دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ویژگی های شخصیت کنترل گر کدامند؟

  • سعیده ستاری
  • ۵ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

از ویژگی های شخصیت کنترل گر می توان به نپذیرفتن جواب نه، تغییر دادن دیگران، انتقاد از دیگران، دروغگویی، حسادت بدون علت، مودی بودن و ترساندن دیگران اشاره کرد.

اگر در اطرافیان خود شخصی هست که دائما همه کارهای شما را چک می کند، از نحوه لباس پوشیدن تا حرف زدن شما را کنترل می کند و به ارتباط شما با افراد دیگر حساس است، شما با یک فرد کنترل گر رو برو هستید. در این مطلب در مورد ویژگی های شخصیت کنترل گر صحبت می کنیم.

معرفی ویژگی های شخصیت کنترل گر

آشنایی با ویژگی های شخصیت کنترل گر

ذات آدمی خواهان آزادی می باشد و زمانی که مدام در اختیار و کنترل دیگران است، عصبانی و افسرده می شود. اگر پس از خواندن این خطوط نام فردی در ذهن شما آمد و دچار تردید شدید که نکند فلان شخص زندگیتان یک کنترل گر می باشد و شما بی خبر هستید. هر فردی می خواهد کنترل زندگی خود را به دست داشته باشد؛ شخصیت کنترل گر افزون بر زندگیش، طالب کنترل زندگی دیگران هم نیز هست. برخی مواقع این کنترلگری به اندازه ای شدید می شود و جزئیات زندگی دیگران را در بر می گیرد که اثرات مخربی بر زندگی دیگران می گذارد. بیشتر مواقع خواسته ها و احتیاجات شخص تحت کنترل به طور کامل نادیده گرفته می شود و حتی آن شخص مورد بی احترامی قرار می گیرد.

چه با یک رئیس کنترل گر روبرو باشید و چه شریک عاطفی شما دارای شخصیت کنترل گری می باشد، زندگی شما تحت تاثیر است. پس اهمیت دارد که با علائم رفتار کنترل گر آشنا باشید و بهترین راه مبارزه با آن را یاد بگیرید. افراد زیادی به علت اضطراب سعی در کنترل دیگران دارند. آن ها احساس می کنند که اگر مسئول نباشند همه چیز آن طور که باید پیش نمی رود. برای بعضی از افراد این احساس استرس و اضطراب نیست که باعث کنترل بر دیگران می شود؛ بلکه آن ها از نوعی اختلال شخصیتی عذاب می کشند. ولی این رفتار به هر علتی که باشد موجب به وجود آمدن احساس خشم و حقارت در اطرافیان فرد کنترل گر می شود. با شناخت ویژگی ها و نشانه های این اشخاص می توانید درک بهتری از راه های مبارزه با آن ها را بیابید. اشخاصی با شخصیت کنترل گر اصولا ویژگی های مشترکی دارند.

۱. از دیگران انتقاد می کنند

یکی از ویژگی های شخصیت کنترل گر انتقاد کردن از دیگران می باشد. آن ها همیشه از شما انتقاد می کنند. بک شخص کنترل گر تلاش می کند اعتماد به نفس شما را با هجوم به شما در محیط های عمومی و خصوصی ضعیف کند. در ادامه چندین مورد از شیوه های این اشخاص برای انتقاد را آورده ایم.

معرفی خصوصیت های شخصیت کنترل گر

  •  آرون گروپس
  • شوخی های نامناسب در برابر دیگران
  • بزرگنمایی عیب های شما در میان افراد دیگر
  • انتقاد از طرز لباس پوشیدن یا صحبت کردن شما
  • تصدیق و تشویق نکردن شما برای موفقیت هایتان

۲. دیگران را مقصر جلوه می دهند

اشخاص کنترل گر شما را به دلیل چیزهای جزئی که با آن ها کاری ندارید هم سرزنش می کنند. اگر مشکلی به وجود آید آن ها نقش قربانی را می گیرند و به شما این باور را می دهند که مسئول چیزهایی هستید که خارج از کنترل شما می باشند. شاید در مکالمه با آنها جمله “همه چیز تقصیر تو بود” یا “تو نباید آن کار را انجام می دادی” را زیاد می شنوید. در کتاب “کی بود کی بود” می خوانید که انسان ها تا چه اندازه می خواهند اشتباهات خود را توجیه کنند و از پذیرش خطای خود گریزان هستند. شخص کنترل گر بیشتر از هر فرد دیگری به توجیه اشتباه خود یا انداختن آن اشتباه به گردن دیگران می پردازد.

بیان ویژگی های شخصیت کنترل گر

۳. آن ها عاشق ایجاد دراما هستند

یکی دیگر از ویژگی های شخصیت کنترل گر خلق دراما می باشد. تصور کنید در محل کار خود موفقیت بزرگی کسب کرده اید و آن را با دوست کنترل گر خود در میان می گذارید. او فورا موضوع را تغییر می دهد و درباره موضوعی که آن روز او را ناراحت کرده حرف می زند تا توجه شما را دوباره به خود معطوف نماید. آن ها همچنین امکان دارد روابط شما را با دیگران خراب کنند تا به خیال خود به شما کمک کرده باشند. به عنوان مثال امکان دارد بدون اجازه از متون خصوصی شما عکس گرفته و برای دیگران بفرستند. حریم خصوصی افراد برای شخصیت کنترل گر بی معنی است.

۴. افرادی را که دوست دارید خواهان دیدن آن ها نیستند

خواستن توجه مداوم و جدا کردن شما از دوستان و خانواده یک شیوه کنترل است. شخصی با شخصیت کنترل گر، تلاش می کند از معاشرت شما با افراد دیگر پیشگیری کند و همه توجه شما را فقط به خود معطوف نماید. این رفتار ها به ویژه اگر در رابطه عاطفی باشید امکان دارد در ابتدا جذاب به نظر برسند. فرد فکر می کند که شریک عاطفی اش تا چه اندازه او را دوست دارد که همه وجود او را تنها برای خودش می خواهد. ولی به ما اعتماد کنید، بعد از گذشت مدتی این رفتار چیزی جز ناراحتی، استرس و عذاب مداوم برای شما ندارد.

بارزه های شخصیت کنترل گر

۵. مودی هستند

این افراد معمولا مودی می باشند؛ یعنی تغییرات و نوسانات شدید اخلاقی در آن ها بیشتر مشاهده می شود. یک روز شما را به شام در بهترین رستوران شهر می برند، هدیه ارزشمندی به شما می دهند و با مهربان ترین حالت ممکن با شما برخورد می کنند. روز بعد از شدت خشمگین هر چیزی را که دم دستشان باشد می شکنند و شما را با بدترین لحن تحقیر می کنند. آن ها همچنین وظیفه ای بر عهده نمی گیرند یا وقتی که شما را ناراحت کرده اند، از متاسفم یا ببخشید استفاده نمی کنند.

۶. دیگران را می ترسانند

یکی از ویژگی های شخصیت کنترل گر ترساندن شما می باشد. شخصی با داشتن شخصیت کنترل گر امکان دارد مدام شما را بترساند و تهدید کند. این تهدید ها برخی مواقع امکان دارد در غالب شوخی بیان شوند. به عنوان مثال اگر رئیس شما شخص کنترل گری باشد امکان دارد به شما بگوید: «اگر تا فردا این کار را تحویل ندهی، اخراجی. شوخی کردم!»

یا اگر همسر کنترل گر دارید امکان دارد دائما با طلاق شما را تهدید کرده و ترسی دائمی از او در دلتان باشد. به صورتی که برخی مواقع حتی بعضی از کار های خود را از مخفی می کنید تا کار ترسناکی از او سر نزند. سوزان فورواد و دونا فرازیر در کتاب باج گیری عاطفی در مورد این تهدید ها که از نزدیکان به ما اعمال می شود و راه حل های مبارزه با آن صحبت کرده اند. خواندن این کتاب کمک بزرگی در آزادی از ترس تهدید شدن می کند.

شناسایی ویژگی های شخصیت کنترل گر

۷. بدون علت حسادت می ورزند

همانگونه که اشاره کردیم آن ها همیشه به دنبال توجه تمام و کمال شما هستند و زمانی که با دیگران صحبت بکنید یا با آن ها برنامه ریزی کنید ناراحت می شوند و حسادت می کنند. آن ها امکان دارد:

  • از شما درباره اینکه کجا می روید و با چه کسانی صحبت می کنید بازجویی می کنند.
  • هر دفعه که می خواهید با فرد جدیدی بیرون روید، خشمگین شده و با شما دعوا می کنند.
  • درباره دوستان شما بدگویی می کنند و نظرات منفی می دهند.

۸. از پذیرش پاسخ نه امتناع می کنند

یکی از ویژگی های شخصیت کنترل گر نپذیرفتن پاسخ نه می باشد. یک شخص کنترل گر عموما جواب منفی را نمی پذیرد و تلاش می کند یا شما را قانع کند یا تحت فشار قرار دهد تا نظر خود را تغییر بدهید. اگر به دوست کنترل گر خود گفته اید که این آخر هفته را نمی توانید مهمان قبول کنید، او سرزده به خانه شما می آید. یا اگر احساس مریضی داشته باشید او شما را به اجبار سر قرار می برد و نمی گذارد قرار را خراب کنید.

شناسایی خصوصیت های شخصیت کنترل گر

۹. دروغ می گویند

شخص کنترل گر خواهان این است که واقعیت وجودی شما را کنترل کند. پس تلاش می کند با دروغ گفتن در مورد رفتار خودش یا شما، واقعیت شما را منکر شود. زمانی که می خواهید با او مخالفت نمایید امکان دارد اصرار ورزد که شما دیوانه هستید و آن چیزی که او می گوید عین واقعیت است. برخی مواقع این اشخاص در دروغ گویی تا جایی پیش می روند که حتی شما هم امکان دارد فرق دروغ و واقعیت را متوجه نشوید و احساس کنید آن چیزی که آن شخص می گوید واقعیت دارد نه چیزی که شما فکر می کردید! در حالی که اینطور نمی باشد.

برای آن که تفاوت بین حقیقت و دروغ را گم نکنید می توانید از کتاب زبان بدن دروغگوها کمک بگیرید. لیلیان گلاس نویسنده این کتاب اعتقاد دارد از راه نمود های ظاهری و جسمانی، می توان دروغگوها را تشخیص داد. شناخت زبان بدن افراد دروغگو به شما در تشخیص دروغگویی یک شخص و فاصله گیری به موقع از او کمک کند.

توضیح درباره ویژگی شخصیت کنترل گر

۱۰.  قصد تغییر شما را دارند

یکی از ویژگی های شخصیت کنترل گر تغییر دادن شما می باشد. اشخاصی با شخصیت کنترل گر تلاش می کنند با تحت فشار دادن شما برای به وجود آوردن تغییراتی در ظاهر یا نحوه لباس پوشیدنتان، شما را بر اساس علایق خود بسازند. به عنوان مثال امکان دارد زمانی که در خانه نیستید، شلوار جین مورد علاقه شما را به بهانه تنگ بودن نابود کنند یا مانع بیرون رفتن شما از خانه شوند مگر اینکه لباس دیگری که مطابق میل اوست را بپوشید!

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *