دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خیانت دیجیتال چیست و دارای چه عواقبی است؟

  • سعیده ستاری
  • ۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

خیانت یک درد سخت و دشوار برای همسران است و در روانشناسی به آن به عنوان تروما یا ضربه روحی شدید می گویند. خیانت امکان دارد به سبب های مختلفی اتفاق بیفتد و بررسی و درمان آن به نظر کارشناس و تلاش هر دو طرف احتیاج است.

متاسفانه بعضی از افراد با توجیه خودشان، به علت اینکه روابط دیجیتال و مجازی و خارج از ازدواج شان به صورت رو در رو و حضوری نمی باشد رفتارشان را خیانت تلقی نمی کنند. اما خیانت دیجیتال هم درست به اندازه خیانت فیزیکی می تواند اعتماد میان زوجین را نابود کند و موجب از بین رفتن ازدواجشان شود.

خیانت دیجیتال چیست

خیانت دیجیتال چیست؟

خیانت دیجیتالی یک مشکل بسیار مدرن برای زندگی امروزی می باشد که می تواند ازدواج را از بین ببرد. ظهور و استفاده بیش از اندازه از رسانه های اجتماعی تغییرات زیادی در جامعه ها به وجود آورده است که تصورات سنتی خیانت را نابود کرده است. در گذشته خیانت به معنای معاشقه فیزیکی میان همسر خیانتکار و نفر سوم بود اما حالا با وجود اینترنت و رسانه های اجتماعی زوجین درگیر مفهوم جدیدی به نام خیانت دیجیتالی شده اند.

ضربه ای که خیانت مجازی به ازدواج وارد می کند کمتر از خیانت فیزیکی نمی باشد. خیانت مجازی هنگامی رخ می‌دهد که اشخاص از پیامک، ایمیل، پیام های متنی و پروفایلشان در رسانه های اجتماعی برای به وجود آوردن ارتباط عاشقانه و ابراز محبت به شخصی غیر از همسرشان استفاده کنند.

از آنجایی که را در روابط دیجیتال و اینترنتی دو نفر از نظر فیزیکی درگیری ندارند و ارتباط آنها تنها به صورت کلمه و رد و بدل کردن تصاویر و عکس ها می باشد، افراد زیادی که درگیر این چنین روابطی می شوند پیش از اینکه متوجه شوند، وارد خیانت مجازی می شوند. در یک رابطه دیجیتال به صورت نرمال هنگامی که شما از خطوط قرمز ازدواجتان عبور می کنید، زنگ هشداری به صدا در نمی آید که موجب شود جانب احتیاط را رعایت نمایید و تنها زمانی متوجه صدمه شدید این ارتباط می‌شوید که رابطه صمیمیت زناشویی شما بسیار دور از دسترس شده است.

معرفی با خیانت مجازی

تعریف حد و مرز خیانت حتی پیش از وجود شبکه های اجتماعی بسیار مبهم و مجهول بود، اما ورود به فضای مجازی و رسانه های اجتماعی این مرزها را مجهول تر کرده است اما عواقب آن در هر صورت بسیار واقعی و جدی می باشد. در صورتی که یکی از زوجین احساس کنند که طرف مقابل درگیر یک رابطه آنلاین شده است رابطه مشترکشان به احتمال زیاد به پایان تلخ دچار می شود.

  •  آرون گروپس

خیانت مجازی هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد از راه فناوری با فردی دیگر در تماس باشد یا فعالیتی را انجام دهد که نمی خواهد شریک فعلیش شاهد آن باشد. امکان دارد این رفتارها شامل زیر نظر گرفتن کراش قدیمی یا مبادله گفتگوی عاشقانه یا فرستادن پیامک های صمیمی یا تصاویر باشد. نکته ای که این کارها را به رفتاری آسیب زننده تبدیل می کند مخفیانه بودن آن می باشد که موجب ضربه روحی و احساسی به شریک فعلی شما خواهد شد و در نهایت اعتمادش را به شما از دست میدهد.

از آن جایی که اشخاص احساسات مختلفی درباره اینکه چه رفتاری بی وفایی است و چه رفتاری بی وفایی نمی باشد، دارند بهترین کار این است که با شریک زندگی خود در این باره صحبت کنید و حتی مرز های ارتباطات خارج از ازدواج تان را معین کنید. بعضی از اشخاص با ارتباط آنلاین مشکلی ندارند اما اگر با شریک عاطفی قبلی خود در تماس باشید، غمگین می شوند. اگر بدانید که شریک زندگی شما چه نظری درباره روابط آنلاین دارد می توانید مانع از به وجود آمدن شرایط ناراحت کننده شوید. یک قانون کلی درباره خیانت مجازی وجود دارد که اگر آن را رعایت کنید مشکلی برای شما به وجود نمی آید:

هر کاری که در فضای مجازی انجام می‌دهید و دوست ندارید شریک زندگی شما درباره آن چیزی بداند یا اگر متوجه شود موجب ناراحتی اش خواهد شد، به صورت بالقوه ضرر دارد.

معرفی خیانت دیجیتال

خطرناک بودن این نوع خیانت

خیانت کاران مدرن یا کسانی که قصد خیانت یا رابطه عاشقانه خارج از ازدواج دارند دیگر احتیاجی به کار های مخفیانه و یواشکی فیزیکی ندارند به آسانی در حالی که روی کاناپه خانه خود نشسته اند که با نور صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی هوشمند شان روشن شده است و با چند کلیک ساده از راه فیس بوک، اسنپ چت، اینستاگرام، وب کم، تیک تاک یا رسانه‌های دیگر به کارهای خودشان می‌رسند.

به باور کارشناسان تقریباً هر رابطه آنلاین می‌تواند به یک رابطه عاطفی مبدل شود از آنجا که رسانه های اجتماعی به طوری طراحی شده اند که دوستان و آشنایان قدیمی را دوباره با هم ارتباط داشته باشند. مشکلات زیادی می‌تواند در این مسیر برای زوجین به وجود آید. یادآور خاطرات مشترک با دوستان قدیمی، یادآوری لحظات خوش و جذابیت های قدیمی، همراه با دوری از زندگی واقعی روبروی صفحه کامپیوتر رخ می دهد که می تواند برای یک ازدواج مرگ آور باشد.

زوجین زیادی هستند که پس از ۱۵ الی ۲۰ سال ازدواج در فیسبوک به یک دفعه دوستان دوران دبیرستان یا دانشگاه خود را که خیلی وقت است از هم جدا شده اند را پیدا می‌کنند و ارتباط خود را با یک گفتگوی معصومانه و بر غرض مانند “زندگی ات چگونه است” یا “در ۲۰ سال گذشته چه کاری می کردید” آغاز می کنند و خیلی فوری به مشکلات امروزه می رسد مانند این جملات “خب من از ازدواج خودم راضی نیستم و شرایط سختی را می گذرانم” و طرف مقابل هم در جواب می گوید “وای، نه منم رضایتی ندارم” و مرور خاطرات خوش گذشته و با هم بودن ها آغاز شده و ازدواج های بسیار قدیمی را نابود می کند و پیش از اینکه که متوجه شویم در سراشیبی بسیار لغزنده خیانت مجازی دچار می شویم.

نشانه های هشدار دهنده خیانت مجازی

بر طبق تحقیقی که سال ۲۰۱۴ توسط دیبل، استادیار کارج هوپ انجام شد روشن شد که مردان ۲ برابر زنان به خیانت مجازی درگیر می شوند. از قبل از ۳۰۰ نفری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند تمامی آن ها بیان کردند که حداقل با دو نفر خارج از شریک زندگی خود مکالمه جنسی دیجیتال داشته اند. وقتی که پشت صفحه کلید قرار می گیرید زمان کافی برای دادن جواب کامل به سوال های طرف مقابل را دارید و قادر هستید بهترین نسخه از خود باشید یا حتی نسخه ای از خودتان باشید که به هیچ وجه واقعیت ندارد.

به بیان دیبل، این تحقیق نشان داد که به آسانی ارتباط گرفتن های اینترنتی موجب شده، حتی اشخاصی که نسبت به رابطه متعهدانه خود راضی هستند، هنوز هم گزینه خیانت مجازی را در نظر می گیرند. بنابراین می توان بیان کرد بیشتر کسانی که دچار این نوع خیانت می شوند قصد ترک رابطه فعلی خود را ندارند.

جلوگیری از این نوع خیانت

زوجین بایستی سیاست درهای باز را درباره  تلفن همراه و رسانه های اجتماعی خود داشته باشند. بهترین شیوه برای جلوگیری از این نوع خیانت این است که زوجین رمز ورود به موبایل و ایمیل و شبکه های اجتماعی یکدیگر را داشته باشند و هیچ حساب یا پروفایل محرمانه ای از همسرشان به وجود نیاورند.

نشانه های هشدار دهنده خیانت دیجیتال

شما احتیاجی ندارد  که همیشه حساب های دیجیتال همسرتان را در شبکه های متفاوت چک کنید و هر دو را تحت نظر بگیرید مسلما این رفتار موجب ایجاد ناراحتی و اختلاف بین شما می شود اما هیچ گاه نباید حساب های خود در شبکه های اجتماعی را از دسترس همسرتان خارج کنید یا این که وقتی  که کنارت نمی‌نشیند حساب خود را ببندید و به کار دیگری مشغول شوید.

همسر شما بایستی مطمئن باشد که هیچ رابطه خارج از عرفی در شبکه های اجتماعی ندارید و تلاش در پنهان کاری اعمال خود در اینترنت ندارید. هر از گاهی از همسر خود بخواهید که پیامکی که برای شما فرستاده شده یا پیامی که به حساب اینترنتی شما آمده است را برایتان بخواند تا به این ترتیب خودتان را از وسوسه هرگونه رابطه خارج از عرفی دور نگه دارید.

نشانه های هشدار دهنده

رابطه های دیجیتال یکی از مشکل های بسیار جدی برای ازدواج می باشد اگر چه برخی مواقع به علت مشکلات قبلی در رابطه زوجین به وجود می‌آید اما در هر صورت اگر به سرعت این روابط را قطع نکنید سریعاً به یک وکیل طلاق نیاز پیدا می کنید. اگر می خواهید بدانید که شما یا همسرتان در معرض خطر یک رابطه دیجیتالی هستید و پیش از وقوع خیانت بخواهید جلوی این معضل نابودکننده ازدواج را بگیرید، بایستی مراقب چه نشانه‌های هشداردهنده ای باشید.

راه کار برای خیانت مجازی

قطعا پیش از اینکه یک رابطه دیجیتالی به یک خیانت مجازی منجر شود نشانه های هشدار دهنده ای هست که با اندکی دقت قادر هستید به آسانی متوجه آن شوید. این نشانه های هشدار دهنده که بیان کننده این است که ازدواجتان در معرض خطر می باشد به شرح زیر است:

  • اگر همسر شما با حضورتان تلفن خود را مخفی می کند یا صفحه ای که در حال خواندن است را تغییر می دهد با یک پرچم قرمز بزرگ مواجه هستید.
  • اگر شما و همسرتان در فضای مجازی خیلی زیاد از ازدواج خود احساس رضایت می کنید.
  • اگر همسر شما وقتی که در خانه حضور دارید به جای وقت گذراندن با شما ترجیح می دهد سرگرم موبایل یا کامپیوتر خود در شبکه های اجتماعی باشد.
  • اگر شما و همسر شما به وسواس چک کردن پیامک ها یا پریدن به سمت گوشی و جواب دادن فوری به محض شنیدن صدای پیامی که به شکل آنلاین ارسال شده است، دچار می باشد.

ترمیم صدمه های این نوع خیانت

متاسفانه چت های غیر متعارف و جنسی یکی از مشکلاتی است که ازدواج های امروزه را با خطر روبرو کرده است. در حقیقت خیانت های عاطفی و دیجیتال به همان اندازه خیانت فیزیکی نابودگر است اما متاسفانه این نوع خیانت به ابزاری برای اشخاص منحرف مبدل شده است بدون اینکه احساس کنند که واقعاً خیانت کرده اند. اشخاص خیانتکار و منحرف امروزی در بعضی از موارد ترجیح می‌دهند به جای ملاقات ساعتی در هتل یا صرف نهار در تعطیلات تنها با رد و بدل کردن عکسهای برهنه و ساعت‌ها چت کردن صوتی و متنی و تصویری به امیال جنسی خارج از چهارچوب خودشان دست یابند.

معنی خیانت دیجیتال

این شرکای خیانتکار عموماً با گفتن اینکه تخیلات خود را به شکل فیزیکی با نفر سوم انجام نداده‌اند خودشان را دلداری بدهند اما نتیجه نهایی یکسان می باشد. این نوع خیانت اعتماد در رابطه را نابود می کند و زمان محبت و توجه ای که بایستی به همسر خود داشته باشید را از او می گیرد و معطوف به یک نفر دیگر می کند. امروزه در جوامع پیشرفته علت یک سوم طلاق‌ها خیانت مجازی می باشد که شما قادر نیستید ساعت‌ها با یک نفر دیگر چت کنید و توقع داشته باشید که تاثیری بر رابطه فعلی یا ازدواج شما نداشته باشد حتی اگر هرگز فرد مقابل را به صورت حضوری ملاقات نکرده باشید.

مهمترین قدم برای تامین ازدواج پس از این نوع خیانت این است که ارتباط آن با شخص مقابل را به صورت کامل متوقف کنید و در صورت هرگونه تماس جدید بلافاصله و بدون هیچ عکس العملی پیام را نخوانده و حذف و شمار جدید را بلاک کنید. همانگونه که در بالاتر بیان کردیم از سیاست درهای باز برای موبایل و شبکه های اجتماعی خود بهره ببرید تا همسر شما با هر پیامک یا پیامی که برای شما ارسال می شود دچار وسواس و ناامنی دوباره نشود و آگاه باشید که در شبکه های اجتماعی شما چه می‌گذرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *