دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بهترین راه حل ها برای رفع سوء تفاهم

  • سعیده ستاری
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

از راه ه های رفع سوء تفاهم می توان به جدی گرفتن مشاجره، ندادن حق به خود، تمرکز بر احساسات خود، مجهز شدن و … اشاره کرد. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

برخی از اشخاص امکان دارد به درستی نتوانند نظر خود را بگویند و شاید دچار سوءتفاهم شوند و بایستی از شیوه های درست و اصولی این سوء تفاهم را رفع کنند و این مشکل را حل نمایند. ما در این مقاله در مورد رفع سوء تفاهم صحبت می کنیم.

نحوه رفع سوء تفاهم

شیوه های رفع سوء تفاهم

بسیاری از افراد در زمان ارتباط با دیگران و خانواده خود امکان دارد به سوء تفاهم دچار شویم و اگر قادر نباشیم در جهت رفع و کاهش این سوء تفاهم قدمی برداریم امکان دارد رابطه صمیمی ما به مشکل بخورد و احساس تنهایی کنیم. پس این اهمیتی ندارد که چگونه در روابط خود سوءتفاهم به وجود آمده و چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانیم به صورت اصولی آن را درست کنیم و سوءتفاهم را حل نماییم.

کسانی که به سوء تفاهم دچار می شوند به چهار گروه تقسیم می شوند:

– گروه اول کسانی هستند که انتظارات زیادی دارند و وضعیت و شرایط خانوادگی خود را درک نمی‌کند و دائم بر مسئله های ریز و درشت دچار سوءتفاهم می شوند.

– گروه دوم کسانی هستند که همیشه کوتاه می آیند و به نفع دیگران به خواسته های خود اهمیت نمی دهند این افراد روزی دیگر توان تحمل و کوتاه آمدن را ندارند و آن وقت است که حتی در برابر یک موضوع خیلی کوچک و بدون اهمیت هم به سوء تفاهم دچار می شوند.

  •  آرون گروپس

– گروه سوم اشخاصی هستند که چیزی را که مورد آزار آنها است را بیان می کند و درون خود می ریزند این اشخاص با آرامی به سوء تفاهم های زیادی دچار می شوند و دیگر دوست ندارند مسائل خود را حل کنند و دوستان را بر خانواده خود ترجیح می دهند.

– گروه چهارم کسانی هستند که اصلاً نمی دانند نظر خود را چگونه بگویند و مرتباً به سوء تفاهم های مختلف دچار می‌شوند.

معرفی حل سوء تفاهم

حال برای برطرف کردن سوءتفاهم می توان روش های زیر را مورد استفاده قرار داد.

۱. داشتن جاذبه و دافعه

اگر در محیط خانواده شما یک مسئله به وجود آمده است که در رابطه شما را با خانواده خود اختلال ایجاد کرده است حتما این مسئله را حل کنید چون خانواده امن ترین محیط برای شما می باشد. اگر برای شما مشکلاتی به وجود آمده در ابتدا سهم خود را در حل سوء تفاهم های خانوادگی بردارید و باید با جاذبه های شخصی خود آشنایی داشته باشید و آگاه باشید که کدام ویژگی شما موجب انتقاد نزدیکان می شود و کدام ویژگی موجب شادی قسمت زندگی خانوادگی شما می شود پس بایستی آنها را رفع نموده و ارتقا دهید.

۲. مجهز شدن

بایستم همیشه به خانواده و والدین خود احترام بگذارید و در نتیجه هم آرامش و احترام خواسته های خود و دلخوری های خود را بگویید چون نگفتن دلخوری ها به علت احترام گذاشتن موجب می شود که کینه در دل شما افزایش پیدا کند و باعث ناراحتی های عمیقی میان شما و خانواده تان شود ولی مطرح نمودن آنها موجب می‌شود که خانواده توضیحاتی درباره رفتاری که باعث سوء تفاهم شده است را بدهند و این طور سوء تفاهم حل می شود.

دو نکته لازم در به وجود آمدن سوء تفاهم این است که: اگر به صورت دائم در کار دیگران دخالت می کنید پس بایستی انتظار داشته باشید دلخوری و  سوء تفاهم هایی به وجود آید و دیگر این که برای پیشگیری از ایجاد سوء تفاهم وقتی که توانایی انجام کار را ندارید جمله هایی مثل من نمی توانم، شرمنده ولی بلد نیستم و غیره را به دیگران بگویید.

راه کار برا رفع سوء تفاهم

۳. گوش دادن از ته قلب

گوشت پردن به نارضایتی های کسی که از رفتارهای شما دچار سوء تفاهم شده بسیار مشکل است ولی می توانید با گوش سپردن به صحبت‌های شخص مقابل خود اشتباه کار خود را بفهمید و بدانی چه چیزی را دچار سوءتفاهم کرده است و سعی کنید آن را حل کنید.

۴. گام هایی برای حل مسئله

سوء تفاهم مسئله است که می‌توانید با برخی از اصطلاحات در شیوه گفتگو و ارتباط از این مشکل پیشگیری کنید و در صورت بروز این مشکل را حل نماید ولی اگر این سوء تفاهم ها در محیط خانواده شما حل نشود شما نمی‌توانید مسئله های بزرگتر در زندگی خود را حل نمایید. برای حل سوء تفاهم ها ضروری است:

  1. تهیه لیستی از مشکلات
  2. هدف و چیزی را که می خواهید تعریف کنید.
  3. ایجاد کردن راه حل ها
  4. ارزیابی راه حل
  5. برگزیدن راه حل مناسب و به کارگیری آن

سه مرحله اول روند راه حل آفرینی و ۲ مرحله آخر را روند تصمیم گیری می گویند.

توضیح در مورد حل سوء تفاهم

۵. تمرکز بر احساسات خود

بسیاری از زوجین در زمان دعوا و بحث به احساسات خود توجهی نمی‌کنند و بیشتر بر افکار خود تمرکز دارند اگر می خواهید رفتارتان در مشاجرات خانوادگی سوء تفاهم به وجود نیاورد ضروری است پیش از شروع بحث سکوت کنه و نفسی عمیق بکشید و ببینید چه حسی دارید و بعد احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید.

۶. حق را به خود ندهید

اگر اغلب به فکر ثابت نمودن خود هستی تا اینکه موقعیت تاثیرگذار بر همسرتان را درک کنید نتیجه چیزی جز صدمه دیدن هر دوش من نخواهد بود شما بایستی حق را به خود ندهید و همسر خود را درک کنید تا متوجه شود که تا چه اندازه شما برای او ارزش قائل هستید.

۷. جدی گرفتن مشاجره

ازدواج دو نفر با شخصیت خانواده های متفاوت امکان دارد موجب بروز اختلاف و سوءتفاهم شود زن و شوهر موفق می تواند با صداقت کامل دلخوری خود را به هم بگویند و با صمیمی در کنار هم باشند و به صحبت‌های یکدیگر پوشش دهنده اختلافات را پشت سر بگذارند و سوء تفاهمات را حل نماید اگر زوجی قادر نیست مشکلات سوء تفاهم ها و اختلافات پیش آمده را در زندگی زناشویی حل کند و ضروری است و مشاوره نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *