دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بادگیر چپقی سیرجان با معماری عجیب و متفاوت

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

بادگیر چپقی سیرجان یکی از زیباترین سازه های تاریخی است که شما می توانید از شگفتی های آن دیدن کنید. این بادگیر ویژگی های منحصر به فردی از نظر معماری دارد.

کرمان از جمله پهناورترین استان های کشور بوده که جذابیت های تاریخی و فرهنگی زیادی دارد. در کنار روستاهای سرسبز و زیبای آن می توانید از جاذبه های تاریخی مهمی همچون بادگیر چپقی سیرجان بازدید کنید که شگفتی های زیادی دارند.

بادگیر چپقی سیرجان

بادگیر چپقی سیرجان را بشناسید

این سازه یکی از مشهورترین سازه های تاریخی در کرمان بوده و در دوران پهلوی ساخته شده است. این سازه در واقع از روی دودکش های کشتی قدیمی طراحی شده و یک اثر بسیار منحصر به فرد به شمار می آید. این بنا امروزه از دیدنی های سیرجان می باشد.

بررسی بادگیر چپقی

در واقع هیچ بنایی مشابه این اثر دیده نمی شود. بازدید از این سازه تجربه ای ویژه و خاص برای شما گردشگران خواهد بود. چیق ها که در واقع یکی از مهم ترین بخش های این اثر تاریخی هستند، ساخته شده از آجر و ملات بوده و باقی مانده یک بنای قدیمی به نام خانه “آقاسید علی اصغر رضوی” هستند.

جذابیت بادگیر چپقی

بررسی بادگیر:

این بنا اثری از دوران پهلوی است که تلفیقی از معماری و صنعت محسوب می شود. شبکه های هندسی منظم که در این سازه به کار رفته است، با قرارگیری بر فضایی مستطیلی موجب تهویه هوا شده اند. همانطور که اشاره شد این بنا با الهام گیری از دودکش های کشتی قدیمی طراحی شده است.

  •  آرون گروپس

دیدنی های بادگیر چپقی

علت ساخت بادگیر:

بادگیر چپقی سیرجان نقش مهمی در تهویه هوا دارند. دودکش هایی که بر بام خانه قرار گرفته اند، نمایی زیبایی به معماری آن بخشیده اند. این بنا در بالای آب انبار قرار گرفته و دهانه معدن نیز علاوه بر خانه ساخته شده اند. این بادگیرها عناصر مهمی در معماری این سازه هستند و سمبلی از معماری ایرانی می باشند.

نمایی از بادگیر چپقی

ایران در شهرهای مختلفی دارای بادگیر است. بادگیرهای اردکانی، بادگیرهای یزدی و کرمانی از مهم ترین این بادگیرها می باشند. اما تفاوت بادگیر سیرجان با دیگر بادگیرهای کشور در معماری عجیب آن است. این بنا امروزه یکی از دیدنی های کرمان می باشد.

آشنایی با بادگیر چپقی

معمار این بنا، سید مهدی شجاعی در زمان سفر خود با کشتی متوجه هوای خنک و مطبوعی شد که از دودکش ها وارد می شوند. او به همین دلیل تصمیم گرفت بادگیری با این معماری بسازد.

معماری بادگیر:

ساختار این بادگیر تشکیل شده از یک برجک بوده و بر روی حوضخانه ساخته شده اند. علت این معماری تهویه هوا توسط آب حوضخانه می باشد. این کار موجب خنک تر شدن فضای خانه خواهد شد.

حوضخانه در واقع فضای رابط میان حیاط و خانه های تابستانی است. بنابراین بادگیرها در این فاض طراحی شده اند تا وزش باد و آب های حوضخانه موجب معتدل تر شدن فاضی داخلی بنا شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *