدتر بوده و امکان دارد کودک برای چند روز زیاد بیمار باشد.
  • ناهنجاری های ساختاری: برخی مواقع، کودک در ساختار دستگاه تنفسی خود مشکل دارد. امکان دارد سپتوم منحرف یا آدنوئید بزرگ شده داشته باشد. اگر کودک شما همیشه به گرفتگی بینی دچار باشد، بایستی به دکتر جراح بینی کودکان رجوع کنید.
  • عفونت باکتریایی: عفونت سینوسی باکتریایی قادر است موجب احتقان شود. این مشکل امکان دارد پس از سرماخوردگی رخ دهد.

گرفتگی بینی عموما به مدت یک هفته خود به خود نابود می شود؛ ولی می توانید از شیوه های درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان برای بهبودی سریعتر استفاده کنید.

حال که این مطلب پایان یافت برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه کودک و والدین نظیر درمان سرماخوردگی کودکان و آلرژی در کودکان می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *